jpl
Jag har flyttat till ett sextiotals hus med omfattande trädgård. Det som intresserar mig mest är bär och dylikt till barnen. Vi har hallon, björnbär och röda vinbär. Man får väl anta att det är gamla buskar eftersom det var pensionärer som bodde här innan oss och de har inte haft barn i huset på trettio-fyrtio år. Behöver man föryngra beståndet som man gör med tex äppleträd?

Jag tycker inte att någon av bärbuskarna har givit särkilt bra skörd i år. Det har knappt räckt till barnen att mumsa av än mindre att plocka och spara. Björnbären ser ut att kunna ge lite mer och dem har vi till och med flyttat.

Jag har inte gjort ett skvatt med dem, inte vattnat, inte gödslat, inte plockat ogräs eller jordförbättrat. Vad är viktigast inför nästa år? När jag försöker googla hur jag ska beskära dem blir jag bara förvirrad. Man tycks inte ens vara överens om ifall det är nu eller på vårvintern det ska göras.
Jan af Lisö
Försök reda ut vilka sorter du har i trädgården, vissa äldre äpplesorter håller måttet fortfarande, men det har samtidigt tillkommit många anya, ofta friskare och godare sorter.

Samma md hallon, vinbär och björnbär.

Sen har det tillkommit nya spännade bärbuskar, typ mullbär, amerikanska blåbär, nya krusbärssorter, etc

Om träden kräver större ingrepp så bör det göras av ett riktigt proffs. Äpplen kan beskäras både under JAS (juli-augusti) och under tidig vår, låt beskäringsproffsen välja tidpunkt. Finns det kräfta i äpleträden (vilket är ganska sannolikt) så är det JAS som gäller.
Bassam
Hej
Du kan beskära din nu, Men ska ta bort skadad delar och delar som korsa varandra för att öppna väg till solen och vind att komma genom krona. plus du ska borta ogräs för att de tar näring mycket plus de gömmer sporrar till insekter och sjukdom plus du kan ge dom kompost.

Obs
Slarviga Border får inte bra frukt.

HelenJ
CITAT (Bassam @ 08-09-2010, 15:04) *
Slarviga Border får inte bra frukt.

Vad är det för en sort? Den känner jag inte alls till.
HelenJ
CITAT (jpl @ 08-09-2010, 12:42) *
Jag har flyttat till ett sextiotals hus med omfattande trädgård. Det som intresserar mig mest är bär och dylikt till barnen. Vi har hallon, björnbär och röda vinbär. Man får väl anta att det är gamla buskar eftersom det var pensionärer som bodde här innan oss och de har inte haft barn i huset på trettio-fyrtio år. Behöver man föryngra beståndet som man gör med tex äppleträd?

Jag tycker inte att någon av bärbuskarna har givit särkilt bra skörd i år. Det har knappt räckt till barnen att mumsa av än mindre att plocka och spara. Björnbären ser ut att kunna ge lite mer och dem har vi till och med flyttat.

Jag har inte gjort ett skvatt med dem, inte vattnat, inte gödslat, inte plockat ogräs eller jordförbättrat. Vad är viktigast inför nästa år? När jag försöker googla hur jag ska beskära dem blir jag bara förvirrad. Man tycks inte ens vara överens om ifall det är nu eller på vårvintern det ska göras.

Det är ganska troligt att orsaken till att dina vinbärsbuskar inte gett någon bra skörd är brist på vatten, näring och skötsel. Börja med att gallra lite i buskarna, ta bort några av de äldsta grenarna på varje buske. Detta brukar man göra på vårvintern men det går nu också. Se också till att de är fria från gräs och ogräs, vill du inte hålla på och rensa under buskarna kan du lägga ut till exempel barkflis under dem. Sedan krävs det mycket vatten. Kanske upp emot 20-30 liter minst en gång i veckan, lite beroende på hur stora buskarna är och om det är torrt eller fuktigt ute. Är buskarna riktigt risiga, dvs nästan inget grönt alls på dem, måste du kanske byta ut dem. Annars går de att rädda.
Nästa vår bör du gödsla och jordförbättra med brunnen kogödsel eller kompost. Man kan också gödsla genom att lägga gräsklipp under dem. Fortsätt med ogräsrensning och vattning hela säsongen så får du säkert betydligt bättre skörd redan nästa år.
När det gäller hallonen och björnbären behöver de också vatten, ogräsrensning och gödsel, men du beskär dem på ett annat sätt. Alla skott som gett skörd under året klipps ner helt på hösten. De unga skotten som kommit upp under året låter man vara kvar, det är de som kommer att få bär nästa år.
jpl
Tack för era svar. Jag har "attackerat" hallonbuskarna nu och det verkade ju riktigt lätt! Det var mycket gammalt ris och vattnat har jag ju inte gjort så det var inte konstigt att det var liten skörd. Björnbären får vänta för de är inte färdigmogna. Jag har tagit bort det gräs som växt sig in i rabatterna, annars var det inte så mycket ogräs faktiskt.

Kan jag gödsla hallon och björnbär nu, eller är det meningslöst? Med vad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon