CITAT (NiklasTyreso @ 17-09-2010, 14:53)

Nej, inte jag heller har sett uppgifter på hur många scoville grader den har, men min gissning är mellan 500000 och 1000000 scovillegrader (d v s mellan vanliga oranga habaneros men svagare än Bhut Jolkia.)
Jag har en planta 7-pod här hemma. En liten bit 7-pod motsvarande lillfingernageln i ärtsoppan (500 gram/en stor tallrik ärtsoppa) gör soppan så stark att den man svettas ymnigt, magen blir körig och man får sura uppstötningar. Habanerosmaken är god på 7-pod men den är verkligen
förbannat stark
/Niklas
Jag upplevde den också mycket starkare än Habanero men jag känner ingen alls habanerosmak i den, inte den minsta tropiska fruktarom eller så... Den hade en svag kryddig arom istället.
CITAT (tummelstachili @ 10-10-2010, 19:43)

Ser inte ut som en 7pot troligen en korsning. Dock kan den ju vara lika start för det. Ingen som mätt 7pot/pod än. Men den är ju i samma klass som Bhut jolokia som ligger över 1 miljon.
Lite komiskt, jag har en chili planta som har frukter som liknar dina exakt! Som jag fick för ett tag sedan i byta det skulle vara en T.Scorpion men det var det ju inte. Har inte vågat prova äta än dock.

Kan inte svara på om den är 100% ren 7 pod eftersom jag köpte fröna av en hobbyodlare på Tradera för ca ett år sen men jävligt stark är den helt klart, mycket starkare än Habanero men en helt annan smak än Habanero.
Jag har sett en del bilder på 7 pod-frukter och de verkar variera lite i utseendet.
Kan ju bero på att man inte har odlat så medvetet på den, vad jag har förstått så var den var ju tills ganska nyligen i stort sett okänd utanför Trinidad och den var inte stor i Trinidad heller så det finns lite olika strains har jag hört och den blir väl mer homogen med en mer medveten odling med tiden.