|
Full version: Lurad igen!
Köpt en burk ABBAs kaviar i de där små glasburkarna med blått lock. Finns röd och svart rom. Tyckte att den inte smakade så gott. Läste på burken. Abba CAVIART Röd tångcaviar. Inte ett enda romkorn i burken. 85% tång!! Man blir förbannad! Kan det verkligen vara tillåtet att kalla något Caviar om det är gjort på skotsk tång?
Meriona
08-09-2010, 14:18
CAVIARTTexten TÅNGKAVIAR är ju nästan lika stor som texten CAVIART så jag hade inte missat det iallafall.
Den är perfekt för fiskallergiker och vegetarianer.
Monica M zon 4
08-09-2010, 14:27
Jag hade nog lätt missat att det stod tångkaviar. Namnet Caviart med ett extra "t" var ju också en riktig luring. Dom är påhittiga!!
andersen
08-09-2010, 14:32
Jag hadde blivit som Carl=förbannad, undra vad dom tog i betalning för tången?
Huggorm
08-09-2010, 14:36
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 15:32)  Jag hadde blivit som Carl=förbannad, undra vad dom tog i betalning för tången? Eftersom det är en variant för vegetarianer tog dom nog bra betalt. Nej, det gäller nog att kolla noga när man köper något man inte vanligtvis brukar köpa.
Aqvakul
08-09-2010, 15:14
man får hålla sig till den ryska - dyr, men pålitlig...
malcolm
13-09-2010, 12:33
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 16:14)  man får hålla sig till den ryska - dyr, men pålitlig...  Jag har för mig att rysk kaviar inte får säljas längre då stören är utrotningshotad, får bli stenbitsrom istället.
Whiskuchi
13-09-2010, 12:44
CITAT (Carl @ 08-09-2010, 14:58)  Kan det verkligen vara tillåtet att kalla något Caviar om det är gjort på skotsk tång? Förmodligen inte. Men nu heter det ju inte Caviar heller så jag fattar inte varför du gnäller.
malcolm
13-09-2010, 13:35
Förvillande lika...
[attachment=54881:1.jpeg]
*Stintan*
13-09-2010, 14:32
Det står väl antagligen något på burkarna för att man ska läsa sig till innehållet.
Aqvakul
13-09-2010, 14:58
CITAT (malcolm @ 13-09-2010, 14:35)  Förvillande lika...
[attachment=54881:1.jpeg] Det är nog flera som tagit fel...
Biggan_
13-09-2010, 15:06
....och jag fattar inte varför dom gör dom så lika! Det gör ju bara folk förbannade om dom tagit fel och kan inte vara varumärket till gagn!
Aqvakul
13-09-2010, 15:41
Hur stor är prisskillnaden? Det verkar lite som man vill styra över konsumtionen mot tångprodukten...
Själv köper jag alltid ishavsrom (från den lilla laxfisken lodda, fiskas mest i nordnorge), det är ljusgul och den enda "billiga" som är verkligt god (man har väl inte råd med störrom och löjrom mer än nån högst enstaka gång). Inga färgämnen är det heller tror jag, till skillnad från den röda och svarta stenbitsromen.
men så är jag ju inte vegetarian heller...
Huggorm
13-09-2010, 17:45
CITAT (EKLO @ 13-09-2010, 18:33)  Själv köper jag alltid ishavsrom (från den lilla laxfisken lodda, fiskas mest i nordnorge), det är ljusgul och den enda "billiga" som är verkligt god (man har väl inte råd med störrom och löjrom mer än nån högst enstaka gång). Inga färgämnen är det heller tror jag, till skillnad från den röda och svarta stenbitsromen.
men så är jag ju inte vegetarian heller... Inte är väll loddan någon laxfisk?
Kryddan03
13-09-2010, 17:53
CITAT (Huggorm @ 13-09-2010, 18:45)  Inte är väll loddan någon laxfisk? Näpp, det är en nors.
mamamaggan
13-09-2010, 18:42
CITAT (Kryddan03 @ 13-09-2010, 18:53)  Näpp, det är en nors.  Och nors är väl en laxfisk ? Har jag alltid hört i samband med att norsen fiskas på våren i vattendrag som mynnar i Mälaren . http://www.fiskbasen.se/nors.html här står det att den tillhör ordningen laxartade fiskar men det kanske inte är detsamma som att det är en laxfisk.
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2010, 16:41)  Hur stor är prisskillnaden? Det verkar lite som man vill styra över konsumtionen mot tångprodukten... Caviart har 44kr lägre kilopris jämfört med stenbitsrom.
Christa
13-09-2010, 19:09
Vi har en sådan burk i kylen men vi har inte provat den än. Min sambo köpte den för ganska länge sedan för att han blev nyfiken.
Eftersom båda sorterna är färgade med azofärg så vill jag dock inte äta någon av dem.
Kryddan03
13-09-2010, 19:39
CITAT (mamamaggan @ 13-09-2010, 19:42)  Och nors är väl en laxfisk ? Har jag alltid hört i samband med att norsen fiskas på våren i vattendrag som mynnar i Mälaren . http://www.fiskbasen.se/nors.html här står det att den tillhör ordningen laxartade fiskar men det kansek inte är detsamma som att det är en laxfisk. Nja, det är möjligt att klassificeringen (liksom med våra växter) har ändrats sedan den hemsida du hänvisar till uppdaterades. Fishbase (fiskvärldens Skud ungefär) brukar vara ganska pålitlig. Nedan ser du att du att nors ( Osmerus eperlanus) och lax ( Salmo salar) båda tillhör samma klass (eg underklass - klassen är benfiskar) strålfeniga fiskar ( Actinopterygii) men olika ordningar och familjer ( Osmeriformes/Osmeridae resp Salmoniformes/Salmonidae). (Klassificeringen "delar" alltså på sig efter strålfenig.) Ungefär 95% av alla kända fiskar tillhör klassen benfiskar. NorsAtlantlaxNotera på Fishbase att en synonym till nors är Salmo eperlanus så antagligen har den en gång räknats till laxartade fiskar. Fast nu var det ju egentligen "kaviar" gjord på tång tråden handlade om så vi kanske skall kolla in Skud istället.
malcolm
13-09-2010, 19:44
Min pappa som var en ivrig fritidsfiskare kom ofta hem med abborrar som han hade fångat och när de hade rom i sig saltade min mamma in denna tillsammans med finhackad lök och lät den stå i kylskåp i ett par dagar. Jag älskade denna rom under min uppväxt och där fanns inte en tillstymmelse till konstgjorda färg- eller konserveringsmedel. Abborrom är minst lika god som vilken kaviar som helst så till Er som fiskar, kasta den inte.
Denna gång känner jag mig lurad av Arla gällande vispgrädde. Arla har några varianter av vispgrädde bla en 36% visp grädde. Trodde att det var samma sak som den 40% grädden men med lite lägre fetthalt. Men vad man bedrar sig i den 36% grädden har tillsatt förtjocknings medlet E407. Hållbarheten ökar ifrån ett par dagar till 28 dagar. Köpte hem båda varianterna igår och testade smaken. Den 40% grädden vann överlägset. Den 36% har en underligg bismak usch. http://www.arla.se/Default____17796.aspx?S...dMenuItem=17438
Och E407 - karragenan - är samma förtjockningsmedel som i schampoo...  Karragenan framställs väl av nån slags alg?
Karragenan framställs av en rödalg och används i många livsmedel och i nästan all glass.
Smakmässigt var det en jäkla skillnad till den 40% fördel
Myosotis
22-10-2010, 10:38
Var glada så länge det finns riktig grädde här. I Tyskland kan man bara köpa fuskgrädde med så låg fetthalt att man måste tillsätta ett pulver för att kunna vispa den och den ska stanna vispad.
Anki på Öland
22-10-2010, 10:39
CITAT (Carl @ 22-10-2010, 09:21)  ............. i den 36% grädden har tillsatt förtjocknings medlet E407.............. Först spär man den så det blir mindre fett, sen häller man i Karragen så konsistensen skall vara detsamma - mycket smartare då att spä själv med vatten om man vill ha mindre fetthalt. Då vet man i alla fall vad som är i
malcolm
22-10-2010, 12:16
Jag köper alltid riktig vispgrädde om jag nu skall ha grädde, samma sak med majonäs, en räkmacka med lättmajonäs är inget att ha och bara ett slöseri med de stackars räkorna. Nu är det inte speciellt ofta jag äter vare sig vispgrädde eller majonäs men skall det vara så skall det vara äkta vara annars får det vara.
Har alltid minst tre gula och blå grädde med lång hållbarhet i kylen ... Skulle de vara så farliga och cancerframkallande då fanns de inte i kylhyllan i butikerna.
Monarda
23-10-2010, 18:02
Har ni läst "Den hemlige kocken"? Sonen kom hem med den häromdagen och efter att ha tittat i den undrar man snart vad man kan äta.
Bengalow
23-10-2010, 18:13
LIDL's tyska grädde från Milbona är 40%-ig, en alldeles utmärkt produkt, och MYCKET billigare är Arlas...
andersen
23-10-2010, 18:19
CITAT (Bengalow @ 23-10-2010, 19:13)  LIDL's tyska grädde från Milbona är 40%-ig, en alldeles utmärkt produkt, och MYCKET billigare är Arlas... Det är möjligt, men företaget är ett skitföretag som förtrycker arbetarna. CITAT (netha @ 22-10-2010, 22:47)  Har alltid minst tre gula och blå grädde med lång hållbarhet i kylen ... Skulle de vara så farliga och cancerframkallande då fanns de inte i kylhyllan i butikerna. Bara för att det går att köpa i en butik, så innerbär det inte att det är ofarligt! farliga produkter som tex tobak, alkohol, kalium salpeter, säljs ju i butik.
malcolm
24-10-2010, 14:25
CITAT (andersen @ 23-10-2010, 19:19)  Bara för att det går att köpa i en butik, så innerbär det inte att det är ofarligt! farliga produkter som tex tobak, alkohol, kalium salpeter, säljs ju i butik. För att inte tala om cyklar.
Chamomille
24-10-2010, 15:07
CITAT (malcolm @ 24-10-2010, 15:25)  För att inte tala om cyklar. 
andersen
24-10-2010, 15:53
Jaja retas lite är väl helt ok, får väl ge igen vid något tillfälle
Fast om det utvinns ur alger så är det väl bra - alger ska ju vara såååååå nyttigt!
Men jag fröstår att man blir förbannad om man tror sig köpa kaviar och sedan är det något annat. Att de på Abba inte har fattat det själva?! Jag som ibland blir lite obstinat vägrar sedan att köpa någon av deras produkter mer.
Carl, jag tycker att du ska kontakta Abba och reklamera! Har du tur så kanske du får ersättning och lite plåster på såren. De borde vara måna om sitt namn.
*Stintan*
24-10-2010, 17:17
Undrar varför företagen skriver innehållsförteckning på matvarorna? Är det bara för att dom måste? Jag har lite svårt att förstå hur man kan känna sig lurad när man struntar i att läsa vad det står på förpackningarna.
malcolm
24-10-2010, 17:23
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2010, 18:17)  Undrar varför företagen skriver innehållsförteckning på matvarorna? Är det bara för att dom måste? Jag har lite svårt att förstå hur man kan känna sig lurad när man struntar i att läsa vad det står på förpackningarna. Ja, det är för att de måste men i fallet Caviar vs. Caviart tycket jag det är befogat att känna sig lurad, som gjort för att ta fel.
Innehållsförteckning måste stå på matvaror. Är man allergiker är det ju ett måste. Men för oss som inte har allergier så blir det ju inte lika livsviktigt - i alla fall inte lika akut livsviktigt. Ibland läser jag innehållsförteckningen men oftast inte. Försöker dock alltid att kolla Bäst före-datumet.
malcolm
24-10-2010, 21:35
Vid de ytterst få tillfällen jag köper korv kollar jag alltid kött- resp. fetthalt i övrigt är jag ganska slö på den fronten.
CITAT (malcolm @ 24-10-2010, 22:35)  Vid de ytterst få tillfällen jag köper korv kollar jag alltid kött- resp. fetthalt i övrigt är jag ganska slö på den fronten. Jag kan numera bara äta Jokkmokkskorv som är gjord på entrecote och andra rena råvaror ... inga konstiga E-nummer, bindväv eller blodproteiner m.fl äckelingredienser som finns i billigare korvar.
malcolm
24-10-2010, 21:43
Gustafskorv och prinskorv är gott i alla fall men varmkorv och grillkorv får vara för min del, sonen tycker dock om dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|