Full version: Fikon på stickling
BigDaddy
Har ett par sticklingar jag tror ff lever. De har inte växt men är ff gröna & har bladen kvar.
Den ena har det växt ut ett fikon på i puttekulestorlek. Ska jag plocka bort det el låta det vara?
Tänkte det kanske tar kraft från sticklingen?

IOM att det kommit ett fikon på det borde väl sticklingen iaf leva & kanske fått rötter?
Har jag rentutav lyckats denna gång? smile.gif

De har stått 1-2 månader tror jag. Faktiskt glömt bort när det var men i mitten-slutet på sommaren tog jag dem.
Alexander-VG-zon3
ta bort alla knoppar (frukter som kommer).

den kan faktiskt både få nya blad och frukter utan att få rötter, den suger ju upp näring och vatten från snittytan som den kan använda för blad. enda sättet att man vet är när man ser rötter.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 08-09-2010, 19:18) *
ta bort alla knoppar (frukter som kommer).

den kan faktiskt både få nya blad och frukter utan att få rötter, den suger ju upp näring och vatten från snittytan som den kan använda för blad. enda sättet att man vet är när man ser rötter.

Ok tack. Ska ta bort frukten.
Ja jag anade att det kunde vara så men hade ändå förhoppning av att det kanske kunde redan nu ses som lyckat.
smile.gif
Alexander-VG-zon3
har du de i jord eller i vatten ?

har du den i vatten så ser du ju om där är början till rotanlag (vita skrovliga områden/knölar/spetsar på stammen).
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 09-09-2010, 11:15) *
har du de i jord eller i vatten ?

har du den i vatten så ser du ju om där är början till rotanlag (vita skrovliga områden/knölar/spetsar på stammen).

De står i jord så svårt att veta. Får väl stå där till början av november (?) & ser de ff levande ut så ska de få extra ljus (?)
Alexander-VG-zon3
ha kvar dom sålänge dom är gröna och lever och stammarna ser bra ut. ja sen är det bra om dom får extraljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon