Full version: val av fruktträd
asajanne
Hej alla kloka trädgårdsmänniskor!
Har en halv trädgård som omplaneras pga avloppsgrävning. Dessutom har tomtens tidigare fruktträd dött av "ålder" så det är dags att förnya. Har plats för 4 träd och kan tänka mig två äpple (ett tidigare och ett lite senare), ett plommon och ett päron. Är det någon som har några bra förslag på vettiga val i zon 3-4. Behöver man tänka på att ha att ha flera sorters plommonträd för att det ska bli nåt eller kan man lita till grannens en km bort ;-) ? Ja ni hör vilken nivå jag är på, så jag är väldigt tacksam för råd!

Hälsningar Åsa i Bohuslän
Jan af Lisö
Mitt favoritäpple är Amorosa (= röd Aroma). I södra Stockholm så plockas de i början av oktober och äts mellan mitten av oktober och ett par månader framåt.

Men jag tror att zon 3-4 är gränsfall för Amorosa, men är det inte mycket blåst hos dig, soligt och ingen köldsänka så går det kanske ?

Ett annat gott äpple är Oranie som plockas under september och kan ätas direkt samt lagras någon månad.

Det viktigaste är att du väljer sorter som inte drabbas av kräfta och andra sjukdomar. Det finns en del skrivet om det på forumet, leta efter kräfta, kräftkänslighet och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon