|
Det är ju inte personalen som orsakat situationen i Piteå. Det är småpåvarna i kommun eller landting som bestämt att så skall det vara. Man skiter högaktningsfullt i dom dementa tills det kommer på förstasidorna. Sen må det vara en socialdemokrat eller moderat eller vänsterpartist. Makten korruperar.
Anki på Öland
12-09-2010, 20:49
CITAT (herkules @ 12-09-2010, 12:06)  kan man vara så korkad så att man skyller detta i piteå på personalen?  Hur kunde det annars ske i en socialdemokratisk kommun med all den solidaritet och empati det måste innebära......... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2010, 21:49)  Hur kunde det annars ske i en socialdemokratisk kommun med all den solidaritet och empati det måste innebära......... Anki Skit i vilken ledning kommunen har... I detta fall handlade det om personalbrist!!!! Alltså INTE om personalens brist på empati. Fan vad less jag blir på all pajkastning!!!  CITAT (Aqvakul @ 09-09-2010, 06:06)  Bostadsstandarden är kanske världsbäst, men saknas mänsklig omvårdnad så hjälper det inte ett dugg... Visst är det så ... personalen gör nog sitt bästa i 99,9% av fallen ... men saknas det personal så är det svårt att ge god omvårdnad. Vet att också här i stan "går många på knäna" ... kämpar och mår dåligt pga alla neddragningar.
herkules
12-09-2010, 21:15
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2010, 21:49)  Hur kunde det annars ske i en socialdemokratisk kommun med all den solidaritet och empati det måste innebära......... Anki gör dig inte löjligare än du är.
Anki på Öland
12-09-2010, 22:55
CITAT (herkules @ 12-09-2010, 22:15)  gör dig inte löjligare än du är. Undrar vem det är som gör sig löjlig med uppdelandet av empati och solidaritet beroende på vad man röstar på.... Anki
Solstorm
13-09-2010, 10:56
Det här blev ju en lång tråd med olika åsikter. Min fråga till alla deltagarna av den här tråden är
Finns det NÅGON som tycker att demensvården i Piteå är acceptabel?
Aqvakul
13-09-2010, 15:00
Skulle bli ytterst förvånad om du fick ett jakande svar...
CITAT (netha @ 11-09-2010, 22:49)  Alltså ... menar du att detta är seriöst!? Tror du inte att om detta stämt överens med vetenskap och forskning, så hade vi fått rekommendationer och kostomläggning skett på alla offentliga inrättningar som sjukhus, skolor, äldreboenden ... eller? Det handlade om 15 tjänster som skulle tillsättas efter nyår ... och några nattjänster skulle det inte bli = dementa ska också fortsättningsvis låsas in och avd vara utan personal nattetid.  Idag kräver Kommunal att nattpersonal ska finnas på demensboende.Demensförbundet har polisanmält Piteå kommun.Återstår att se vad resultatet blir ... hoppas iaf att nattpersonal ska finnas på alla boenden. Tänk om det börjar brinna ... kan ju bli kortslutning eller annat elfel. Mår illa när jag tänker på dementas ångestrop på nätterna och ingen finns där att lugna och trösta dem.  Ansvariga borde ställas inför rätta!
Christa ... du måste visa mig inlägget som du vill ha min reaktion på ... det är omöjligt för mig att veta ... du skrev i PM bara att det gällde vad du skrivit ... jag har tittat igenom tråden och ser flera inlägg från dig. Jag återvänder sällan till trådar och läser bakåt mer än några senaste inlägg.
Men någon måste väl ha funnits på avdelningen uner natten? Det är ju gamla oroliga männiksor det handlar om. Mycket kan hända under natten. Sjukdom, fall, toalettbesök mm. Eller är dom gamla drogade på något sätt. Det är ju ingefär som att man lämnade en bb-avdelning obevakad under natten. Varken barn eller dementa kan ta hand om sig själva. Bra att det anmäls. Någon måste ju avkrävas ansvar.
CITAT (gnon49 @ 13-09-2010, 20:40)  Men någon måste väl ha funnits på avdelningen uner natten? Det är ju gamla oroliga männiksor det handlar om. Mycket kan hända under natten. Sjukdom, fall, toalettbesök mm. Eller är dom gamla drogade på något sätt. Det är ju ingefär som att man lämnade en bb-avdelning obevakad under natten. Varken barn eller dementa kan ta hand om sig själva. Bra att det anmäls. Någon måste ju avkrävas ansvar. Nej det finns ingen nattpersonal på den avdelningen. Skrämmande!!! Uppdrag granskning demensboende Piteå
Christa
13-09-2010, 20:51
CITAT (netha @ 11-09-2010, 22:49)  Alltså ... menar du att detta är seriöst!? Tror du inte att om detta stämt överens med vetenskap och forskning, så hade vi fått rekommendationer och kostomläggning skett på alla offentliga inrättningar som sjukhus, skolor, äldreboenden ... eller? Det handlade om 15 tjänster som skulle tillsättas efter nyår ... och några nattjänster skulle det inte bli = dementa ska också fortsättningsvis låsas in och avd vara utan personal nattetid.  Det var direkt efter denna fråga. Jag svarade på dig och Ängsvädd. CITAT (netha @ 13-09-2010, 20:33)  Christa ... du måste visa mig inlägget som du vill ha min reaktion på ... det är omöjligt för mig att veta ... du skrev i PM bara att det gällde vad du skrivit ... jag har tittat igenom tråden och ser flera inlägg från dig. Jag återvänder sällan till trådar och läser bakåt mer än några senaste inlägg. Svar på detta ovan. CITAT (Christa @ 12-09-2010, 09:37)  Här är länken igen. http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdfHela dokumentet är intressant men nedan ser du det viktigaste. "I en så kallad metaanalys, som inkluderade 16 studier, visades det att fysisk aktivitet minskar risken med för demens med 28 procent och för Alzheimers sjukdom med 45 procent." Detta var svaret och det står i dokumentet jag länkat till. Var intresserad av din reaktion netha eftersom du var så skeptisk.
herkules
13-09-2010, 23:09
CITAT (gnon49 @ 13-09-2010, 20:40)  Men någon måste väl ha funnits på avdelningen uner natten? Det är ju gamla oroliga männiksor det handlar om. Mycket kan hända under natten. Sjukdom, fall, toalettbesök mm. Eller är dom gamla drogade på något sätt. Det är ju ingefär som att man lämnade en bb-avdelning obevakad under natten. Varken barn eller dementa kan ta hand om sig själva. Bra att det anmäls. Någon måste ju avkrävas ansvar. så som programmet visade så var det 1(!) personal där på kvällen fram till kl 21, sen var det tomt. det fanns 4(?) nattpersonal på hela huset men demensavdelningen var tom och låst. några av de gamla hade larm på sina dörrar så när de gick ut från sitt rum så gick larmet och då kom personalen. men var personalen upptagen på andra avdelningar så kunde det dröja. det är inte humant - dementa personer är oftast väldigt oroliga och det ska finnas personal där dygnet runt.
Kajsa i Arvika
14-09-2010, 08:57
Jag har jobbat inom demensvården i 20 år.. så här ser verkligheten ut på MÅNGA ställen runt om i landet.. Personalen kämpar ofta en lönlös kamp mot de ekonomiska neddragningarna.. Man blir less och fastnar mellan alla krav samtidigt som man försöker hjälpa den gamla oroliga människan, skapa en liten guldkant i tillvaron.. Under speciellt jobbiga perioder händer det att jag får hjärtklappning och drömmer stressmardrömmar om vårdtagare som ramlar, att de äter på golvet och att mina egna tänder trillar ut.. Många gånger förvånas man över allmänhetens okunskap om demenssjukdomar, tycker ändå att det finns ganska mycket information om man är intresserad.. Skulle önska att fler intresserade sej INNAN mamma eller pappa eller de själva sitter på hemmet. Vi behöver HJÄLP att sätta press på politikerna..
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2010, 21:18)  Och du är på hugget som vanligt. Jag tycker uppriktigt att det är synd att du inte sett programmet innan du la fram dina åsikter. Kanske hade ditt resonemang varit lite annorlunda då. Självfallet hade inte de personliga erfarenheter jag har av hur demensvård kan fungera förändrats av ett tv-program. Att påstå det är lika dumt som att påstå att mer pengar alltid löser alla problem, självfallet är resursbrist ett problem likaväl som brist på visioner och olämplig personal är ett problem. Att påstå att alla som jobbar inom vården är lämpade för sina jobb är bara att hyckla, en hel del har hannat där av det enkla skälet att de inte hade så mycket annat att välja på. Och att påstå att detta är en kränkning mot personalen på det omdebatterade vårdhemmet i den knallröda kommunen Piteå är bara dumheter, jag såg inte programmet och kan självfallet inte uttala mig om deras arbetsvillkor eller inställning till sitt arbete. Att en demensavdelning inte är bemannad nattetid är väl ett politiskt beslut och bara för jäkligt. Gita
*Stintan*
14-09-2010, 19:45
CITAT (Gita @ 14-09-2010, 20:28)  Självfallet hade inte de personliga erfarenheter jag har av hur demensvård kan fungera förändrats av ett tv-program. Att påstå det är lika dumt som att påstå att mer pengar alltid löser alla problem, självfallet är resursbrist ett problem likaväl som brist på visioner och olämplig personal är ett problem. Att påstå att alla som jobbar inom vården är lämpade för sina jobb är bara att hyckla, en hel del har hannat där av det enkla skälet att de inte hade så mycket annat att välja på. Och att påstå att detta är en kränkning mot personalen på det omdebatterade vårdhemmet i den knallröda kommunen Piteå är bara dumheter, jag såg inte programmet och kan självfallet inte uttala mig om deras arbetsvillkor eller inställning till sitt arbete. Att en demensavdelning inte är bemannad nattetid är väl ett politiskt beslut och bara för jäkligt. Gita Programmet handlar ju inte om ifall personalen är lämplig eller inte. Programmet belyser problemen som uppstår när det inte finns personal tillräckligt (resursbrist) så att det går att ha bemanning på natten. Att det ser likadant ut på många demensboenden i vårt land gör inte saken bättre. Tror du verkligen att det bara är i röda kommuner som de dragit ner på personal på äldreboenden, skolor och barnomsorg?
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2010, 20:45)  Programmet handlar ju inte om ifall personalen är lämplig eller inte. Programmet belyser problemen som uppstår när det inte finns personal tillräckligt (resursbrist) så att det går att ha bemanning på natten. Att det ser likadant ut på många demensboenden i vårt land gör inte saken bättre. Tror du verkligen att det bara är i röda kommuner som de dragit ner på personal på äldreboenden, skolor och barnomsorg? Vad har fått dig att tro att jag tror det. Du drar så snabba och märkliga slutsatser.Jag talar bara om kommunen alla talar om här, Piteå. Betr. mina exempel vet jag bara att det underbar ställe min svärmor vårdades på ligger i en liten borgerligt styrd landsortskommun. Mitt mardrömmsexempel där en annan av mina närstående vistades på ligger i en medelstor stad, den politiska styrningens färh vet jag inget om. Gita
Aqvakul
14-09-2010, 20:18
Rent allmänt så tror jag att det ofta finns bättre förutsättningar för att rekrytera engagerad och varaktig personal på mindre orter.
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2010, 21:18)  Rent allmänt så tror jag att det ofta finns bättre förutsättningar för att rekrytera engagerad och varaktig personal på mindre orter. Jo, det tror jag också. Gita
Christa
16-09-2010, 18:06
CITAT (netha @ 13-09-2010, 20:33)  Christa ... du måste visa mig inlägget som du vill ha min reaktion på ... det är omöjligt för mig att veta ... du skrev i PM bara att det gällde vad du skrivit ... jag har tittat igenom tråden och ser flera inlägg från dig. Jag återvänder sällan till trådar och läser bakåt mer än några senaste inlägg. Hallå netha Jag lade ut länken igen men jag har inte sett någon reaktion än. Inte från någon annan heller för den delen.
andersen
16-09-2010, 18:21
CITAT (Christa @ 16-09-2010, 19:06)  Inte från någon annan heller för den delen. Det är nog svårt för en lekman att förstå all information och text på den länken, så var det för mej, men rent allmänt så har man väl i alla tider sakt att korsord och hjärn gympa är bra, och det gäller väll att hålla igång kroppen så mycket som man orkar ju äldre man blir.
CITAT (Christa @ 16-09-2010, 19:06)  Hallå netha
Jag lade ut länken igen men jag har inte sett någon reaktion än. Inte från någon annan heller för den delen. Jamen att man håller hjärnan igång ... det vet väl alla ... men att börja flumma om kolhydrater mm ... där går min gräns.
Aqvakul
16-09-2010, 21:37
CITAT (netha @ 16-09-2010, 22:34)  Jamen att man håller hjärnan igång ... det vet väl alla ... men att börja flumma om kolhydrater mm ... där går min gräns.
Christa
19-09-2010, 19:49
CITAT (netha @ 16-09-2010, 22:34)  Jamen att man håller hjärnan igång ... det vet väl alla ... men att börja flumma om kolhydrater mm ... där går min gräns. Nu gällde ju forskningsrapporten jag länkade till motion. Tror du inte på resultaten? Anser du att anledningen till att människor i västvärlden drabbas av demens i betydligt större utsträckning än i länder där man lever ursprungligt är att vi håller igång våra hjärnor mindre än vad naturfolken gör?
CITAT (Christa @ 19-09-2010, 20:49)  Nu gällde ju forskningsrapporten jag länkade till motion. Tror du inte på resultaten? Anser du att anledningen till att människor i västvärlden drabbas av demens i betydligt större utsträckning än i länder där man lever ursprungligt är att vi håller igång våra hjärnor mindre än vad naturfolken gör? Varför ställer du samma fråga igen?
Kajsa i Arvika
20-09-2010, 08:58
Har aldrig hört talas om att kosten har speciellt stor betydelse, men visst kan det vara möjligt.. Överdriven alkoholkonsumtion eller andra substanser kan definitivt resultera i demenssjukdomar.. Man rekommenderas att leva ett rikt socialt liv, umgänge med andra människor, positiva möten, hjärngymnastik.. personligen tror jag att t ex ginseng kan vara bra, även taktil beröring eller annan massage som stimulerar blodgenomströmningen kan vara positivt.. Ett hälsosamt leverne och en balanserad kost är aldrig fel Den ärftliga faktorn? Javisst, både min mormor och min mamma hade demenssjukdomar.. jag tror att jag har en ganska bra idé om varthän det barkar med mej.. Det är också sant att människorna lever längre nu för tiden och då kommer också åldersdemensen naturligt.. Demenssjukdomar kan vara en följdsjukdom av andra, t ex parkinsson.. hur är det fördelat över världen? Hur dokumenteras demenssjukdomar över världen? när en människa t ex får diagnosen alzheimers har sjukdomen redan haft sitt förlopp i 10-20 år i det dolda.. Det finns MÄNGDER av olika demenssjukdomar, det kommer nya definitioner hela tiden. Det finns också DEMENSLIKNANDE tillstånd, dessa kan komma av t ex UVI (urinvägsinfektion), felaktig eller för tung medicinering, vattenskalle, B12 brist.. Se inte blint på siffror och jämförelser över hur sjukdomar slår världen över, demensvård bedrivs så OTROLIGT annorlunda på olika platser. På somliga ställen betraktas det fortfarande som en psykisk sjukdom.
Christa
20-09-2010, 09:19
CITAT (netha @ 19-09-2010, 23:36)  Varför ställer du samma fråga igen? Ööööh, hur menar du nu?
Christa
20-09-2010, 09:29
CITAT (Kajsa i Arvika @ 20-09-2010, 09:58)  Har aldrig hört talas om att kosten har speciellt stor betydelse, men visst kan det vara möjligt.. Överdriven alkoholkonsumtion eller andra substanser kan definitivt resultera i demenssjukdomar.. Man rekommenderas att leva ett rikt socialt liv, umgänge med andra människor, positiva möten, hjärngymnastik.. personligen tror jag att t ex ginseng kan vara bra, även taktil beröring eller annan massage som stimulerar blodgenomströmningen kan vara positivt.. Ett hälsosamt leverne och en balanserad kost är aldrig fel Den ärftliga faktorn? Javisst, både min mormor och min mamma hade demenssjukdomar.. jag tror att jag har en ganska bra idé om varthän det barkar med mej.. Det är också sant att människorna lever längre nu för tiden och då kommer också åldersdemensen naturligt.. Demenssjukdomar kan vara en följdsjukdom av andra, t ex parkinsson.. hur är det fördelat över världen? Hur dokumenteras demenssjukdomar över världen? när en människa t ex får diagnosen alzheimers har sjukdomen redan haft sitt förlopp i 10-20 år i det dolda.. Det finns MÄNGDER av olika demenssjukdomar, det kommer nya definitioner hela tiden. Det finns också DEMENSLIKNANDE tillstånd, dessa kan komma av t ex UVI (urinvägsinfektion), felaktig eller för tung medicinering, vattenskalle, B12 brist.. Se inte blint på siffror och jämförelser över hur sjukdomar slår världen över, demensvård bedrivs så OTROLIGT annorlunda på olika platser. På somliga ställen betraktas det fortfarande som en psykisk sjukdom. I rapporten delar de in demens i två huvudgrupper. Det intressanta för mig är att få igång en diskussion om det de kom fram till i rapporten. Min farmor var f öv gravt dement redan när hon var 60 år. Då klarade de inte att ha henne hemma längre eftersom hon var helt borta. Min far fick kardiovaskulär demens när han var i 60-års åldern. Det var sk multiinfarktdemens. Han dog av blodpropp i hjärnan innan han fyllt 67. Självklart kan man få demens av läkemedel och annat som du nämner men faktum kvarstår. Resultatet i rapporten är tydligt och borde föranleda en diskussion i frågan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|