Taraxacum
08-09-2010, 20:40
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av att kväva rotogräs med presenning och odla ovanpå?
Jag har gott om kirskål i min trädgård och de tar över allt mer. På ett område mellan hög häck och höga buskar, har jag nu lagt ut dubbelt lager med presenning. Ovanpå bygger jag två odlingslimpor med torra kvistar i botten, ännu ej förvedade kvistar, halm, gräsklipp etc. Området är inte perfek med tanke på ljus och värme. Men innan det blev ogörligt med kirskålen odlade jag squash där.
Min fråga:
Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande?
kerstin z5-6
09-09-2010, 09:11
Inte pressenning men väl markduk.Problemet är kanske att den inte släpper igenom vatten?
Snöflinga
12-09-2010, 18:39
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-09-2010, 10:11)

Inte pressenning men väl markduk.Problemet är kanske att den inte släpper igenom vatten?
Men visst släpper markduk igenom vatten
kerstin z5-6
12-09-2010, 19:06
Är det någon här som har erfarenhet av att kväva rotogräs med presenning och odla ovanpå? jo men detta var väl frågan ?
Snöflinga
12-09-2010, 21:11
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-09-2010, 20:06)

Är det någon här som har erfarenhet av att kväva rotogräs med presenning och odla ovanpå? jo men detta var väl frågan ?
Var ovanstående menat till mig

Att jag frågade om genomsläppningsheten på markduk beror på att jag inhandlat två pallkragar (nybörjare) som jag tänkte göra iordning inför våren. Tänkte lägga markduk under men vill inte ha odlingarna dränkta.
Ursäkta Taraxacum om jag inte kunde svara på frågan
kerstin z5-6
12-09-2010, 22:52
Nu blev det tjorv
Tax frågade -Är det någon här som har erfarenhet av att kväva rotogräs med presenning och odla ovanpå?
jag svarade
Inte pressenning men väl markduk.(har jag erfarenhet av )Problemet är kanske att den(presseningen) inte släpper igenom vatten?
alltså pressenning släpper EJ igenom vatten vilket markduk gör
så mitt råd är använd markduk INTE pressenning...
Crazy4Flowers
13-09-2010, 21:37
Tidningar rätt tjocka ska fungera rätt bra, förmultnar efter ett tag.
Taraxacum
14-09-2010, 09:16
Tack för svaren. Inser att frågan egentligen hör hemma i gödsel och jordförbättring. Men på ett område intill har jag odlat i pallkragar på presenning. Kragarna var två höga och fylldes med halm i botten , sedan halvfärdig kompost + hästgödsel och ovanpå det påsjord. Det gick bra till tomater, men sämre till gurka. Nu har jag börjat med mina limpor som ska bli rätt höga. Vi får se hur det går.
Jag har tidigare täckt med odlingsduk och varit med om att kirskålen letat sig in i kragarna ändå. Det verkar som om min kirskål är extra rabiat. Men jag ska testa tidningar också. Det kanske funkar om man lägger riktigt tjockt och täcker ett större område än jag gjort tidigare. Är bara såå trött på att rensa kirskålsrötter.
Sussie F-Flower
14-09-2010, 09:27
Limpor?
Tips: Lägg det "täckande" (vad du nu tänker använda..) så att det går ca 10 cm utanför själva odlingsytan. Lägg på ngt tungt, typ sten, så har du lite marginal så att det inte växer in ogräs lika lätt.
Taraxacum
14-09-2010, 11:06
Sussie F-Flower
14-09-2010, 11:27
Tack! Vilken häftig!
Lycka till!
Hej
Bauhaus säljer tjocka markduk som ogräs kan inte går genom .
H:Bassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.