Full version: Föröka kärleksört
akagebeck
Hej!
Jag läste nånstans att det går att ta sticklingar av kärleksört, att det växer ut rötter om man sätter dem i glas. Nån som vet om detta stämmer?
Kan man göra det såhär års eller är det försent? När är det annars läge?

Jag har nämligen köpt en enda planta av en mörk rödgrön sort som jag skulle vilja ha fler av, men det fanns bara ett exemplar kvar i butiken...

Hur är bästa sätt att få den att föröka sig snabbt?

Anna

blomkronan
Man kan plocka bladen och sätta ner halva delen i jord, då ska det bli rötter på dom... jag har inte provat själv men jag har tänkt att prova nästa vår. Nu på hösten tror jag är försent wink.gif

Att sätta sticklingar i glas har jag gjort. I våras fick jag några sticklingar av en granne, satte dom i ett glas vatten och rötterna kom fort, nu blommar dom smile.gif

Jag skulle vänta till i vår... men är det någon annan som gjort detta på hösten? vore kul att höra.
varghem
jag sätter rotade sticklingar av kärleksört så här dags... brukar ta sig bra innan vintern och till våren har man en tät fin planta
beritskoloni
Antingen kan du sätta stjälkar i vatten eller jord nu och plantera när de fått rötter eller också väntar du till våren och delar de små bukettliknade skotten som kommer tidigt på våren. Själv tycker jag det sistnämnda är bäst och det blir väldigt bra resultat.
Peztis
Här kan du läsa hur jag har gjort: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1285296

Där skriver jag på våren men att ta en kvist nu och klippa i bitar hade jag definitivt provat på att göra nu ändå, de rotar sig fort och tar det sig inte så ok, gör ett försök igen då!

Jag har provat på det där som Blomkronan skriver, om att endast stoppa bladen i jorden men det var inte alls kika bra som att klippa en hel kvist i bitar och stoppa ned då de flesta bladen ruttnade. Med "bitarna" är det inte en enda som inte har tagit sig!
akagebeck
Men det här låter ju väldigt lovande!! Ska genast prova.

Om jag sätter stjälkar i vatten nu och planterar i krukor när den fått rötter, ska jag då övervintra dem inomhus eller kan jag sätta ut dem?

Anna
Peztis
Det beror nog på hur vädret ser ut när rötterna kommer... biggrin.gif

Är det som det är nu så plantera ut, är det kyligt och snön hägrar då får du allt ha dem inne och odla under extra belysning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon