|
Mer än tre veckor sen jag rökte min (förhoppningsvis) sista cigarett. Känner hur hjärncellerna långsamt börjar vakna till liv och upptäcka att det redan är säsong för sådd!! Kul att ägna sej åt livgivande aktiviteter - har massor med fröer att så, bl.a alla spännande saker från STAs frölista. Om inte det drar tankarna bort från nikotinet vet jag inte vad som skulle kunna göra det! Gunilla
grattis o duktigt ,det går o det kommer du snart att veta bara du inte ger dej jag har hållit uppe nu i 4 år o numera blir jag aldrig sugen o tycker bara att det är äckligt o oförståeligt att jag en gång så kärt höll fast vid ciggen håller tummarna
*Felix matte*
28-01-2004, 10:27
Jättestort Grattis!
Håller också tummar och tår för dig.
Lycka till från mig som firar 2år 5mån som FRI just idag.
Jättestort Grattis från mig också, alla ni som lyckats fimpa! Håller också tummar och tår för er!!!! Tänk så här: så och så många växter/fröpåsar/jord etc. kan jag köpa för det jag sparar när jag INTE röker upp pengarna!!!
Grattis och väkommen hos oss före detta rökare! Den 1.mars är det sju år jag tåg mitt sista bloss. Lycka till du med önskar Renate
Maria i Helsingborg
28-01-2004, 12:24
GRATTIS! Jag minns inte när det var jag slutade men det känns som om det var i ett annat liv. Inte heller jag kan förstå hur man kunde vara så dum! Bara detta att "unna sig ett bloss"!! Unna sig lite sämre hälsa.......ja vem vill inte det!??? Men glöm inte - rökare är OCKSÅ människor!!!!......om än inte fullt lika länge
Grattis nilla och lycka till! Håller alla tummar och tår för att du ska lyckas sluta!:D Det är nu fyra år sedan jag slutade röka och två år sen jag äntligen lyckades sluta med rökavvänjningstabletterna! Kan inte fatta att jag tyckte att det var så "gott" att röka, numera tycker jag att det luktar jätteäckligt och blir verkligen besvärad om någon röker i min närhet... Är t.o.m. mer rökkänslig än min man som aldrig har rökt!
vickeva
28-01-2004, 13:13
Jag kan inte heller fatta att jag hållit på med något så dumt som att röka. Det är en så skön känsla när man automatiskt räknar sig till ickerökare i alla sammanhang. Fast det tar ett tag. Jag har hållit upp i 13 år nu... och aldrig ska jag börja igen!!!
Men hur ska man göra för att få barn och ungdomar att inte börja?
Bra jobbat, Nilla! Fortsätt så!! ..för det blir bara lättare allteftersom.. kommer ihåg hur jobbigt det var alla de ggr jag slutade, jag trodde att det skulle vara lika tufft resten av livet så jag gav upp, gång på gång.. tills för 2 år och 4 månader sen snart och jag är verkligen ickerökare idag, jag blir inte sugen när andra röker men jag har inte ont av det heller, det är som om jag aldrig börjat jag började se mej själv utifrån, i "alienperspektiv" när jag rökte och såg hur vansinnigt man bar sig åt- en glöd i ena änden och en idiot i den andra, brukar jag säga LYCKA TILL
CITAT (Tesa @ 28-01-2004, 13:26) jag började se mej själv utifrån, i "alienperspektiv" när jag rökte och såg hur vansinnigt man bar sig åt- en glöd i ena änden och en idiot i den andra, brukar jag säga :blink: Ungefär så såg jag också på mej själv! När jag kommit så långt att jag inte bara skämdes inför andra utan även inför mej själv över hur dum jag var - ja, då var det dax att fimpa och bita ihop! Tips: Lägg en tjuga om dan i en stor burk och se hur mycket pengar du kan göra så mycket roligare saker med än att bara elda upp dem!
grattis!!! Jag har hållit upp i....(?)...(?)... Vet inte, men jag är glad över att ha klarat av det absolut svåraste jag någonsin gjort... Jag ville bli rockstjärna som alla andra när jag var 17 år, och då SKULLE man ju bara rulla sina egna cigaretter... (vilket pucko jag var...  ). Jag pratar med ungdomar om detta och kan man vara en förebild för dem så tror jag att de kan ta efter detta... Att INTE förstöra sitt kropp och ekonomi... I tonåren tror man ju att man är odödlig... Jag hoppas du äntligen får känna alla dofterna som sommaren har med sig... För det är verkligen en enorm skillnad på det mesta när man slutat dra i sig gifterna... Mvh Dick
Oj! Tack alla för lyckönskningarna! Som Sylvia föreslår har jag redan tänkt i banorna köpa plantor för pengarna ... en tusenlapp i månaden blir en hel del. Träd, lökar, fröer och kanske den hett efterlängtade buskpionen? CITAT Jag hoppas du äntligen får känna alla dofterna som sommaren har med sig... Vad det gäller dofter är det redan stooor skillnad. Inte minns jag att tulpaner doftar så? Inte mindes jag hur illa det luktar på stan heller, avgaser, urin och annat anskrämligt - men det är det värt! Det svåraste hittills var nog att ta beslutet att sluta, tog över ett år med daglig ruelse innan jag var mogen. Gunilla
Jag har också slutat röka, tog min sista cigg på kvällen den 15:de december, samma kväll som jag fick reda på att jag är med barn  , efter 2 års försök!!!! Känns väldigt bra! Kramar Nina
Grattis Nina! Både till rökstoppet och till det lilla frö som gror i magen!
vickeva
28-01-2004, 19:28
CITAT (Nina S @ 28-01-2004, 16:17) Jag har också slutat röka, tog min sista cigg på kvällen den 15:de december, samma kväll som jag fick reda på att jag är med barn  , efter 2 års försök!!!! Känns väldigt bra! Kramar Nina GRATTIS!!!
*Felix matte*
28-01-2004, 19:37
Jättegrattis till dig Nina!Lycko bebis som får rökfri mamma
*Felix matte*
28-01-2004, 19:43
CITAT (Sylvia @ 28-01-2004, 11:12) Tänk så här: så och så många växter/fröpåsar/jord etc. kan jag köpa för det jag sparar när jag INTE röker upp pengarna!!!  :P :lol: Uj,uj så många växter/ fröpåsar jag skulle få Har ju "inte rökt upp" 38.674 Kr
GRATTIS BÅDE NILLA O NINA Bra gjort att sluta när du vänta barn Nilla detta med alla dofterna som kom tillbaks mer o mer känner jag igen konditionen som blev snabbt bättre, tyckte att jag fick så mycket av att sluta, ja det är mycket längesen 29år sen, gissa men jag har aldrig ångrat mig, cig var inte så dyra då men mycke pengar blev det över att resa för, istället för att elda upp dem framför näsan :rolleye s: Tänk vad din baby skall må bra i magen nu håller tummarna för er
eva-louise, S-Halland
28-01-2004, 21:07
Slutade röka den 20 nov = 70 dagar i dag. Firades med ett besök på blonterlandet. Är inte helt nikotinfri, en Oliver Wist när det känns för svårt. Eva-Louise
vickeva
28-01-2004, 21:22
CITAT (eva-louise @ S-Halland,28-01-2004, 21:07) Slutade röka den 20 nov = 70 dagar i dag. Grattis till dig också!!!
*Felix matte*
28-01-2004, 21:25
CITAT (eva-louise @ S-Halland,28-01-2004, 21:07) Slutade röka den 20 nov = 70 dagar i dag. Firades med ett besök på blonterlandet. Är inte helt nikotinfri, en Oliver Wist när det känns för svårt. Eva-Louise Grattis!Ta du din snus (är Oliver Twist snus eller tugg?) när begäret blir för svårt. Alla substitut är nog mindre farliga för hälsan.
Blomstertanten
28-01-2004, 22:04
Grattis!Till alla som har lyckats sluta röka ! Från en som ännu inte lyckats.
CITAT (Blomstertanten @ 28-01-2004, 22:04) Grattis!Till alla som har lyckats sluta röka ! Från en som ännu inte lyckats.  Tack för grattis! Slalomkungen Stenmark brukade visst säga typ: De ä bar å åk. Jag säger ang rökningen: De ä bar å slut !
Jag rökte min sista cigg den 3 januari 1994, alltså för drygtr 10 år sen  och det är jätteskönt. Jag minns att jag hade en lista på småaktiviteter att göra istället för att röka, t ex frösådd, brödbakning, promenader osv. Jag hade också en rad småbelöningar för de pengar jag sparade. Den allra bästa belöningen är ändå att man mår så mycket bättre.
Grattis alla som lyckats sluta! Och stort grattis Nina till bebisen!
Jag tycker det känns för tidigt att säga att jag har slutat än - säger bara att jag inte rökt på ett tag. Sen är det ju också det här med att tänka "Aldrig mer" gör ju saknaden ännu större. Jag lurar mej själv med trösten att jag får börja feströka om tio år om jag vill ... vilket jag tvivlar på att jag vill då men nu gör det det lite lättare att avstå.
Gunilla
zaaritha
31-01-2004, 01:51
Instämmer i alla uppmuntrande Grattis!! Jag lutade röka i juli 2002, fick då lunginflammation på semestern... Då var jag så dålig att jag undrade varför jag nå´nsin vart så dum att jag rökt!Detta efter att ha rökt i ca 21-22 års tid! Så himla skönt att slippa tänka på: " Har jag nu ciggisar, så det räcker ". Hade tur som kunde sluta direkt! Behövde inga nikotinplåster, eller liknande, jag slutade bara. M-B
Jag säger fortfarande efter två år att " jag håller upp" med rökningen... jag fixar inte heller att säga att det är definitivt... Jag låter bara tiden gå och är glad så länge jag orker hålla emot...
CITAT (Betty @ 31-01-2004, 03:16) Jag säger fortfarande efter två år att " jag håller upp" med rökningen... jag fixar inte heller att säga att det är definitivt... Jag låter bara tiden gå och är glad så länge jag orker hålla emot... :)  Finns begäret ännu kvar efter två år? Eller tycker du att rökning av någon annan anledning är lockande - isåfall vilken?
Blomstertanten
31-01-2004, 19:03
CITAT (Posse @ 29-01-2004, 10:30) Slalomkungen Stenmark brukade visst säga typ: De ä bar å åk. Jag säger ang rökningen: De ä bar å slut !   Om det var bar å slut hade jag naturligtvis gjort det förlängesedan !!!
CITAT (Blomstertanten @ 31-01-2004, 19:03) CITAT (Posse @ 29-01-2004, 10:30) Slalomkungen Stenmark brukade visst säga typ: De ä bar å åk. Jag säger ang rökningen: De ä bar å slut !   Om det var bar å slut hade jag naturligtvis gjort det förlängesedan !!! Om man slutar stoppa rökverk i munnen, så har man slutat röka....
*Felix matte*
31-01-2004, 20:20
En del människor... däribland min make... kan sluta tvärt utan hjälpmedel... jag behövde plåster i 10 dagar. Men det är olika från person till person... En del har ett rent hel...e medan t.ex jag kom lindrigt undan. I denna fråga kan och skall man inte generalisera, eftersom vi alla är olika. Beroendegraden går att jämföra med heroin... Inte många heroinister klarar att sluta utan proffshjälp. Just därför är vi alla slutare sååå djä....a duktiga Som ickerökare betraktade jag mig från första dag, eftersom jag aldrig kommer att ta ett bloss men också där är vi olika. Ha en skön helg allihopa!
jag tror att det viktigaste för att kunna sluta helt är att man verkligen vill själv och är mogen och bestämmer sig för att nu är det SLUT... själv fick jag slut på ursäkterna, att jag skulle sluta var bestämt sen länge frågan var bara när.... inte denna helgen för då ska vi på bio, det är ingen ide att sluta förrän efter det där 35-årskalaset om 3 veckor för då åker jag ändå dit...  och inte förrän brorsan varit här nästa månad för då kommer han att röka...osv, osv.. tills jag en dag inte hade nånting inbokat och 3 cigg kvar i paketet. Det fanns inte en enda ursäkt kvar till att jag skulle åka och köpa mer cigg  och på den vägen är det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|