Singoalla
Jag började röja upp på vår nyinskaffade odlingslott idag. Det låg en del gamla plankbitar och så på marken och under dem fanns det massor av snigelägg. Jag har läst att man kan klämma sönder dem, men finns det något annat sätt att oskadliggöra dem? Det är ju massor, känns som ett evighetsprojekt (och rätt äckligt) att stå och klämma sönder allihopa.
Wilmer
Jag samlar med matsked i en liten burk/hink som jag strör salt över. Sedan kan man sälja dem som kaviar (OBS det sista var ett SKÄMT!!). Men tanken har slagit mej naughty.gif
Singoalla
Jag läste faktiskt någonstans att just att äta snigelägg är en stor trend bland matnördar just nu! Men det skulle visst vara någon exotisk sort såklart. laugh.gif

Då kör vi på salt, tack för tipset!
CillaM
CITAT (Singoalla @ 11-09-2010, 09:50) *
Jag läste faktiskt någonstans att just att äta snigelägg är en stor trend bland matnördar just nu! Men det skulle visst vara någon exotisk sort såklart. laugh.gif

Då kör vi på salt, tack för tipset!

Varför inte istället använda kokande vatten om du ndå bemödar dig att skopa upp äggen i hink? Lite mer vänligt mot naturen, för du måste ju göra dig av med geggan ändå... nånstans...
Wilmer
Jag har samma hink med sked i stående hela sommaren regnskyddat, men det är säkert miljövänligare med kokvatten. På lotten har vi ingen el så där går det inte.
Singoalla
CITAT (CillaM @ 11-09-2010, 21:05) *
Varför inte istället använda kokande vatten om du ndå bemödar dig att skopa upp äggen i hink? Lite mer vänligt mot naturen, för du måste ju göra dig av med geggan ändå... nånstans...

Jag vet inte om frågan var riktad till mig eller Wilmer eller oss båda. För min del är iaf svaret att lotten ligger långt hemifrån och det finns ingen stuga där. För att koka vatten måste jag alltså låna ett trangiakök och hålla på och mecka med det, salt är helt enkelt så mycket enklare att jag får vara en miljöbov i den hör situationen.
CillaM
Inte bara det, du dödar jorden och dess mikrobiologiska liv där du vill odla. När man har med naturen att göra får man inte vara lat, tolka detta rätt nu o bli inte förbannad direkt, fundera istället på saken. Ta en hink med ett väl tillslutande lock och ta med hem där du har tillgång till kokande vatten. Hur Wilmer gör vet jag redan sedan tidigare, svaret var till dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon