Har en granne som har häst och hoppas på att kunna få tag på ett lass till rabatterna, men kom på att jag nog aldrig använt denna typ av gödning, så jag har några frågor;
För det första, brunnen vs obrunnen - ska man alltid ha brunnen gödsel och i så fall varför?
För det andra hur bra "näringsvärde" har hästgödsel jämfört med t.ex. ko, höns etc?
Kan man vinna något på att ta "färsk" gödsel med halm i i fråga om jordförbättring dvs förbättra jordens struktur? Vi har ganska tung jord här, 30 cm under matjorden är det enormt hård och tung lera, matjorden är bättre men ganska utarmad och tung på sina ställen....
Luktar det hemskt med "färsk" gödsel???
Något annat som man bör tänka på i en sådan situation?
Garden bliss
09-09-2010, 21:00
Angående lukten kan jag meddela att just hästgödsel har en rätt beskedlig lukt. Om det inte är en gammal urinspäckad bädd det handlar om. Normalt sett väsentligt mindre lukt än från ko och höna.
skogstroll
10-09-2010, 09:44
jag är inte nån fena på det där med brunnet och obrunnet. Men en sommar för några år sen odlade jag majs, rödbetor mm och hade på det som grannen komposterat dvs kaninskit och halm. Jag har då aldrig haft ett så frodigt grönsaksland! Rödbetor stora som jagvetintevad och jättemycket majskolvar! Dillen klagade inte heller
Taraxacum
10-09-2010, 10:26
Gunilla T
10-09-2010, 10:36
Det skiljer något i procenttal beträffande NPK för olika stallgödsel men skillnaden är så liten så det har knappast någon betydelse för det vi odlar i våra trädgårdar - höns innehåller mer kväve än de övriga och förbrukas snabbare än de övriga.
När gödsel är färdigbrunnen kan man inte längre urskilja vilket djurslag det kommer ifrån och det doftar mull. En del av kvävet förbrukas när det bryts ner men det innehåller ändå näring samt framförallt mull.
Färsk stallgödsel är för stark att sätta på växterna men går bra att sätta som jordförbättring där man inte odlar för tillfället.
Övergödsla aldrig, det är lika skadligt som att inte gödsla alls.
Vill man ha tunga kompakta lerjordar brukbara igen går det alldeles utmärkt med vilket organiskt material som helst. Täck jorden med gräsklipp, löv, halm, trädgårdsklipp men det bör göras systematiskt, alltså under flera säsonger, ju längre desto bättre. Man matar maskarna som sedan gör jobbet - under en inte alltför kall vinter kan man lyfta på "täcket" och se att maskarna arbetar för fullt. Det blir så småningom en prima och lucker jord....
Bolltistel
10-09-2010, 20:19
Prova att odla gröngödslingväxter en säsong också. De kan luckra kompakta jordar med sina rötter. Gröngödselväxter med kraftigt rotsystem är t ex gul sötväppling, honungsört och blålupin. Gröngödsling är knappast något man använder i perennrabatterna dock, men väl i grönsakslanden och för att förbereda jord (för t ex en perennplantering).
http://www.fobo.se/om/grongodsling.shtml
CITAT (Bolltistel @ 10-09-2010, 21:19)

Prova att odla gröngödslingväxter en säsong också. De kan luckra kompakta jordar med sina rötter. Gröngödselväxter med kraftigt rotsystem är t ex gul sötväppling, honungsört och blålupin. Gröngödsling är knappast något man använder i perennrabatterna dock, men väl i grönsakslanden och för att förbereda jord (för t ex en perennplantering).
http://www.fobo.se/om/grongodsling.shtmlHåller på att ta bort land o anlägga rabatt i stället

men jorden i de fd landen är bra - bra konsistens o det växer fint. Lupiner har jag i överflöd, så många att jag försöker utrota dem.... Fast det finns kanske olika sorter som är olika bra för gröngödsling????
Hej
nästan alla naturliga gödsel har bra med alla näring men om de är brunna det är bättre på grund att de luktar bra plus de skickar inte mycket varm som skada växter rötter.
H:Bassam
Bolltistel
11-09-2010, 18:05
Gröngödslingsväxter ska man slå innan de går i frö, annars blir det ett ogräs. Jag tror de flesta gröngödslingsväxter är ettåriga, inklusive blålupinen.
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god...kt.shtml#blalup
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.