Red Top
För första gången på många, många år har någonting kalasat på bladen på mina pelargoner. Knappast någon pelargon har fått vara i fred.

En dag när jag rensade bort fula blad med stora hål och uppätna bladkanter, hittade jag de här "små", 2-3 cm, rackarna. Vad tänker de bli när de blir stora?

Den här bilden blev inte så bra, men larven var nästan svart, inte brun, som kompisarna ovan.

Den här mumsade på ett halvruttet äpple. Tycker den liknar den gröna pelargonmarodören ovan.

Red Top
Lägger in svaret jag fick på frågan, när jag lade in den även i Naturtråden.

CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 21:58) *
Fjärilslarver är luriga, det finns en del som sticker ut men övriga är svåra. Att de varierar mycket underlättar inte. Jag är ganska övertygad om att det är ett nattfly och förmodligen ett jordfly. Ca 75 arter i Sverige. biggrin.gif Möjligen ett grönsaksfly men längre vågar jag inte sträcka mig.

Bassam
Hej

Det är bra om du tar handskar på handen och döda alla larv som finns .

H:Bassam
Red Top
CITAT (Bassam @ 16-09-2010, 18:33) *
Hej

Det är bra om du tar handskar på handen och döda alla larv som finns .

H:Bassam

Det var det dummaste förslag jag hört på länge.

Skulle inte falla mig in, ens i min vildaste fantasi, att ta död på dessa fantastiska larver! Självklart låter jag dem överleva, om de så käkar upp allt jag har i trädgården.

Jag bad inte om råd om hur jag ska bli av med dem! Jag frågade om någon visste vad det var för larver.

Vad man istället kan göra, är att göra som jag gjorde. Jag bar varsamt bort dem från pelargonerna och släppte av dem i en vildare del av trädgården.

Snälla Bassam, sluta att komma med förslag om hur man dödar fjärilslarver och annat man kan hitta i trädgården.

En vacker dag är det någon nybörjare som tror på dig. Och det vore inte bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon