Full version: Rabarber i komposten?
blomkronan
Jag har fått för mig att man inte kan/ska ha ner rabarber i komposten...

Om det är så... vad händer med jorden om man blandar ner rabarbern?
ingrids
Jag har rabarber i min kompost och har aldrig hört något annat ...
sqrulan
Det har jag med, delar upp den i småbitar först.
hs04290
Jag har hört att det är mycket oxalsyra i rabarber, vilket inte alla mikroorganismer i komposten gillar. Jag brukar ha i det ändå, men inte hur stora doser som helst i taget!
Kör!
Red Top
Jag lägger aldrig rabarber i komposten. Däremot lägger jag allt, utom blommorna, som blir kvar tillbaka på rabarbern.

Har hört att rabarber, pga oxalsyran, är den enda växt, som gillar rabarberkompost. flirting.gif
blomkronan
CITAT (Red Top @ 27-09-2010, 23:09) *
Jag lägger aldrig rabarber i komposten. Däremot lägger jag allt, utom blommorna, som blir kvar tillbaka på rabarbern.

Har hört att rabarber, pga oxalsyran, är den enda växt, som gillar rabarberkompost. flirting.gif

tummenupp.gif smart... såklart smile.gif jag får fixa en liten kompostlåda enbart till rabarber resterna (bladen) och sen på hösten lägga allt på plantan.
thanks.gif för tipset
Aqvakul
Så länge rabarbern utgör en mindre del av kompostmaterialet, så kan jag inte tro att det är något problem...
Peztis
Eller så får man vända på saken och endast odla rabarber med låg oxalsyrehalt. biggrin.gif

Har alltid slängt rabarber i komposten, har inte ens tänkt på att man INTE skulle kasta den där. Jag har en liiiten kompost alldeles intill rabarberlandet där allt rabarber hamnar (om det inte hamnar i magen) och när jag i somras grävde om där så var det enormt fin jord med rikt "krypliv". Och då är andelen rabarber ganska så hög.

Vad gör oxalsyran och hur länge finns den kvar, tro?
Skulle det vara skadligt för komposten och dess nedbrytning eller för växterna som man sedan använder komposten till?
Scout
Eller så lägger ni bara rabarberbladen på jorden runt plantorna, som marktäckning. Den förmultnar nog av sig själv där också, och levererar tillbaka näringen till plantorna.

Hade aldrig hört om att rabarber skulle vara obra för komposter heller. Men jag skulle kunna tänka mig att teorin är något i stil med att pH i komposten blir lägre, och att vissa växter inte trivs optimalt med sur jord. Har dock ingen klänsla för hur mycket rabarber som skulle behövas för att skapa några problem. Känns spontant som att det är överdrivet. Har aldrig brytt mig om och kommer inte att göra.

Kanske går att krydda komposten med något basiskt t.ex. aska om man är oroliga, så blir den lite näringsrikare på köpet.
Bassam
Hej

Oxalsyra är farliga för liv på människor och ohyra och all liv på komposten, för att vi behöver mikrobiologi och andra liv för att ändra kompost material till fina jord så vi behöver inte lägga Rabarber bitar i komposten annars alla liv i komposten ska dö och vi kan inte få bra jord.

H:Bassam
officinalis
Jag skulle säga att det inte är några problem. Rabarber förmultnar de med och jag tror inte att mikrolivet i jorden vid rabarberplantorna skulle vara totalt utdött på grund av förmultnande blad.
Det är liksom inte ren oxalsyra eller något extrakt vi pratar om. Troligen bryts oxalsyran ner relativt snabbt och utgör inte någon fara.

Varför inte kompostera rabarberbladen direkt på ytan vid rabarberplantorna?
Peztis
CITAT (Bassam @ 18-01-2011, 16:09) *
Hej

Oxalsyra är farliga för liv på människor och ohyra och all liv på komposten, för att vi behöver mikrobiologi och andra liv för att ändra kompost material till fina jord så vi behöver inte lägga Rabarber bitar i komposten annars alla liv i komposten ska dö och vi kan inte få bra jord.

H:Bassam

Som sagt, i min lilla kompost som nog till 50% består av rabarberblad och -rens (har mycket av den varan!) kryllade det av djurliv (maskar, skalbaggar, larver, myror...) så den teorin håller inte.
Fågelvägen
Vi har flera jättelika rabarberplantor. Både blad och stjälkar hamnar i komposten, som myllrar av liv. Aldrig en tanke på att det skulle vara problem. Massor av växter, som jag har matat med kompostjord, mår också alldeles utmärkt.
Peztis
CITAT (Fågelvägen @ 21-01-2011, 17:51) *
Vi har flera jättelika rabarberplantor. Både blad och stjälkar hamnar i komposten, som myllrar av liv. Aldrig en tanke på att det skulle vara problem. Massor av växter, som jag har matat med kompostjord, mår också alldeles utmärkt.

Puh!
Började nästan undra om det var något fel på min rabarber! biggrin.gif

Nä, dags att sussa!
Solstorm
Jag har alltid slängt rabarber direkt i komposten, har aldrig märkt att det blir några problem med det. När jag har tömt kompostspannen så brukar jag lägga ett tunt lager tidningspapper i den innan jag slänger grönsaksrens, kaffesump mm i den. Tidningspapperet höjer väl ph. Tror att man inte behöver vara så noga, det jämnar ut sig i längden ändå.
Bassam
Hej

Ni kan fråga sjukhuset och värd centraler hur många människor dör varje år på grud att de äter rabarbar ,det kommer min fråga om rababer dör människor , vad gör de med små liv som maskar och andra men farlighet ser inte direkt ibland men ser på fram tiden , det är inte vad jag säger men ni kan fråga och fråga .

H:Bassan
Peztis
Har AAAAALDRIG hört att någon dött av rabarber.
Möjligen för att de har ätit för mycket rabarberpaj och vaniljsås och därmed gått över gränsen för vad hjärtat orkar med...

Däremot så bör ju de som är överkänsliga mot oxalsyra undvika det men då är vi inne på helt andra saker...

Jubbe063
CITAT (Bassam @ 24-01-2011, 00:45) *
Hej

Ni kan fråga sjukhuset och värd centraler hur många människor dör varje år på grud att de äter rabarbar ,det kommer min fråga om rababer dör människor , vad gör de med små liv som maskar och andra men farlighet ser inte direkt ibland men ser på fram tiden , det är inte vad jag säger men ni kan fråga och fråga .

H:Bassan

Nej. Rabarber är inte farligt för microlivet i jorden eller komposten. Ska inte gå in på kemiska reaktioner mm men kort sagt, Oxalsyran i rabarber är biologiskt nedbrytbart och när förmultningen är klar finns inga som helst spår av någon oxalsyra kvar.

Att människan skulle dö av rabarber är en stor ovanlighet.
En uträkning kommer fram till att vi behöver få i oss 25 gram oxalsyra för att uppnå dödlig dos. Vilket skulle innebära ungefär 3-4 kilo rabarberblad, avsevärt mycket mer om du enbart äter stjälkarna. Således, det är relativt säkert att äta rabarber.

Men vi tar ett logiskt exempel. Där rabarbern växer vilt (i naturen eller hemma där ingen sköter om dem) så är jorden full av liv, det är lika mycket maskar och småkryp i den jorden som i all annan. Hade rabarber varit farlig så hade jorden varit steril och inget skulle kunna växa där.
I trädgårdar och i naturen vimlar det av växter som är mer eller mindre dödligt giftiga för människor men jorden, microorganismer och växter klarar sig helskinnade. Ta bara Tidlösan som är en rätt giftig växt. men microlivet kring dessa giftiga växter är lika stor som överallt annan stans.
ilPadrino
Långvarig överkonsumtion av rabarber lär kunna ge njursten har jag hört, men för övrigt är det väl ingen större fara eller?! g.gif

Blev plötsligt väldigt sugen på rabarberpaj med vaniljsås nu....

Eva i Västerås
Hihi!
Jag fick samma känsla. Mmm rabarberpaj med vaniljsås. Snart, snart.

Men -
Oxalsyra finns inte bara i rabarber, utan också i spenat, mangold, rödbetor.
Den sura smaken av rabarber kommer av en massa olika syror. Det är inte så att den har så himla mycket högre oxalsyrahalt. Det är oxalsyran som gör att man inte ska ge bäbisar spenat innan dom är 1 år. Deras njurar har inte växt till sig för att klara sånt innan dess.
Men så små barn äter väl sällan rabarber. Den är ju såpass sur. Om dom inte är den sorten som äter allt, och då får väl föräldrarna hjälpa till med att sätta stopp.
Min kompost har ätit massor av rabarberblad genom åren, och varit alldeles fulla av kryp. Daggmaskarna verkar till och med föredra rabarber. Oxalsyran, liksom många andra organiska syror, bryts nog ner rätt snabbt i luften, så problemet löser sig självt.
Scout
Ett bra rabarbertips för våren är att täcka över plantan på våren så att den inte får något ljus.

Då skickar den upp långa slanka stjälkar med minimala bleka blad i toppen. Dessa blekta stjälkar är mycket sprödare, mildare och snällare än oblekt rabarber. Bara en fin rabarbersmak men var knappt sura alls. Sen när man skördat en del får man väl ta bort täckningen så att den hinner återhämta lite energi innan hösten. Rabarber är mycket tålig.

Upptäckte detta i våras när vi täckt över en misskött outhyrd odlingslott på koloniområdet med svart plast för att kväva ogräs i två sässonger innan den hyrs ut igen. Efter några veckor ser jag att det är en upphöjd bula på ena sidan av lotten. När jag lyfte på duken var där massor av milda, spröda och sjukt goda rabarberstjälkar.

Tror att den svarta plasten gjorde det lite varmare för den också. Går nog lika bra med täckduk, pressening, balja, hink eller tunna. Bara det blir mörkt för den.

Prova det! Det blir sjukt gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon