Hur gör man för att få bukt med ogräs som spirar i våra grusgångar? Vi rensar och rensar och rensar men det växer lika fort igen. Räcker det att lägga mer grus över, kväver man det då? Eller måste man gräva upp och rensa alt fylla med ny jord under? Såg grannen som gick hukade med en spruta och på hennes gångar växer det inte lika kraftigt. Vill helst inte använda kemikalier, men vill heller inte ägna all tid åt att rensa....
Sussie F-Flower
10-09-2010, 08:30
Att lägga på mera grus/singel räcker bara tillfälligt!
Vill man verkligen komma åt problemet så är det bästa att kratta bort allt singel. Därefter se till att all finsand och jord kommer bort då det är i den som alla ditblåsta fröer gror och frodas.
Lägg ev en bra matta och tillbaka med gruset. Absolut ingen jord! Ditblåsta fröer kommer nog att kunna gro igen, men, då det inte finns någon jord eller sand att växa i eller rota sig i så kommer det att gå som en dans att att ta bort dessa.
kerstin z5-6
10-09-2010, 08:34
samt kratta gruset en gång i veckan.Och skaffa ett bra skyffeljärn
Jag håller med med Sussie F och jag har gått ett steg längre. Jag har en liten grusyta utanför ytterdörren och tröttnade på rensningen. Först tog jag bort allt grus och grävde bort 10cm jord därefter lade jag tjock svart markduk och efter att ha tvättat gruset rent la jag tillbaks det. Om man har bra transportmöjligheter kan man ju helt enkelt köra bort gruset och lägga på nytt. Tvättningen gick till så att en av mina fiffiga söner gjorde en sikt som passade min skottkärra som jag lade gruset i och spolade med vattenslangen. Det är 15 år sedan nu och jag har minimalt med jobb med den ytan. Jag rör om med krattan ibland och sprutar med Roundup ibland som är ett godkänt medel och inte skadar något.
Jag har gjort likadant med när jag lägger plattor och och fogar med cement oh sand(1+3). Överst lägger elastisk vattengenomläpplig hårdfog (Multiflex eller Romex ) så fäster inget ovanifrån heller.
Åsa Viktoria
CITAT (fvd @ 10-09-2010, 14:25)

Jag rör om med krattan ibland och sprutar med Roundup ibland som är ett godkänt medel och inte skadar något.
Klart det måste skada något, det är ju ett bekämpningsmedel.
Och hur det påverkar miljön och levande varelser är det många som har tankar om.
Gunilla T
19-09-2010, 16:19
CITAT (Peztis @ 19-09-2010, 14:59)

Klart det måste skada något, det är ju ett bekämpningsmedel.
Och hur det påverkar miljön och levande varelser är det många som har tankar om.
Så är det - och även marknadsföringen av Round up framhåller att medlet
inte skall användas i grusgångar eftersom den biologiska aktiviteten där är mycket låg och medlet bryts inte ner utan riskerar att gå ner i grundvattnet. Round up är mycket gitftigt för vattenlevande djur, även grodor och paddor.
Hej
Du behöver jobba lite:
1 Ta bort grus sen du kan köpa bra markduka från Bauhaus.
2 Ligga markduka på marken .
3 Sen kan du lägga grus övar .
Så du kan slippa klaga på ogräs.
H:Bassam
Nedanstående är urlippt ur Wikipedia. Jag anser inte att jag gör någon skada genom att gå runt och pensla direkt på en växt - det behövs en ynka droppe för att en växt skall vissna. Att det skulle kunna skada grundvattnet är direkt löjligt då behövs det ett antal tusen liter. Däremot kan det få motsatt effekt vid överdriven användning såsom t ex flygbesprutning eftersom växterna kan bli resistenta.
Glyfosat är en herbicid med formeln HOOCCH2NHCH2H2PO3.
Innehåll
* 1 Historia
* 2 Egenskaper
* 3 Användning
* 4 Toxikologi
Historia
Glyfosats herbicida egenskaper upptäcktes 1970 av den amerikanske kemisten John E Franz under hans arbete på Monsanto. Han fick National Medal of Technology and Innovation 1987 och Perkin Medal 1990 för sin upptäckt.
Egenskaper [redigera]
Glyfosat inhiberar (hämmar) ett enzym i växter som producerar 5-enolpyruvylshikimat-3-fosfat (EPSP). Produktionen av EPSP är ett steg i biosyntesen av aromatiska aminosyror (tyrosin, tryptofan och fenylalanin) i växter, och genom att hindra den kan växterna inte bilda nödvändiga proteiner. Motsvarande reaktionsväg förekommer inte i däggdjur, så glyfosat är relativt ofarligt för dem.
Användning
Glyfosat och dess isopropylaminsalt är de aktiva substanserna i många bekämpningsmedel varav Roundup är det mest kända. Monsantos patent på glyfosfat gick ut år 2000, så ämnet finns numer i ett flertal bekämpningsmedel. Volymmässigt är det den vanligaste herbiciden och används främst mot gräs och gömfröväxter.
Flygbesprutning av glyfosfat har använts för att bekämpa kokaodlingar i Colombia, vilket har lett fram till att den glyfosfattåliga arten Boliviana negra har avlats fram. Det har också fått effekten att kokaodlingar har flyttats in i nationalparker där besprutning är förbjuden.
1996 blev de första genmodifierade sojabönorna som inte påverkas av glyfosat kommersiellt tillgängliga. Idag finns även glyfosfattåliga majs, durra, raps, alfalfa, bomull och vete tillgängliga under namnet Roundup Ready.
Toxikologi [redigera]
Glyfosat anses vara mindre giftigt än många andra bekämpningsmedel, t.ex. klororganiska föreningar. Det är dock mycket skadligt om man får det i ögonen.
Åsa Viktoria
Nedanstående är urlippt ur Wikipedia. Jag anser inte att jag gör någon skada genom att gå runt och pensla direkt på en växt - det behövs en ynka droppe för att en växt skall vissna. Att det skulle kunna skada grundvattnet är direkt löjligt då behövs det ett antal tusen liter. Däremot kan det få motsatt effekt vid överdriven användning såsom t ex flygbesprutning eftersom växterna kan bli resistenta.
Glyfosat är en herbicid med formeln HOOCCH2NHCH2H2PO3.
Innehåll
* 1 Historia
* 2 Egenskaper
* 3 Användning
* 4 Toxikologi
Historia
Glyfosats herbicida egenskaper upptäcktes 1970 av den amerikanske kemisten John E Franz under hans arbete på Monsanto. Han fick National Medal of Technology and Innovation 1987 och Perkin Medal 1990 för sin upptäckt.
Egenskaper [redigera]
Glyfosat inhiberar (hämmar) ett enzym i växter som producerar 5-enolpyruvylshikimat-3-fosfat (EPSP). Produktionen av EPSP är ett steg i biosyntesen av aromatiska aminosyror (tyrosin, tryptofan och fenylalanin) i växter, och genom att hindra den kan växterna inte bilda nödvändiga proteiner. Motsvarande reaktionsväg förekommer inte i däggdjur, så glyfosat är relativt ofarligt för dem.
Användning
Glyfosat och dess isopropylaminsalt är de aktiva substanserna i många bekämpningsmedel varav Roundup är det mest kända. Monsantos patent på glyfosfat gick ut år 2000, så ämnet finns numer i ett flertal bekämpningsmedel. Volymmässigt är det den vanligaste herbiciden och används främst mot gräs och gömfröväxter.
Flygbesprutning av glyfosfat har använts för att bekämpa kokaodlingar i Colombia, vilket har lett fram till att den glyfosfattåliga arten Boliviana negra har avlats fram. Det har också fått effekten att kokaodlingar har flyttats in i nationalparker där besprutning är förbjuden.
1996 blev de första genmodifierade sojabönorna som inte påverkas av glyfosat kommersiellt tillgängliga. Idag finns även glyfosfattåliga majs, durra, raps, alfalfa, bomull och vete tillgängliga under namnet Roundup Ready.
Toxikologi [redigera]
Glyfosat anses vara mindre giftigt än många andra bekämpningsmedel, t.ex. klororganiska föreningar. Det är dock mycket skadligt om man får det i ögonen.
Åsa Viktoria
Hej
Det är bra om vi kan borta från kemi material, de ökar mängder långsam ock skada miljö.
H:Bassam
Järfälla
25-09-2010, 14:07
Jag tänker också på småbarn som brukar vilja leka med grus.
Ta varmvatten istället om du nu har bara några enstaka ogräs.
Eller köp en termisk ogräsrensare, dvs gasol. Det är smart i grusytor.
Någon gång måste du ta bort gruset ifall det samlats löv och ogräs som förmultnat, och alltså blivit till jord. Mkt jord i gruset ger en onödig kamp mot ogräs. Bättre ta upp och spola en gång för alla.
Jag rekommenderar att ha sättsand/stenmjöl ovanpå markduken innan gruset, då rör sig gruset mindre, blir skönare att gå på.
klintberg
25-09-2010, 21:16
jag har lagt mark duk och 10cm kalk singel på ganska stora ytor i min trädgård, måste ändå rensa sporadiskt 2-3 gånger under sommaren, det frö sår sig ovanifrån men det är mycket lätt att dra bort när det har regnat. Man kan kratta också men kalk singel binder så det blir ganska så hårt. Jag tycker det är ok med grus mot att klippa allt för mycket gräs som tar mycket mera tid av mig och så är det snyggt tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.