Full version: Idegran
ilanius
Hej!

Jag funderar på att plantera en "vägg" av idegran. Den kommer att bli lite figurklippt, och ska stå som bakgrundsfond till rosor. Vill alltså ha den riktigt tät. Vilka sorter rekommenderar ni? Har tittat på Hilli och Hicksi som såg väldigt pelarformade och glesa ut. Storleken var runt ca 80 cm. Skotten var långa nerifrån, och expediten påstod att de bara behövde putsas på sidorna för att bli tät, men det fanns ju inga sidogrenar. Vad säger ni? Någon annan jag pratade med tyckte att Baccata kunde fungera bättre till en tät häck, och att den inte är långsam att driva upp. Vill inte ha den mest långsamma sorten.

Tacksam för alla tips!
Cilla
Arne på Ulriksdals slottsträdgårdar i Solna har bra erfarenheter av att sätta idegranshäckar. Tala med honom och hälsa från mig.

I år har de satt åtminstone en längre idegranshäck med större plantor, och den sorten var Hilli. Jag tror att den är vanligast i häck numera, men kolla medd Arne. Hilli ska vara enbart hanplantor, inte sätta bär och därmed satsa allt vegetativt. Men jag vet att den ibland "smygsätter" bär även på hanplantor. På SLU har man kallat detta "skendräktighet".
Solstorm
Jag vågar inte säga vilken sort som är bäst men vet att idegran går att klippa hårt och att den till och med bryter från stammen
ilanius
CITAT (Cilla @ 14-09-2010, 21:09) *
Arne på Ulriksdals slottsträdgårdar i Solna har bra erfarenheter av att sätta idegranshäckar. Tala med honom och hälsa från mig.

I år har de satt åtminstone en längre idegranshäck med större plantor, och den sorten var Hilli. Jag tror att den är vanligast i häck numera, men kolla medd Arne. Hilli ska vara enbart hanplantor, inte sätta bär och därmed satsa allt vegetativt. Men jag vet att den ibland "smygsätter" bär även på hanplantor. På SLU har man kallat detta "skendräktighet".

Tack vad snällt! Kan man kontakta honom här på odla?
Vänligen Susanne
Cilla
Nej du ringer honom via Ulriksdals Trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon