Full version: Planteringsavstånd?
jordekorren
Hej alla kunniga!

Har köpt 2st Mme Plantier och vet inte riktigt hur breda dom blir. Hade tänkt plantera dom i rad fast med en annan buske mellan dom. Har förstått att "damen" kan bli ganska "svulstig". Vad tror ni? Eller kommer "damerna" att kväva den stackaren emellan?

help.gif

Vänliga hälsningar ifrån en som flyttat ifrån betong gettot till smålands träskmarker.
svennis
Hej!
Här är många kunniga o det blir du med tiden också om du delar med dig av dina erfarenheter.
Har bara en Mme Plantier men har sett de som varit 2-3 m höga.
De som skall stå emellan får kunna ta för sig o du kan också hålla efter Mme Plantier så den kommer fram.
mitt tips: inte under två meter
jordekorren
Tack Svennis!

Ska låta dessa "bredbakade" damer få ordentligt med utrymme.
svennis
CITAT (jordekorren @ 10-09-2010, 16:08) *
Tack Svennis!

Ska låta dessa "bredbakade" damer få ordentligt med utrymme.

Ja det är en trygg härlig Madame..
Tror jag hittade en bild från i juli, allt var ju så sent här i år.

viken.JPG

Kajsa
Min är ca 2 m hög och lika bred

Mme Plantier frös ner i vinter men det brukar den aldrig göra, den har tagit ifatt det mesta i sommar, men blommar på gamla grenar.

Och den lägger sig nästan ner i en driva när den blommar, klena grenar.
jordekorren
Era Mme Plantier ser jättefina ut. Nu hoppas jag att mina tar sig. Eftersom du Kajsa säger att den blommar på gamla grenar så tror nog jag att jag får vänta ett par år på blomningen, tills den har kommit upp över ätavstånd. Hararna och rådjuren här är mycket glupska och äter ALLT. Det enda som dom har ratat här är Berberis.

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det. Men jag tycker att jag ALLTID får vänta för länge.

biggrin.gif
svennis
Bäst är ju när man väntar på något, då kan man fantisera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon