karinab
10-09-2010, 13:02
Hjälp! Mitt Victoria-plommonträd är angripet av vad jag tror är plommonvecklare. Nästan alla frukter har ett litet "ingångshål" på undersidan, en larv inuti och blöder. Har provat med Ferromonfälla köpt på Plantagen. Många insekter fastnar i den men det hjälper inte - nästan alla plommon är angripna. Började kanke för sent med fällorna? Kanske en annan insekt? Något man kan göra nu inför nästa år?
Tacksam för alla uppslag!
Jan af Lisö
10-09-2010, 14:45
Troligen kan du inte göra någonting !!!
I år är det ett hemskt insektsår, mina plommon och äpplen är också förstörda av diverse vecklare. Klagade på det här på Forumet och många hade samma erfarenhet.
Det går att köpa insektsmedel i EU, men då måste man veta när det skall sprutas och det är inte så enkelt. Inte ens jag som är en stor insektsgiftsanhängare gör det, speciellt att det kanske måste sprutas inte så lång tid innan skörd.
Ferromonfällor används främst av yrkesodlare att bedöma när det är dags att spruta, att sälja de som om de skulle hjälpa mot insekter är bondfångeri, tyvärr gick jag på det för några år sedan.
karinab
10-09-2010, 16:00
Tack för ditt svar Jan. Då kan jag skippa Ferromanfällorna nästa år och bara hoppas att det blir mindre "odjur"!!