|
LenaFriman
10-09-2010, 14:13
Dessa jädra svampar!  Har gräsmattan brist på något? Jag plockar & de kommer upp igen. Hur får jag bort dem?
skogstroll
10-09-2010, 14:58
va fint, jag skulle bara bli glad jag
Hej
Du kan bekämpa Svampar på olika sätt:
1 vattna inte för att Svamp tycker om fuktigt. 2 klippa bort trädgrenar för att Svamp tycker om skugga. 3 blanda 2 msk bikarbonat i 1 liter vatten och spreja dom när du ser Svampen för att svampen tycker om sur jord. 4 lägga kalk på grund också att svampen tycker sur jord. 5 Gör dig av murket trä. Murket trä är bra plats till Svampen.
H:Bassam
mimmi 1
10-09-2010, 19:30
LenaFriman... verkar som om svampar är ett höst fenomen, det är fuktigt i luften, så fukten kan man inte påverka.. och hösten är svampens årstid-även de dötråkiga gräsmattesvamparna, vad dom nu kan heta Jag har haft ute en likadan fråga i nåt forum, och fått klart för mig att det bara är att acceptera, om man inte vill lägga ner en massa tid på att plocka bort dom.... ett av de användbara råden var att blanda atamon o vatten 1/10 i en blomspruta, och spreja dom med... har inte provat ännu, men såg i går att det var småsvamp överallt, så kanske jag testar iallafall. enda trösten är att det är just ett höstfenomen, och att vi slipper dessa slemmiga äckelpottor under hela våren o sommaren! kalk hjälper inte mot svamp...enl. de kunniga som svarade mig!
Vad är atamon?
Piccante
10-09-2010, 20:22
CITAT (Mony @ 10-09-2010, 21:01)  Vad är atamon?  ett konserveringsmedel. att plocka svamp hjälper inte. Det man plockar är fruktkropparna som bara är en liten del av svamparna. Största delen av svamporganismen består av hyfer (rottrådar) under marken. Försök istället hitta vad svampen lever av. Många svampar är nedbrytare och lever på döda rötter etc. Har du en stubbe i gräsmattan kanske?
LenaFriman
10-09-2010, 20:48
Tack för alla svar! Ja, de är superfuktigt i gräsmattan, svamparna fanns ej innan hösten, de är ju bra att man slipper dem annars. De finns faktiskt en del rötter under gräset kan jag tro. När grävaren fin planerade tomten så var det en och annan rot i jorden. Rötterna såg vi inte till när vi krattade och sådde, de låg väl lite längre ner. Svamparna växer lite var stans på gräsmattan, kanhända är de rötter där under.
mimmi 1
10-09-2010, 22:28
Nej Markus... att plocka bort dom hjälper inte... men dom försvinner ett tag  Vi har en 4 år gammal gräsmatta, tät o fin i det närmaste utan både ogräs, o rötter, o gammla stubbar.... men de där små bruna svamparna kommer på hösten-alltid-överallt..... Mony... Atamon hittar man i matvaruaffären, sånt som man normalt använder för att inte saft o sylt ska mögla eller jäsa.... men är även bra i trädgården, bla. bladmögel försvinner med atamonblandningen om man sprejar, och så den där jobbiga svampen då,,,,, mot bladmögel har jag provat, med gott resultat, men mot svampen har jag inte testat ännu....
Antar att du syftar på häxringarna i gräsmattan som är fulla av trestjärninga matsvampar som heter nejlikbroskskivling? Jag ser verkligen inte problemet med att ha finfin matsvamp som till råga på allting är kvävefixerande i gräsmattan, jag håller med skogstroll, jag hade bara blivit glad  Det är hemskt att se folk köra över flera liter fina svampar med gräsklipparen  Att bli av med dem är inte så svårt, mycelen brukar vara ganska känsliga och det är ofta bara att sticka ner en spade och veva runt där de växer. Att du plockar bort fruktkropparna skadar inte svampen i sig mer än du skadar ett äppelträd genom att plocka äpplen.
ängsvädd
11-09-2010, 11:27
Vad är det för svampar? Har du någon bild? Det kanske är som Nauti skriver någon läcker matsvamp!
LenaFriman
11-09-2010, 12:23
 Har inget eget foto på svamparna. En sort ser ut som ovan, om de nu lyckades med att kopiera in bilden. Nauti, är häxringar svampar som är samlade i ring eller nära varandra? Mina svampar växer lite överallt, inte i grupper. Att äta dem kanske skulle vara ett alternativ, är dock skiträdd ang. svampar som jag ej känner till. Har varit sjuk vid svampförtäring som plockades av mor, då var jag jätte dålig.
malcolm
11-09-2010, 12:49
Tycker svamparna på bilden ser ut som grå bläcksvamp och de bildar inte häxringar så vitt jag vet, de är inte giftiga men har den lilla egenheten att de innehåller en antabusliknande substans som gör att man blir sjuk om man dricker alkohol i samband med förtäring av dessa.
[attachment=54845:images.jpeg]
Fjällig bläcksvamp (bilden) är en besläktad art som brukar dyka upp i gräsmattor och är en läcker matsvamp innan undersidan blir svart och den fanns på allmänningen i mitt bostadsområde ända till för några år sedan då man grävde upp marken för byte av dagvattenledningarna.
En höst hade jag ängschampinjoner i gräsmattan och det var rena julafton men tyvärr kom de aldrig mer tillbaka.
[attachment=54848:untitled.bmp]
[attachment=54849:agaricus...stris_01.jpeg]
ängsvädd
11-09-2010, 12:53
Ja, det är grå bläcksvamp - jag har ätit den när jag var barn, men tydligen har man slutat äta den nu efter det som Malcolm berättade ang. alkoholförtäring: http://svampguiden.com/art.asp?art=Coprinus_atramentarius
LenaFriman
11-09-2010, 20:02
Tack för alla svar, det var intressant information! Grabben på 5 år har varit med sin bandyklubba & "klubbat iväg" svamparna. Pappa ska klippa gräset i morgon. Ha en trevlig helg allihopa!!
Meriona
11-09-2010, 21:19
Förstår sonens lycka Lena! Min son hade också lyckliga dagar när han med käpp klappade till alla "huggaresvampar" som barn. Men nu har både han och jag gått svampkurs och det är inte så många svampar längre som är "huggaresvampar".
mimmi 1
11-09-2010, 21:30
inte är det då ätbara svampar, de små bruna veka svamparna som kommer i gräset på hösten!!! minns att vi googlade en gång på jobbet, (dagis) då barnen hade samlat stooora högar i sandhinkarna, och lekte med dem... och vi blev livrädd att de fått i sig... vi kom fram till då att dom inte var så hälsosamma men inte direkt jättegiftiga...
Så ni som ÄTER era gräsmattesvampar, har ju en helt annan sort....
Piccante
11-09-2010, 22:00
CITAT (mimmi 1 @ 11-09-2010, 22:30)  inte är det då ätbara svampar, de små bruna veka svamparna som kommer i gräset på hösten!!! minns att vi googlade en gång på jobbet, (dagis) då barnen hade samlat stooora högar i sandhinkarna, och lekte med dem... och vi blev livrädd att de fått i sig... vi kom fram till då att dom inte var så hälsosamma men inte direkt jättegiftiga...
Så ni som ÄTER era gräsmattesvampar, har ju en helt annan sort.... överhuvudtaget ska man inte artbestämma något man överväger att äta med google! Svamp är väldigt noga att bestämma rätt.
mimmi 1
11-09-2010, 22:20
ja, men nu googlade vi inte för att kolla om vi kunde äta dom, utan om de var skadliga för barnen!!
Meriona
11-09-2010, 22:24
CITAT (Markus_H @ 11-09-2010, 23:00)  överhuvudtaget ska man inte artbestämma något man överväger att äta med google! Svamp är väldigt noga att bestämma rätt. Så sant så, det är därför vi betalar stora pengar för att gå kurs i vår familj!  CITAT (mimmi 1 @ 11-09-2010, 23:20)  ja, men nu googlade vi inte för att kolla om vi kunde äta dom, utan om de var skadliga för barnen!! Skulle tillförlitligheten var större då menar du? För att barnen inte åt dem just för stunden, hur vet man med säkerhet att ett dagisbarn inte stoppar svampen i munnen?
Piccante
11-09-2010, 22:28
CITAT (mimmi 1 @ 11-09-2010, 23:20)  ja, men nu googlade vi inte för att kolla om vi kunde äta dom, utan om de var skadliga för barnen!! Om ni hade tyckt att de likande en matsvamp då? vad hade ni gjort då???
mimmi 1
11-09-2010, 23:08
på samma sätt, naturligtvis!! upplysningsvis så ringde vi giftinf.centralen.... men det var ju inte det som denna tråden handlade om  skulle för övrigt aldrig komma på tanken att äta svamp om jag inte visste vad det var!
Hej
Atamon är konserv material Som säljer på vanliga mat affär.
H:Bassam
LenaFriman
12-09-2010, 12:20
Så sant så Mimmi!  Som jag skrev tidigare så har jag varit skit dålig när jag åt fel svamp en gång. Då hade ändå en svampkunnig person plockat dem, (alla kan göra misstag). Kommer ej ihåg svampsorten, kommer bara ihåg hur dålig jag var, & länge! Svampkurser är nog de enda säkra för att riktigt vara säker i sin svampplockning.
malcolm
12-09-2010, 13:07
[attachment=54865:untitled.bmp]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|