Full version: Ta in physalis
Mony
Jag har en jättestor! physalis med massor av bär. Den står ute. Men nu blir det bara kallare och kallare och jag är rädd att bären inte hinner mogna.

Kan jag ta in den tror ni?
Chiliman
Självklart. tummenupp.gif
mamamaggan
Visst kan du ta in den. Så gör jag med mina och det funkar jättebra. Bären mognar inne , jag har skördat bär inne ända in i november - december.

Se till att de får ljus , gärna lysrör med kallvita rör .
Mony
Tog in den idag. Min man blev inte allt för glad över att dela sovrum med en physalis. Han undrade om det inte var bättre att köpa på ica..

Bild på physalisen
mamamaggan
Det är bra för hälsan med gröna växter i sovrummet , så det så ! flirting.gif

Mina är inte lika buskiga men kanske dubbelt så höga.
Christa
CITAT (Mony @ 10-09-2010, 20:58) *
Tog in den idag. Min man blev inte allt för glad över att dela sovrum med en physalis. Han undrade om det inte var bättre att köpa på ica..

Bild på physalisen

Jag ser inget fönster på bilden. Det är ju viktigt att den får ordentligt med ljus om den skall leva vidare.

Vilken sort är det? Fröfirma?
flingan
Hehe de blir otroligt stora och de är dåligt lämpade för odling i sverige så jag har gett upp physalis och istället satsat på våra fina krusbär ... det är grejer de ger skörd och är lättodlade. Och man slipper dela sovrum med dom hehe
Alexander-VG-zon3
ja ljus vill de ha gärna extraljus (även om det inte är tvunget).

stor och fin planta du har, den kommer säkert ge mycket.
Peztis
Va konstigt! Så där ser inte mina alls ut!!!

Jag tog frö från physalis köpta på ICA. Mina är mycket ljusare i bladen och inte lika täta. En av dem har dock producerat frukter som smakar jättegott.
De har hela sommaren stått på min inglasade altan. Vet inte än om jag tänker ta in eller börja om från början nästa år.
Troligen det sistnämnda för det är u en del annat som vill komma in frånb kylan...
Ally
Hur kallt tål physalis?
Jag har min (gigantisk) planta i kallväxthuset, än så länge har det varit ca. 6C som kallast.
Jag har en värmefläkt som ska gå på när det blir 4C.
Räcker det så?
Det kan inte vara mer känslig än gurka och tomater eller hur?
Alexander-VG-zon3
de tål ner till 0c. även någon lätt frostnatt men bladen kan frysa då och nya skott. har du lägst +4c så är det inga problem att ha den kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon