Full version: Plantera kantareller?
ängsvädd
Jag har tidigare haft kantareller på tomten, men de har försvunnit. Jag har gran o mossa så jag tror att de kan trivas igen, mer träd som växer upp och skuggar.

Finns det något sätt att "plantera" kantareller så att de kommer upp nästa år?
Gunilla T
Nej, tyvärr men när och om förutsättningarna blir gynnsamma för svampen kommer de igen.
malcolm
Vet inte om detta gäller just kantareller men gräver man ner tillräckligt mycket dagstidningar i jorden kan där växa upp svamp sedan.
Piccante
SLU har forskat på kantarellodling. Tror han heter Danell??? forskaren som gjort studien.
Peztis
Kantarelller har ju varit en av de svampar som man inte har kunnat odla. Men för något år sedan så kom de på orsaken till detta... vilken jag självklart inte minns!

Jag har alltid hört att man ska hälla ut allt rens från svampplockningen och till slut så kommer där att växa om det är gynsamma förhållanden.
Gunilla T
Här är forskningsprojektet som Markus nämnde;

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...96/Tr.96-11.pdf
Meriona
CITAT (malcolm @ 10-09-2010, 18:41) *
Vet inte om detta gäller just kantareller men gräver man ner tillräckligt mycket dagstidningar i jorden kan där växa upp svamp sedan.

Det är stenmurkla som påstås kunna få fram genom det du beskriver. Men ingen vettig människa äter ju dem längre.
Är inte kantarell en mykkhorziasvamp?
ängsvädd
1000 tack för era svar biggrin.gif Superintressant länk biggrin.gif

Ja, det står att kantarell är en mykorrhizasvamp i länken som Gunilla gav:
CITAT
Kantarellen bildar mykorrhiza med
bl.a. björk, ek, bok, hassel, tall och
gran, men troligtvis inte med en.

Hmm, om jag skulle kunna köpa småplantor med mykorrhiza kanske det skulle funka?
Kryddan03
CITAT (Gunilla T @ 10-09-2010, 19:11) *
Här är forskningsprojektet som Markus nämnde;

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...96/Tr.96-11.pdf

Väldigt intressant! Vad har hänt sedan dess tro? Det har ju gått 14 år sedan den skrevs.
En tanke som jag fick när jag läste artikeln var att man, åtminstone i teorin, skulle kunna använda resultatet för att någon gång i framtiden kunna sälja plantor av småträd med färdigt kantarellmykorrhiza kring rötterna även till hobbyodlare/trädgårdsamatörer. Jag menar - vem skulle inte vilja ha t ex en hasseldunge med egna kantareller? smile.gif
Undrar om han stötte på patrull eller om det blev för dyrt eller om vidare försök helt enkelt misslyckades? Eller om det helt enkelt är något jag missat på plantskolan? biggrin.gif
Kryddan03
Och efter lite googling fick jag svar på det: http://www.forskning.se/apropaer/apropaer/...4498800093.html

Lite trist. sad.gif
mamamaggan
Vet flera som fått kantareller att växa på tomten genom att ihärdigt slänga ut renset där . Man får nog uppfylla en hel del krav m det ska lyckas men man kan ju alltid prova.
Orkidétjuven
Vi hade en hög där vi alltid slängde kantaerllrens och plötsligt en dag så tittade de upp biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 10-09-2010, 19:43) *
Det är stenmurkla som påstås kunna få fram genom det du beskriver. Men ingen vettig människa äter ju dem längre.

whistling.gif
ängsvädd
CITAT (mamamaggan @ 10-09-2010, 21:32) *
Vet flera som fått kantareller att växa på tomten genom att ihärdigt slänga ut renset där . Man får nog uppfylla en hel del krav m det ska lyckas men man kan ju alltid prova.

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

CITAT (Orkidétjuven @ 11-09-2010, 09:42) *
Vi hade en hög där vi alltid slängde kantaerllrens och plötsligt en dag så tittade de upp biggrin.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Solstorm
Förr slängde jag kantarellrens på ett speciellt ställe. Efter några år så kom det plötsligt väldigt mycket kantareller där, men bara under ett år. De kom aldrig tillbaka efter det.
ninnisky
Du hade väl inte uppfostrat dom ordentligt...förlåt!

Vi har en mur på landet där jag brukar sitta och rensa och slänga lite kantarellrens här och där. Gjorde så i minst 10 år. Så plötsligt ett år kom det massor med kantareller, de flesta har inte kommit igen - men varje år finns där alltid några biggrin.gif
Bolltistel
Jodå, man kan odla kantareller, men det görs inte kommersiellt för det lönar sig inte.
För att få till kantarellodlingen måste man ha mycel från kantarell samt lämpliga
levande trädrötter som mycelet kan samarbeta med. Alla detaljer står säkert i SLU-rapporten som det redan länkats till.

Det enklaste svampodlingsreceptet jag sett är odling av ostronskivling på halm. Det kan man tydligen
få att funka som småskalig odlare utan att behöva krångla med att sterilisera substratet innan osv (som man måste göra med t ex champinjoner efter vad jag läst).

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=4651
Meriona
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 10:48) *
whistling.gif

Du äter väl inte stenmurklor? -fear-.gif Jag gillar ju dig, du får inte samla på dig gifter i kroppen! ranting.gif Vem ska jag då småjabba med?
Huggorm
CITAT (Bolltistel @ 11-09-2010, 17:26) *
Jodå, man kan odla kantareller, men det görs inte kommersiellt för det lönar sig inte.
För att få till kantarellodlingen måste man ha mycel från kantarell samt lämpliga
levande trädrötter som mycelet kan samarbeta med. Alla detaljer står säkert i SLU-rapporten som det redan länkats till.

Vilka träds rötter kan kantareller samarbeta med? Gran och björk har jag hört, men det borde väll finnas fler?
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 19:41) *
Du äter väl inte stenmurklor? -fear-.gif Jag gillar ju dig, du får inte samla på dig gifter i kroppen! ranting.gif Vem ska jag då småjabba med?

Äsch, i det moderna samhället samlar man på sig så mycket gifter i alla fall, så det är nog ingen fara. Än har jag inte hört talas om någon som dött av murkelätande flirting.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 22:36) *
Äsch, i det moderna samhället samlar man på sig så mycket gifter i alla fall, så det är nog ingen fara. Än har jag inte hört talas om någon som dött av murkelätande flirting.gif

Nä för de har ju inte hunnit dö ännu, de håller bara på att brytas ner! fear.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 22:39) *
Nä för de har ju inte hunnit dö ännu, de håller bara på att brytas ner! fear.gif

Äsch då, folk har ätit murklor i århundraden, och visserligen har många dött men då av ålderdomssvagehet wink.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 22:45) *
Äsch då, folk har ätit murklor i århundraden, och visserligen har många dött men då av ålderdomssvagehet wink.gif

Ja det kan man ju tro, men de innehåller faktiskt cancerogena ämnen som finns kvar även efter avkok. Nä - de är jättegoda, men när inte ens svampkonsulenterna äter dem längre, så låter jag också bli.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 22:47) *
Ja det kan man ju tro, men de innehåller faktiskt cancerogena ämnen som finns kvar även efter avkok. Nä - de är jättegoda, men när inte ens svampkonsulenterna äter dem längre, så låter jag också bli.

I Finland anses dom tydligen ofarliga efter två förvällningar. Hur är det när man torkar dom, blir det gift kvar då också?
Meriona
Ja det påstås finnas gift kvar oavsett vad man tar sig till. Låt bli dem, är mitt råd. sad.gif
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 22:36) *
Vilka träds rötter kan kantareller samarbeta med? Gran och björk har jag hört, men det borde väll finnas fler?

Inte läst hela tråden förstår jag. wink.gif
Huggorm
CITAT (Kryddan03 @ 11-09-2010, 22:56) *
Inte läst hela tråden förstår jag. wink.gif

Förlåt, missade det inlägget blush.gif

CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 22:53) *
Ja det påstås finnas gift kvar oavsett vad man tar sig till. Låt bli dem, är mitt råd. sad.gif

Får väll göra det. Det hela påminner om rötter från örnbräken som ansågs som en delikatess här och var i världen förr i tiden. Sedan insåg man att de som åt dessa rötter fick magcancer lite väl ofta fear.gif
Meriona
Och pluggskivling som fortfarande tuggas i stora mängder i baltstaterna äter vi inte här längre heller. En och annan döding där räknas tydlingen inte på samma sätt som här. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon