Full version: Hösttanke
evelina
"Tänk om det var sommar jämt, då skulle vi aldrig få längta efter den. Vi skulle inte veta hur det känns att göra snöänglar. Vi skulle aldrig få glädja oss över videkissar och tussilago. Träden skulle vara gröna hela året.

Aldrig skulle vi få hoppa i prassliga lövhögar och känna hur gott det luktar en lingonplockardag.

I hela vår sköna värld finns en mening och ordning i allt.
Jorden snurrar runt solen och ger oss sommar och höst, vinter och vår, år efter år."

Av Eva-Sina Sjöberg

Detta stämmer så bra...........
fuchsian
Här har du en till som älskar hösten. Alla dessa fina dagar och den färgbragt det finns. Naturen är underbar! Även att man vet att löven faller av och det blir kalt och trist, men jag passar på att njuta av färgprakten.
Jag brukade måla i olja höstmotiv, för de var så underbara att försöka tolka det ögat såg.

Trots dessa dimmor och regn så då sätter jag mig i växthuset och på med elementet så det blir lagom.
Mina växter, särskilt pelargoner har gett mig mer än nog i år och de fortsätter att blomma.
När skymningen faller utanför, tänder jag lampan och lutar mig i vilstolen och tänker tillbaka till vissa speciella höstar som betytt mycket för mig.

Senare på hösten planterar jag ljung i olika färger med andra höstblommor, cyclamen och dessa ser jag innifrån när mörkret faller och ljusen tänds i växthuset.
I vintras överlevde dessa blomkorgar ändå mot i början av februari. flerårigt plockade jag undan.
Jag är definitivt en höstmänniska. ..... wub.gif ... fuchian...
mamamaggan
Vår och höst är bäst tycker jag. Hösten är så fin , klar ren luft , vackra färger , härliga dofter och sedan få komma in och kura ihop sig i soffan med en massa tända ljus överallt.
Meriona
Dito mamamaggan, det är nu man kan leva på allvar! smile.gif
mamamaggan
tummenupp.gif
gnon49
Mörka kvällar har jag inget emot, svamppromenader är också roligt. Men sen är fördelarna med hösten sluttömda för mig. Nu går jag i lätt dvala för att vakna till i början av februari när sådden börjar.
Motti
Det är ju mörkret som är jobbigt !vakna till mörker somna till möker.Jag gillar hösten för det innebär mycklet kroppsarbete och man går ner i vikt på,grund av en stor trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon