Jag sådde klockranka i våras, den växte bra, spaljerades med långa rankor, men inte en enda blomma!

Vad kan det bero på?

Det står på påsen att den ska blomma i juli-september
Alexander-VG-zon3
10-09-2010, 18:32
det är helt normalt att dom blommar sent, väldigt sent.
är läget varmt och soligt och skyddat brukar dom börja blomma i juli-aug. annars är nog sept-okt mer närmre sanningen. ibland blommar dom inte alls.
vill man ha blommade plantor får man så dom väldigt tidigt och få dom stora inne. eller köpa plantor och plantera ut. och så väl ute ge dom ett varmt och soligt läge.
Okej, då får det vara så till nästa år, för nu är de uppdragna och ligger på komposten! Nästa år ska jag så dem i januari och ha dem inne tills de blir stora och sedan placera dem på det varmaste stället i trädgården.
Tack, flaxss!
Alexander-VG-zon3
10-09-2010, 18:46
synd att du slängde dom! det går ju att övervintra dom inne svalt och ljust. sedan om man lyckas har man ju ett försprång med dom till nästa år och då får man tidigare blommor.
sår du dom tidigt är det bra med extraljus.
fuchsian
10-09-2010, 18:48
Tack min ängel, Flazss
Då slapp jag slänga min, för den har haft svårt att blomma men är för övrigt frisk. ..

..fuchian....
Kära Hjärtanes, då får jag se om jag kan rädda en av dem i morgon!
Om jag inte minns fel, så står den ene kvar i sin kruka bredvid komposten!
LenaFriman
10-09-2010, 20:53
Hej!
Vilken trevlig information om att de går att övervintra dem!
Klipper man ner allt innan vinterförvaringen?
När börjar man väcka dem till våren?
Alexander-VG-zon3
10-09-2010, 21:01
klipp inte ner förens till våren. då ser man vad som är dött. det som är dött tas veck resten låter man vara. mer som lever bättre start får den nästa år.
övervintra den ljust (helst under extraljus) i en temp på +5c +15c +10c +20c (är inte så noga men typ svalt).
ta fram den i mars-april och sätt i fönstret, ge lite näring men vänta med omplantering. putsa plantan. sedan när frostrisken är förbi så sätt ut den. plantera om i kruka eller ut i rabatten. fortsätt ge näring och vatten hela sommaren. man kan också ha kvar den i vinterförvaring tills man kan sätta ut den direkt ute.
avhärda den först när den tas ut i bägge fallen. placera i skuggan i någon vecka och sedan flytta den soligare och soligare.
kerstin z5-6
10-09-2010, 21:35
de går fint som krukväxt" tom -håll dem nere bara o släpp upp dem i vår
Sussie F-Flower
10-09-2010, 21:49
Min har nog blommat sedan i juli.
Men?? Blir det inte som en hel djungel om man
inte klipper ner dom?
"Lianerna" är ju flera meter långa... och många!
Kan man rensa upp rotklumpen också kanske? Så att man får ner den i en mindre urna, kanske rentav en 5L kruka?
Min står i en 30-35L urna...

och nu måste jag minimera för att få plats...
Alexander-VG-zon3
10-09-2010, 22:32
är dom jätte långa så får man såklart klippa ner dom så att man får plats med dom inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.