Monarda
Jag har brukat ha flugsnappare häckandes i trädgården men i år har jag knappt sett röken av dom.
Vid ett tillfälle var det en som kollade en holk men sedan har jag varken sett eller hört dom
Har dom minskat i antal? Förra årets regniga sommar bidrog nog till en del misslyckade häckningar.

Här bilder tagna för tre år sedan. Jag saknar dom verkligen.

Hur har det sett ut hos er andra?

Huggorm
Jag hade ett häckande par i år, liksom förra året, så här har det varit som vanligt i alla fall. Men mina flugsnappare är ganska skygga, så man märker inte av dom mycket
Myosotis
Ett häckande par svartvit flugsnappare här precis som vanligt. De minskar, ja.
Grå flugsnappare har för andra året i rad inte häckat här, jag saknar dem väldigt och hoppas att de hittar tillbaka hit.
LenaFriman
Har haft flugsnappare i år. Dessa var inte skygga. Holken sitter på en sälg som vi har mitt på tomten där de springer
många barn, de flyger & har sig & hämtar mat.

Det var så trevligt att se & höra dem. Vi såg när ungarna kikade ut men aldrig när de flög ur boet.

Hade ett häckande par förra året, hackspetten hackade hål i holken & tog ungarna. crying.gif
Huggorm
Tar flugsnapparna mer flugor och andra flygande insekter som mygg och bromsar än vad andra fåglar gör eller är namnet oförtjänt?
LenaFriman
De ska den göra enligt den informationen jag har fått från en sann fågelkännare. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon