Sussie F-Flower
Gick ut en sväng på altanen för att "dofta godnatt" till mina änglablommor.
En stjärna lyser så ofantligt starkt. Inte säker på att det är i direkt söderläge, men nästan...

Vad kan det vara? Venus? Nu, i september????? confused.gif

Någon som har koll???
amaira
Jupiter.

Venus kan lysa vilken årstid som helst, men inte vilken tid på dygnet som helst. Venus ligger så nära solen, att den "följer efter" eller "går före" med 4 timmar. Alltså, fyra timmar efter solens nedgång går också Venus ner, och fyra timmar före solens uppgång kan Venus gå upp.
KRT
Det finns tabeller över stjärnhimmeln på nätet, där kan man se vilka planeter/stjärnor som står var och när de går upp resp ner.
Mars har många gånger förvånat mig över hur stark den är, men den tycks alltid vara en smula rödaktig även för botta ögat.....
Sussie F-Flower
Tack amaira! tummenupp.gif Jag anade väl att det var någon som kunde... blomma.gif

KRT: Jo, jag försökte att googla men jag kom mest in på olika bloggar och jag fick så många träffar att jag inte orkade gå igenom dem alla.

Nu vet jag att det är Jupiter. biggrin.gif
KRT
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-09-2010, 10:22) *
Tack amaira! tummenupp.gif Jag anade väl att det var någon som kunde... blomma.gif

KRT: Jo, jag försökte att googla men jag kom mest in på olika bloggar och jag fick så många träffar att jag inte orkade gå igenom dem alla.

Nu vet jag att det är Jupiter. biggrin.gif

Börja på svenska astronomiska sällskapets hemsida, eller någon astronomisk institution tex vid Lunds universitet. Kan tänka mig att det blir svårt annars smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (KRT @ 11-09-2010, 10:24) *
Börja på svenska astronomiska sällskapets hemsida, eller någon astronomisk institution tex vid Lunds universitet. Kan tänka mig att det blir svårt annars smile.gif

Tack!
Det var ett bra tips.
Ibland när man ska googla på något så vet man ju inte ens VAD man ska söka på..? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon