|
Myosotis
09-10-2011, 17:17
Vet du om den har varit där tidigare? Eller kan det vara en bortflugen någon annanstans ifrån?
Flemming
09-10-2011, 17:19
Vem vet hans flickvän bor kanske i källaren...
Har för mig att där har funnits fler tidigare...
Skall höra med två av mina kolleger som bor vid parken men det blir i morgon. Återkommer med besked.
Myosotis
10-10-2011, 07:43
 Pratar han med sin spegelbild för att han är så ensam?  Finns där andra sorters ankor som han kan umgås med?
Flemming
10-10-2011, 16:44
CITAT (Myosotis @ 10-10-2011, 08:43)   Pratar han med sin spegelbild för att han är så ensam?  Finns där andra sorters ankor som han kan umgås med? Lite osäker på vad han gör men lite senare såg det ut som om han "dansade" utanför fönstret,en svängande rörelse med hela kroppen... Massor av gräsänder i dammen men där är ett staket runt om och han kanske inte kan komma över... Staketet syns till höger om fågeln. Även den "underliga fågeln" som jag visade i en annan tråd finns i dammen... Mysken gick för sig själv och enligt mina kolleger på jobbet så har der funnits fler myskisar tidigare. Skall skicka ett mail till kommunen och höra hur det ligger till med myskankorna. Är dom behov av sällskap eller är dom lite enstöringar ?
Myosotis
11-10-2011, 08:45
CITAT (Flemming @ 10-10-2011, 17:44)  Är dom behov av sällskap eller är dom lite enstöringar ? De är i behov av sällskap. Jag har ett par men vanligare är att ha en hanne och några honor ihop.
Myosotis
11-10-2011, 09:35
Den kanske kan vara dumpad av någon som tröttnat på den?
Flemming
11-10-2011, 18:17
Tog en titt nu till kvällen och den åt och badade tillsammans med alla dom andra fåglarna... Staketet var inget hinder för myskisen,vig som bara den och då kan man komma under 17 centimeter.
En liten andälling hamnade på rygg och pep i högan sky,tjejen som matade fåglarna tillsammans med en rullstolsburen,vågade inte ta i en fågel... Hon frågade mig och naturligtvis vände jag den lille på rätt köl och rask sprang den ner i vattnet... Lägger in tre bilder men kameran skulle nog behöva en rejäl blixt.
På första bilden syns till höger den lilla ällingen liggandes på rygg...
Biggan_
11-10-2011, 18:39
...och rullstolen hade ankfötter! Fina bilder och vacker myskanka!
Flemming
12-10-2011, 19:51
CITAT (Biggan_ @ 11-10-2011, 19:39)  ...och rullstolen hade ankfötter! Fina bilder och vacker myskanka! Tack Biggan Nog var där ankfötter under rullstolen men den stackaren som satt i hade det inte så lätt... Han var/är runt dom 15-20 åren och gravt handikappad. Tjejen som var ledsagare till honom fick med jämna mellenrum ta fram en batteridriven slemsug så att grabben inte skulle kvävas... Vi får hoppas att han ändå fick ut något av att vara i parken,åtminstone fick han massor av frisk luft...
Myosotis
28-10-2011, 12:04
I morse flög min myskanka iväg  Hon landade på vägen och det var bara att samla in henne igen, hon verkade lite förvånad över hur hon hade hamnat där och var hennes man var, han hade valt att stanna hemma. Men hon skrämde både mig och hönsen  Trodde de skulle hålla sig hemma trots nyruggade vingar men nu klippte jag av hennes nya fina vingpennor igen, bättre lite vingklippt och fri än inspärrad eller påkörd eller tagen av räven. Men en sådan vacker vit vinge är så perfekt, inte så kul att klippa sönder den Flemming, hur går det med "din" myskanka? Är han kvar? Har du fått reda på något om den?
Meriona
28-10-2011, 14:45
Ojoj Myo, hur kan de bara med att skrämma dig så?
Myosotis
08-11-2011, 17:24
CITAT (Myosotis @ 23-08-2011, 17:39)  Jag har tagit en massa bilder tidigare också, kanske orkar jag leta upp och förminska några till sen om jag kommer ihåg det. Här är en som jag glömde. Dålig bildkvalité men väldigt rolig. Det var inte så lätt för honom i början att veta hur man gör, vad som är bak och fram och så där...
Robbanp
08-11-2011, 22:28
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 13:01)  Myskisar är bra, för om myskorna får ungar så blir det myskungar och mys-kungar är ju också nåt annat.  Håller med, ett Odla helt utan OT skulle vara döden.  Ursäkta att jag drar upp så här gamla försyndelser men jag skyller på att jag är ny här. Jag var bara tvungen att påpeka att myskisar måste vara det enda rätta på grund av att avkomman då naturligtvis blir myskällingar! P.S. Fina bilder på vad jag personligen tycker är ganska fula fåglar. Det där groteska ansiktsskinnet på hanen klarar jag inte av. De var fina som små dock. D.S.
Biggan_
09-11-2011, 00:10
CITAT (Myosotis @ 08-11-2011, 17:24)  Här är en som jag glömde. Dålig bildkvalité men väldigt rolig. Det var inte så lätt för honom i början att veta hur man gör, vad som är bak och fram och så där...   Dom kör kanske med säkert sex!
Meriona
09-11-2011, 13:56
CITAT (Biggan_ @ 09-11-2011, 00:10)   Dom kör kanske med säkert sex!
Myosotis
30-11-2011, 19:06
Myskdraken vill tacka Biggan för det fina badkaret, det är mycket bättre än det andra tycker han.
Meriona
30-11-2011, 20:08
NÄmen så han skvätter!
Biggan_
30-11-2011, 21:51
Vilken badkille!  Det var ju tur att jag inte slängde badkaret, jag ser ju att han uppskattar det.
Myosotis
18-12-2011, 11:40
Släppte ut myskankorna och gick in och satte mig vid datorn. Efter en stund hördes ett mystiskt ljud, ungefär som om någon sprang riktigt fort med en tom skottkärra.  Jag gick ut för att kolla. Det var myskdraken som tuggade på utevasken av metall! Bredvid den står en bänk som katternas vatten brukar stå på, men den skålen har jag precis flyttat ut till ladan för jag tröttnade på att myskankorna försökte bada i den  (Det får bara plats en fot i taget och två stora fina badkar står i närheten, men det är tydligen lätt att glömma dem och bli stående på en bänk bredvid en liten blå skål, utförande tomma badrörelser i luften.  De är inte speciellt smarta ibland.) Nu när skålen var borta trodde de väl att de skulle törsta ihjäl så därför försökte han samla ihop regndropparna som fanns på vasken.
Sicken en du har !! (Det kanske skulle heta ankhjärna istf hönshjärna ??  )
Myosotis
07-01-2012, 16:52
Meriona
09-01-2012, 10:47
De ser nybadade ut!
Myosotis
09-01-2012, 10:54
Ja, det var de. Vågar inte visa bilder på när de är skitiga, då får jag väl djurförbud  Det har varit så geggigt så länge, speciellt honan blir alldeles brun på ryggen när hannen parar med skitiga fötter.
Meriona
09-01-2012, 10:56
han får ta tossor på när han ska idka kärlek!
Myosotis
15-01-2012, 21:28
Idag kom det första ägget!
Grattis
Myosotis
16-01-2012, 16:41
Tack! Idag kom ett till!
Eva i Skåne
17-01-2012, 08:23
Hur stora är äggen i förhållande till hönsägg (som ju är väldigt varierande hos dig  )? Tror jag frågat dig tidigare (minnet är kort), men vad använder du ankäggen till? Smakar dom som hönsägg?
Myosotis
17-01-2012, 15:15
De är lite större än hönsägg, de första nu i år vägde 72, 71 och 73g. Det första någonsin bara 61g, det största hittils 89g. I recept räknar man med att hönsägg väger ca. 55g. Min favorithönas ägg varierade i fjor mellan 54 och 71g. Jag blåser ut myskäggen för att måla dem. Innehållet fryser jag in portionsvis, det kan man baka på sen. Jag tycker inte det smakar annorlunda, men äggröra är nog lite skillnad. Jag har aldrig hårdkokt ett men det sägs att de är hårdare och segare i konsistensen än hönsägg.
Biggan_
17-01-2012, 21:36
CITAT (Myosotis @ 16-01-2012, 16:41)  Tack! Idag kom ett till!  Grattis Myo! När du har målat dom så får du visa myskan hur dom skall se ut!
Myosotis
18-01-2012, 12:48
Bra idé! Sen är det bara att mata med färg så kommer det ut färdiga påskägg!
Eva i Skåne
18-01-2012, 13:11
Då skulle du ju bli sysslolös Myo  om ankan målade äggen själv
Meriona
18-01-2012, 21:35
Grattis!
Flemming
26-02-2012, 18:39
Lite tunt med inlägg i denna tråd... Lägger in några bilder från dagens matning. Färskt bröd,hönsfoder och korn var dagens lunch Mysken är rund och go men kan fortfarande komma under staketet utan problem... Sjutton (17) centimeter mellan marken och staketets underkant,visserligen är det en hel del fjädrar på mysken men ändå
Myosotis
08-03-2012, 09:56
Han är jättefin! CITAT (Flemming @ 26-02-2012, 18:39)  Lite tunt med inlägg i denna tråd... Tänker bara på sjuka höns just nu...
Flemming
11-03-2012, 09:46
CITAT (Myosotis @ 08-03-2012, 09:56)  Han är jättefin!
Tänker bara på sjuka höns just nu... Det är lugnt Myo,hoppas du har läst på det andra forumet om mysken...
Myosotis
12-03-2012, 17:00
Nej  vadå?  Aha. Nu fattar jag. Tänker lite långsamt...
Myosotis
29-03-2012, 08:23
Efter en lång paus började hon idag värpa igen, ett litet ägg på bara 66g.
Flemming
13-04-2012, 15:10
CITAT (Myosotis @ 29-03-2012, 09:23)  Efter en lång paus började hon idag värpa igen, ett litet ägg på bara 66g. Hur går det med lilla ägget ? Fyller ut tråden med den lokala Mysken...
Myosotis
13-04-2012, 16:50
Tja hon värper men lite oregelbundet just nu. I morse kom det ett ägg
Flemming
15-04-2012, 21:08
CITAT (Myosotis @ 13-04-2012, 17:50)  Tja hon värper men lite oregelbundet just nu. I morse kom det ett ägg  Men det är väl ingen maskin
Myosotis
16-04-2012, 11:22
Nu hoppas jag att det var ett "skämt" för det borde du verkligen ha förstått att jag inte är den som ser på mina djur som maskiner  Trodde du kände mig bättre än så. Jag har och har haft flera höns som inte värper, varenda normal hönsägare skulle ha slaktat dem för länge sen. Jag tackar dem för varje ägg jag får. Men okej, jag ska förklara. Jag släpper ut dem efter att hon har värpt för jag vill ha dörren stängd så inte duvhöken tar sig in i inhägnaden. Värper hon inte alls släpper jag ut dem på morgonen, värper hon regelbundet tidigt på morgonen som hon brukar släpper jag också ut dem sen så de får bada, äta grönt osv. Men när jag inte vet om hon ska värpa väntar jag ofta med att släppa ut för hon har inget rede ute, och då kan det bli så att de inte alls får komma ut vissa dagar. Dessutom gillar de nyfikna hönsen att komma in i ankornas lilla avdelade inhägnad med ankhus, så jag brukar öppna där åt dem när ankorna ändå är ute. Nu har myskankan värpt eftermiddagar eller inte alls ibland fast hon låter så där som hon gör när hon ska värpa, och då blir det konstigt. Tycker synd om dem när de inte kan vara ute men egentligen är det bara hannen som vill vara ute just nu ändå. Nöjd med svaret eller tror du fortfarande att jag är någon sorts djurplågare?
Flemming
21-04-2012, 16:59
Trodde höns,myskar och andra fåglar producerade när DOM ville och följdaktligen blev frågan "Men det är väl ingen maskin ? " Nä,jag har aldrig haft tanken att du är en djurplågare men hur lyckades du få in den tanken i sammanhanget ?
Tycker vi skall låta Fru Mysk bestämma själv...
Myosotis
21-04-2012, 17:59
CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 17:59)  Nä,jag har aldrig haft tanken att du är en djurplågare men hur lyckades du få in den tanken i sammanhanget ? Någon som utnyttjar eller inte behandlar djuren väl skulle jag sagt kanske. Ja, jag låter henne bestämma själv  och jag har inte ens extraljus till hönsen på vintern för att öka deras produktion. Men så hemskt är det nu inte, det är många som manipulerar sina höns med extraljus och ändå tycker om dem och behandlar dem väl, tror inte de ser sina djur som maskiner de heller.
Myosotis
05-05-2012, 07:47
Hon ska ruva  burrar upp sig och utstöter små fåniga skrik och sitter mer och mer kvar i redet som hon har fodrat med fjädrar. Annars har jag läst att de ska ha jättemånga ägg i redet för att vilja börja ruva, men det har inte hon läst tydligen. Jag har också läst att de försvarar sina barn aggressivt, det verkar jobbigt, jag vill ju i så fall vara med från början och få titta på och hantera ällingarna, inte få stryk så fort jag tittar in där. Testade i morse att öppna luckan där hon ligger och mata henne med maskrosblad där hon låg på redet, det funkade. Man kanske kan trötta ut henne, hon kan ju inte ge mig stryk hela tiden så om hon är van att jag sitter med kanske hon låter mig komma nära bebisarna? Men jag får se, jag har inte samlat några ägg och hade inte tänkt att hon skulle ruva i år.
Eva i Skåne
05-05-2012, 12:37
När det nu inte blir några kycklingar i år så får du väl låta ankorna föröka sig istället  Har läst nu att du ändå planerar för kycklingar
Myosotis
28-05-2012, 08:12
 Se upp, en bivråk! Fast den tar nog inte myskankor, men bäst att hålla koll ändå.
Gäss är ju de perfekta gårdvararna, men myskankor kvalar säkert in bland dessa ! Han har ju stenkollen !! Snygg är han också ...
Vacker bild, Myo !!
Flemming
25-07-2012, 18:34
Har gjort hembesök hos Mysken från Svedalas Stadspark Den mår förträffligt och verkar älska sin fru... Fyra myskägg i redet,vi får väl se vad det blir... Deras hus är ett provisoriskt,när tid finnes skall det byggas ett dubbelt så stort. Lägger in tio bilder varav en inte är så klar som man önskar men den känns speciell för mig... Bilden jag menar är där mysken böjer sig mot henne och öppnar näbben ( nr 3 ) ,tror han säger "titta han som håller i kameran är samma som gav mig mat i parken"
Myosotis
02-08-2012, 09:48
Härligt att se att de har fått det så bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|