|
Christa
11-09-2010, 11:11
Det är lite märkligt. Jag kan lätt fastna i datorn och framförallt i forumet. Det blir ett slags beroende. Man bara måste kolla om man fått någon respons på det man skrivit. Det kan då kännas svårt att bryta.
Samtidigt blir jag lätt nedstämd om jag suttit mycket vid datorn. Troligen för att jag suttit stilla för mycket.
Visserligen mår ju en alkoholist inte bra av alkohol heller och kan ändå inte låta bli att dricka det.
Ibland måste jag bestämma mig och låta bli datorn i några dagar och efter kanske 3 dagar så släpper suget.
När jag sedan kommit igång med hushållsarbete och annat så mår jag mycket bättre.
Visst är det konstigt att man dras till något som man inte mår bra av.
Aqvakul
11-09-2010, 11:53
Handlar väl om olika tidsperspektiv - må bra för stunden contra må dåligt på lite sikt
ängsvädd
11-09-2010, 11:54
Mår du dåligt av alla forum? Jag tycker det är väldigt olika mellan olika forum hur man mår, hur det känns att delta.
*Stintan*
11-09-2010, 11:56
Äsch tror mest det är det dåliga samvetet som gnager att man spiller bort tid som man kunde lagt på något "vettigare" än att sitta vid datorn. Om man då gör hushållsarbetet istället så känner man sig ju bättre för att det märks resultat. Skulle aldrig stänga av datorn i flera dar och jag har slutat ha dåligt samvete för att en massa konstiga "måsten" inte blir gjorda som förr.
Själv mår jag inte ett dugg dåligt av att sitta vid datorn. Skulle däremot må urdåligt om jag var tvungen att göra hushållsarbete hela långa dagen. Sitta still behöver man ju inte göra, det går utmärkt att varva datorn med andra göromål. Kom just in från en promis med vovven och passar på att fika lite medan jag kollar om det hänt något i datorn. För mig är datorn ett jättebra sätt att "umgås" med mina närmaste och det vill jag inte vara utan.
aanderss
11-09-2010, 12:28
är den? ja de är den både på gott o ont
ängsvädd
11-09-2010, 12:58
Jag skulle inte vilja vara utan datorn. Den är ett utmärkt sätt att träffa vänner på, att lära sig olika saker med mera.
Men det gäller att ha andra intressen också och göra annat också även om det bara är småsaker. Och att välja bort de sajter man mår dåligt av.
skånepåg
11-09-2010, 13:10
Älskar mina datorer Vad gjorde man förr utan internet??  Jag är en liten (eremit) Så har de flesta kompisar på msn och skype och communitys, men ibland kommer en eller två hit och hälsar på ^^ Jag skulle nog inte klarat mej utan dator Tom. när jag är hemma hos nån kompis frågar jag om jag får låna datorn efter ett tag  I love my computer cause all my friends live in it ^^
malcolm
11-09-2010, 13:13
Jag känner igen mig i det Christa skriver, går alldeles fö mycket tid åt att sitta vid denna maskin men det behöver nödvändigtvis inte vara precis på Odla. Sonen tillbringar dock mycket mer tid framför skärmen än vad jag gör och ibland brukar jag skicka ut honom på småärenden bara för att han skall komma ut och se nå´t annat. Jag vill inte vara utan datorn eftersom den i mångt och mycket är ett bra redskap för alllehanda saker, internetbanken tex.
Christa
11-09-2010, 16:48
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2010, 12:56)  Äsch tror mest det är det dåliga samvetet som gnager att man spiller bort tid som man kunde lagt på något "vettigare" än att sitta vid datorn. Om man då gör hushållsarbetet istället så känner man sig ju bättre för att det märks resultat. Skulle aldrig stänga av datorn i flera dar och jag har slutat ha dåligt samvete för att en massa konstiga "måsten" inte blir gjorda som förr.
Själv mår jag inte ett dugg dåligt av att sitta vid datorn. Skulle däremot må urdåligt om jag var tvungen att göra hushållsarbete hela långa dagen. Sitta still behöver man ju inte göra, det går utmärkt att varva datorn med andra göromål. Kom just in från en promis med vovven och passar på att fika lite medan jag kollar om det hänt något i datorn. För mig är datorn ett jättebra sätt att "umgås" med mina närmaste och det vill jag inte vara utan. Jag menar inte att jag mår dåligt av av att sitta vid datorn just när jag gör det. Det är det allmänna välbefinnandet under dagen som blir sämre. Inte av dåligt samvete men bortsett från stillasittandet så kan jag lätt må dåligt av att komma efter med saker. Om hushållsarbetet kommer efter så kan det bli segare att komma igång därför att jag känner att jag inte kan komma ifatt hur mycket jag än skyndar mig. När det gäller frågan om beroende så slog väl Aqvakul huvudet på spiken.
Meriona
11-09-2010, 20:30
Jag är nog inte beroende, men visst vill man kolla in odla ibland.  Fast det kan gå flera dagar emellan, ibland är det helt enkelt inte kul.
Huggorm
11-09-2010, 20:52
Jag skulle tro att mitt liv vore betydligt bättre utan datorer
Meriona
11-09-2010, 20:54
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 21:52)  Jag skulle tro att mitt liv vore betydligt bättre utan datorer hur menar du då?
Huggorm
11-09-2010, 20:54
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 21:54)  hur menar du då?  Tja, det skulle vara lite mer liv då
Meriona
11-09-2010, 20:58
Liviluckan?  Jag tycker inte att du är osunt mycket på odla i alla fall.
Huggorm
11-09-2010, 21:02
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 21:58)  Liviluckan?  Jag tycker inte att du är osunt mycket på odla i alla fall. Tyvärr är det inte enda stället jag är och härjar på...
Meriona
11-09-2010, 21:04
 OK. Då förstår jag.  Men det där går väl i perioder säkert.
Huggorm
11-09-2010, 21:05
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 22:04)   OK. Då förstår jag.  Men det där går väl i perioder säkert. Ja, men perioden har pågått sedan mitten på nittiotalet  Men jag tror jag har hittat lösningen nu, så om ett par år kan jag nog vara problemfri
Meriona
11-09-2010, 21:07
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 22:05)  Ja, men perioden har pågått sedan mitten på nittiotalet  Men jag tror jag har hittat lösningen nu, så om ett par år kan jag nog vara problemfri  Du ska väl inte överge oss?
Huggorm
11-09-2010, 21:09
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 22:07)   Du ska väl inte överge oss?  Än hade jag tänkt stanna ett tag. Till mångas förtret
Meriona
11-09-2010, 21:12
Hihihi det var då för väl! Vi kan förtreta oss några år till.
malcolm
12-09-2010, 13:58
Jag skaffade internet -95 men på den tiden hade man uppringande modem och betalade per minut vilket kunde bli dyrt om man var uppkopplad för länge och det i sig var en bidragande orsak till varför man begränsade sitt surfande. Skaffade ADSL (bredband) runt år 2000 och efter det har det blivit mer och mer internet, alldeles för mycket emellanåt. Blev ensam med barnen -97 och det var en avkoppling att sätta sig vid datorn när de lagt sig för kvällen, hittade olika kontaktsajeter där man kunde chatta med folk och ibland satt man uppe till småtimmarna så man knappt orkade upp till jobbet dagen efter. När jasg tänker tillbaka på den tiden så tillbringar jag faktiskt mindre tid vid datorn nu än vad jag gjorde då men det är ändå alldeles för mycket tid som försvinner till "ingen nytta". Mår väl inte dåligt av själva datoranvändandet men får inget annat gjort så länge jag sitter framför denna skärm.
fuchsian
12-09-2010, 17:05
Jag brukar ha datorn på under dagarna som jag är hemmikring, men jag har inte så mycket tålamod att skriva, men stannar till då och då. Ibörjan satt jag rätt mycket vid datorn, då jag gick med i forum, men nu räcker det att kolla det som man tycker om och lite annat. Men det har nog inte helt varit förgäves pga dessa råd som jag har fått under tidens gång. Samt att man har övat upp en del forumvanor, inte lägga sig i för mycket och undvika vissa ämnen och personer tills man blir mer mogen med det hela.
Jag sköter en del av mina mailkontakter mellan Norge och hemmet här i denna dator, men har portat min familj redan ett år sedan till kontorets huvuddator. Är det viktigt, får jag reda på det, maken nämner det, men kommer det massa skit så åker det tillbaka eller till "papperskorgen" ofta utan att det når mig.
Samma gäller med mitt visitkort och mailadressen, så kan jag kolla om det är nåt att ha, eller skicka en hälsning att tyvärr, upptagen får återkomma om 2-3mån. , vilket betyder att jag tar inte emot när jag känner att den som skickar meilet har inte rent mjöl i påsen.
I torsdags var jag på återbesök hos min kiropr. och har haft rätt ont, men det börjar minska, så med den häcken sitter man inte länge på plats och till naturen är jag ju lite överallt, alltså ingen soffpotatis om inte smärtan bli för jävlig. Vill inte ha starka tabl. utan det får då duga med alvedon el. likn. Det kommer nu en tid när vi kommer att åka en hel del och sedan tappar man intresset för växter då det är vinter och kanske annat man gör och alla vänner som jobbar vill komma vid helger nu efter semesrarna. Alla vi har ju olika behov och gott med det. ...... ......fuchian.....
Beroendeframkallande vet jag väl inte om datorn/internet är ... det liksom hör till vardagen och livet idag. Precis som Visakortet och mobilen och skurmopparna. Hur många tänkte inte i början av nittiotalet ...Internet och biltelefon (som de då hette) ... nää inte jag! Här startas två datorer varje morgon ... stängs av när det är sovdags ... men för den delen så sitter vi inte vid dem hela dagarna.  Skulle jag må dåligt av att sitta vid datorn, ja då skulle den åka ut ... skänkas till någon som saknade en.
Meriona
13-09-2010, 11:40
Netha, hoppas verkligen inte att skurmoppar är beroendeframkallande.
malcolm
13-09-2010, 13:10
CITAT (Meriona @ 13-09-2010, 12:40)  Netha, hoppas verkligen inte att skurmoppar är beroendeframkallande.  Då får man kontakta AS, Anonyma Skurare.
CITAT (Meriona @ 13-09-2010, 12:40)  Netha, hoppas verkligen inte att skurmoppar är beroendeframkallande.  Nej det hoppas jag verkligen inte. Menar att de liksom datorn och mobilen mm numera tillhör det dagliga livet .... förr skurade man ju med levang och trasa. Här testas olika moppar ... dagens favorit är den man inte behöver böja rygg för att skölja och vrida ur
Christa
13-09-2010, 19:39
CITAT (netha @ 12-09-2010, 21:49)  Beroendeframkallande vet jag väl inte om datorn/internet är ... det liksom hör till vardagen och livet idag. Precis som Visakortet och mobilen och skurmopparna. Hur många tänkte inte i början av nittiotalet ...Internet och biltelefon (som de då hette) ... nää inte jag! Här startas två datorer varje morgon ... stängs av när det är sovdags ... men för den delen så sitter vi inte vid dem hela dagarna.  Skulle jag må dåligt av att sitta vid datorn, ja då skulle den åka ut ... skänkas till någon som saknade en. Jag menar som sagt inte att jag mår dåligt just när jag sitter där men välbefinnandet efteråt är större när jag gjort andra saker. I eftermiddag var jag ute och plockade kantareller. Att gå i skogen gör att jag mår bra i flera dagar efteråt. Nu har jag ägnat odla en lång stund och köket är fullt med disk och ser ut som ett bombnedslag. Jag skulle säkert må mycket bättre i morgon bitti om jag hade städat köket istället.
CITAT (Christa @ 13-09-2010, 20:39)  Jag menar som sagt inte att jag mår dåligt just när jag sitter där men välbefinnandet efteråt är större när jag gjort andra saker. I eftermiddag var jag ute och plockade kantareller. Att gå i skogen gör att jag mår bra i flera dagar efteråt.
Nu har jag ägnat odla en lång stund och köket är fullt med disk och ser ut som ett bombnedslag. Jag skulle säkert må mycket bättre i morgon bitti om jag hade städat köket istället. Jaadu ... jag vet inte hur du ska göra ..,. själv mår jag som bästaste bäst när jag gör allt som känns kul just för stunden ... sån har jag alltid varit.
Huggorm
13-09-2010, 19:46
CITAT (Christa @ 13-09-2010, 20:39)  Jag menar som sagt inte att jag mår dåligt just när jag sitter där men välbefinnandet efteråt är större när jag gjort andra saker. I eftermiddag var jag ute och plockade kantareller. Att gå i skogen gör att jag mår bra i flera dagar efteråt.
Nu har jag ägnat odla en lång stund och köket är fullt med disk och ser ut som ett bombnedslag. Jag skulle säkert må mycket bättre i morgon bitti om jag hade städat köket istället. Jag mår också ruskigt bra efter att ha varit ute i skogen. Till viss del är det väll att kroppen kommer igång när man rör på sig, och det gör att man mår bra. Men sedan såg jag något inslag på TV om att folk generellt mår bra av att vara i skogen, det är något i våra gener. Folk mådde också bättre av att ha träd utanför fönstret.
Det var väl samma snack när TV:n slog igenom. Folk glodde på tv istället för att umgås, hette det ju. Själv sätter jag mig ogärna vid datorn förrän jag gjort det som måste göras. Annars får jag ingen ro i kroppen. Jo en snabbkik på odla o expressen tillhör morgonrutinerna, men sen får det va bra om arbete pockar på uppmärksamhet.
Meriona
13-09-2010, 20:26
CITAT (netha @ 13-09-2010, 20:14)  Menar att de liksom datorn och mobilen mm numera tillhör det dagliga livet .... förr skurade man ju med levang och trasa. Ojdå, då är jag förr. Jag gör det ännu, tycker att det är mycket bättre än mopp.
CITAT (Meriona @ 13-09-2010, 21:26)  Ojdå, då är jag förr. Jag gör det ännu, tycker att det är mycket bättre än mopp.  Men du vet karlar ... de ska ha det nyaste. (fast sån har jag också alltid varit)
Meriona
13-09-2010, 20:31
CITAT (netha @ 13-09-2010, 21:29)  Men du vet karlar ... de ska ha det nyaste.  [color=#C0C0C0]( fast sån har jag också alltid varit)[/color] Du menar nyast?
CITAT (Meriona @ 13-09-2010, 21:31)  Du menar nyast?  Nyaste prylarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|