annjill
Hej!

Är det någon som vet vad det här är för en växt?

Jag köpte den hos en kvinna på Gotland, men hon visste inte själv vad det var. Den var vinterhärdig i hennes trädgård och spred sig ganska friskt. Jag tycker att den är så vacker och börjar bli lite orolig för hur den ska klara vintern här i Stockholmsområdet. Någon som känner igen den?

Plantan är låg, ca 15 cm.

Vänliga hälsningar,

Anna
Maggan H
Väldigt vacker och okänd även för mig. Var den lika låg i hennes trädgård? Doftar blad och blommor?
annjill
Bladen luktar absolut ingenting. Om jag inte minns fel påminde blommans doft om luktärt, sådär sött, men det kan vara helt galet. Den hade några blommor i förra veckan, men nu hittar jag inga i mörkret:-) Plantorna var lika låga där jag köpte dem, de hade spridit sig över ett stort område.

/Anna
Gunilla T
Gissar på Scutellaria - frossört, någon namnsort.
annjill
Jaaa, tack för hjälpen!
Bland frossörterna hittade jag en som var väldigt lik, Scutellaria galericulata. Vanlig i hela landet står det om den, så då behöver jag nog inte oroa mig inför vintern. Tänk att min lilla pärla växer vild lite här och var utan att jag ens sett den:-)

Tack för hjälpen!

Anna

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon