|
Full version: Klippa ner nu?
muppenanna
11-09-2010, 14:53
I våras planterade jag en clematis tangutica och en clematis viticella. Dom kom aldrig igång ordentligt. Dom har långa utskott som ser mest halvdöda ut, fick några få blommor på viticellan. Har nu inhandlat lite bättre spaljéer som jag tänkte spika upp nu i höst. Min fråga är - ska jag klippa ner clematisarna nu och binda upp dom nya skotten när dom förhoppningsvis kommer till våren eller ska jag binda upp dom gamla halvdöda rankorna och hoppas at det kommer nytt på dom?? Tusen tack!!
Klipp ner dom till ca 20 cm i oktober/november när kylan är på ggn. Brukar klippa ner mina sena klematis grupp 3 när jag krattar sista löven.
Vad händer om man inte klipper en klematis? dör den? eller blir det en lång gren med några blad på? Klipper mina men undrar vad som händer om jag inte gör det  Jag tänkte som så att i det vilda, som jag förmodar de kommer från från början, så är det ju ingen som går och klipper ner dem till 20 cm varje höst.
Finn Klematis
13-09-2010, 08:58
Hej!
Vad som händer beror på vilken klippgrupp klematisen tillhör. Det finns tre klippgrupper.
Klippgrupp 1. Blommar på flerårsved. Klippes inte. Inget problem för vildväxande klematis.
Klippgrupp 2. Framodlade hybrider som blommar både på ett- och flerårsved. Kan klippas på olika sätt. Finns inte vildväxande.
Klippgrupp 3. Blommar på årsved. klippes. Vildväxande på sådana platser där dom fryser ner på vintern. Trädgårdsmästare Bore klipper.
Finn
Åh, vilken info! Tusen tack
Cl. tangutica klippes inte. Man kan klippa den men då blommar den inte det året utan året efter, om man låter bli att klippa den det andra året. Snygga till den kan man istället, och den blommar överväldigande när den får vara ifred.
Hej
clematis tangutica och en clematis viticella :
: --De ligger i grupp 3 som blommar på högs summer hösten --De blommar på knoppar som bildas under sommar så: : man kan beskära hel ned till ca 20-50 cm ovan mark tidigt på våren innan tillväxt börja. H:Bassam
octachoron
18-09-2010, 12:03
En av mina tangutica (gullklematis på svenska) blev ganska rejält nerklippt, nästan ända ner till marken av både mig och vintern. Den är nu inne på sina andra blomning, kan tilläggas att de dekorativa fröställningarna från första blomningen inte verkat vara färdigutvecklade än.
Hej
De kommer som vanliga clematis nästa år växa bra gör blommor och frö om du vill.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
18-09-2010, 13:21
jag gör den enkla metoden - och klipper veck allt som är dött till våren. då behöver man inte bryr sig så mycket om klippgrupper.
mimmi 1
19-09-2010, 18:58
men Flaxss, så bra!! då spelar det alltså ingen roll om man klipper ner på hösten eller på våren då??
och hur är det med rouge cardinal? ska den klippas eller inte?
Alexander-VG-zon3
19-09-2010, 19:20
dom som inte vissnar ner, är där ju inget dött till våren. då klipper man inte.
är det en som brukar vissna ner under hösten-vintern, då klipper man veck alla rankor som är döda/vissna.
är det en som blommar på flerårigved men ändå fryser ner så är det ju inte så mycket att göra åt. då får man klippa ner det vissna och hoppas på en bättre vinter.
jag har aldrig brytt mig om klippgrupper.
Hej
Du kan inte glömma att de bada ligger i grupp 3.
Finn Klematis
20-09-2010, 09:40
Flaxss
Det är Dina klematis och vill Du vanvårda dom så är det Din ensak, Men när Du försöker att få andra att följa efter då måste jag protestera. Klipp efter klippgrupper och Ni får ut mycket mer av Era klematis.
Finn
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 09:48
CITAT (Finn Klematis @ 20-09-2010, 10:40)  Flaxss
Det är Dina klematis och vill Du vanvårda dom så är det Din ensak, Men när Du försöker att få andra att följa efter då måste jag protestera. Klipp efter klippgrupper och Ni får ut mycket mer av Era klematis.
Finn förklara varför jag vanvårdar dom då.
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 10:09
själv tycker jag det är dålig stil att skriva att jag vanvårdar nåt utan att förklara varför och att låta mig förklara igen.
min metod är ganska enkel, då behöver man inte få ''panik'' inför klippningen om man inte vet.
med min metod bestämmer växten själv vad som man ska göras. klipper man bara veck det döda på våren så får man alltid garanterad blomning (om nu inte vintern varit kall). varför det är vanvård att klippa veck det döda på våren vet jag inte. det är ju ändå dött och av det som lever kommer sedan nytillväxt och blommor på.
ska man klippa ner dom eller rensa ur dom för att dom blir för stora så gör man det efter blomningen (på dom som blommar på flerårigved).
fuchsian
20-09-2010, 10:14
Hej, Jag har läst på tråden och fått tidigare anvisn. ang klippning och sånt. Alla kan ju ha sina åsikter, men jag litar på Flaxss som hjälpt mig i många olika saker, (även att stava rätt) ..  ..fuchian....
Finn Klematis
20-09-2010, 10:26
CITAT (flaxss @ 20-09-2010, 11:09)  själv tycker jag det är dålig stil att skriva att jag vanvårdar nåt utan att förklara varför och att låta mig förklara igen.
min metod är ganska enkel, då behöver man inte få ''panik'' inför klippningen om man inte vet.
med min metod bestämmer växten själv vad som man ska göras. klipper man bara veck det döda på våren så får man alltid garanterad blomning (om nu inte vintern varit kall). varför det är vanvård att klippa veck det döda på våren vet jag inte. det är ju ändå dött och av det som lever kommer sedan nytillväxt och blommor på.
ska man klippa ner dom eller rensa ur dom för att dom blir för stora så gör man det efter blomningen (på dom som blommar på flerårigved). Som jag skrev så är det Din ensak hur Du klipper Dina klematis. Det var risken för att andra skall följa dina råd,som är problemet. Det är ingen tillfällighet att det finns olika klippgrupper. Man klipper för att få ut max blomning. Du kanske tycker att Du står över alla världens klematis experter. Obs. jag räknar mig inte till dom, men jag följer Deras råd. Finn
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 10:33
nej lita inte på mitt råd, tydligen så vanvårdar jag dom. min metod går ju ut på samma sak. bara att man behöver inte lära sig alla klippgrupper. dom som blommor på flerårigved - klipp inte ner (eller bara det som har dött). dom som blommar på bägge skott - klipp det som är visset till våren. dom som blommar på ettårigaskott - klipp ner det som är visset på hösten eller våren. CITAT (Finn Klematis @ 20-09-2010, 11:26)  Som jag skrev så är det Din ensak hur Du klipper Dina klematis. Det var risken för att andra skall följa dina råd,som är problemet. Det är ingen tillfällighet att det finns olika klippgrupper. Man klipper för att få ut max blomning. Du kanske tycker att Du står över alla världens klematis experter. Obs. jag räknar mig inte till dom, men jag följer Deras råd.
Finn har jag skrivit att jag står över alla världen clematis experter ? så intresserad är jag inte av clematis att jag vill stå över någon expert. förklara gärna vad det är som gör att jag vanvårdar dom. jag klipper på samma sätt som man ska bara att jag inte lär mig om grupperna utan jag kollar hur växten beter sig och hur den är efter vintern. jag har aldrig brytt mig om grupper så värst mycket inte ens när jag gick min utbildning. istället kollar jag hur dom blommar, hur dom växer och hur dom dör/vissnar efter vintern. och så klipper jag efter det.
fuchsian
20-09-2010, 12:20
Finn klematis,
Nu får du väl ge dig! När man är nybörjare så är råden värdefulla från olika håll, men de kanske inte funkar hos mig? Då gör jag så att jag prövar mig fram vilket/vilka metoder funkar hos mig, MEN , först frågar jag i forumet eller läser igenom vad andra har skrivit innan jag ger mig på "egna äventyr".
Sedan det som funkar hos mig kan jag kanske rekommentera en annan, men det är ju upp till var och en att ta till sig de råden som som man känner att det finns viss kunskap och stabilitet bakom personen jag anlitar till mina frågor. Jag ser inget fel i det, alla får väl göra som de vill eller använda sig av den odlarens kunskap att börja med.
Inga pekpinnar åt varken dig och allra minst åt Flazss! ..... fuchian .....
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 12:38
tack  ja mina råd är ju inget som är gällande eller måste. utan den som frågar får ju lyssna på alla råd (folk gör olika). sedan får man testa sig fram och se vad som passar en själv. för mig är detta en enkel (lathundsmetod). då det inte tar död på klematisen och ger blomning (hos mig iallfall). vill man fördjupa sig i varje enskild art/sort så är det ju fritt fram. men att klippa veck allt dött på våren är generellt för alla och funkar för mig. som allt när det gäller beskärning av växter finns där många åsikter och metoder (dom som gör exakt enligt boken och dom som gör tvärtemot). så här gör jag, fritt fram att göra lekadant eller inte
Finn Klematis
20-09-2010, 13:26
CITAT (fuchian @ 20-09-2010, 13:20)  Finn klematis,
Nu får du väl ge dig! När man är nybörjare så är råden värdefulla från olika håll, men de kanske inte funkar hos mig? Då gör jag så att jag prövar mig fram vilket/vilka metoder funkar hos mig, MEN , först frågar jag i forumet eller läser igenom vad andra har skrivit innan jag ger mig på "egna äventyr".
Sedan det som funkar hos mig kan jag kanske rekommentera en annan, men det är ju upp till var och en att ta till sig de råden som som man känner att det finns viss kunskap och stabilitet bakom personen jag anlitar till mina frågor. Jag ser inget fel i det, alla får väl göra som de vill eller använda sig av den odlarens kunskap att börja med.
Inga pekpinnar åt varken dig och allra minst åt Flazss! ..... fuchian ..... Hej! Det finns en anledning till att jag svarar på forumet. Jag vill att dom som odlar skall lyckas med sina klemmatis. Finn
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 13:38
när ska du svara på varför man vansköter sin klematis med att klippa veck det döda på våren ? och klippa så som jag gör. det är ju bättre att diskutera för och emot. än att bara komma med påstående att dom blir vanskötta, ingen lyckas om fler än du får ge råd m.m. CITAT (Finn Klematis @ 20-09-2010, 14:26)  Hej!
Det finns en anledning till att jag svarar på forumet. Jag vill att dom som odlar skall lyckas med sina klemmatis. Finn så om inte du hade svarat någon, så hade ingen lyckas. jag är nog mer för att alla får ge råd och sedan diskutera man om det och därefter får dom som frågar gå sin egen väg och ta till ALLAS råd och göra det som passar en bäst själv.
fuchsian
20-09-2010, 14:12
Nu pojkar, Jag vill att alla som kan något kan svara, här ska man inte göra skillnader på den som svarar, men för min del har jag varit van vid (oh, mein god, stavningen) Flaxss och hans råd bl.a. Det finns väl ingen som kan svara på allt, och även vi som har rätt så ny tomt att fylla, märker att vad som trivs och inte trivs, så det är upp till var och en att pröva sig fram. Jag har varit mycket tacksam mot dessa personer som svarat så gott de kunnat eller gett en hänvisning, då känner jag med mig att någon tänkte på just min fråga. Jag brukar tacka för råden, om jag inte nu råkar glömma det, men det händer mer sällan. Att ett litet svar får ett erkännande, tycker jag att det hör till vanlig bonförnuft (född sådan). Sedan kan man vara oense om många saker, men gör det bara inte värre. Finn klematis, Har nog varit lite mer på avstånd, men tror att även du har hjälpt mig med mina frågor, ta vara på all kunskap och sedan är det inte ert fel om det går åt helskota med växten, det är i så fall mitt el. klimatets fel. Allt löser sig med lite glimt i ögat! ...  till er alla! ...fuchian...
Finn Klematis
20-09-2010, 15:22
CITAT (fuchian @ 20-09-2010, 13:20)  Finn klematis,
Inga pekpinnar åt varken dig och allra minst åt Flazss! ..... fuchian ..... Det finns en enda anledning att jag svarar på frågor på forumet. Jag vill hjälpa till för att dom som odlar klematis skall lyckas med detta. Att klippa enligt dom olika klippgrupperna är en förutsättning för att helt lyckas. Finn
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 15:35
jag klipper enligt dom olika grupperna, bara det att jag lär mig inte grupperna (bryr mig inte) utan klipper efter hur växten beter sig!! så återigen svara på min fråga till dig, eller har du missat den ?
Finn -- en clematis som blommar på skotten som kommer på sommaren, kan man klippa ner på våren det som är visset då får man många nya skott som ger blommor. det som inte är dött kommer det också komma årsskott med blommor.
dom som blommar blommar på flerårigved ska man spara det så att man får blommor. där klipper man ju inget. det som är dött till våren tar man ju bort i vilket fall som helst.
enligt min beskärningsbok ska man klippa de storblommiga hybriderna på våren. och då det som är visset/dött precis så som jag gör.
att ta bort det döda vissna på våren (som jag gör) måste man ju göra och är inget som gör att en klematis blir vanskött.
att gallra ur en klematis som blommar på flerårigved. gör man efter blomningen.
och varför kan du inte besvara på min fråga vad det är som gör att min metod ger vanskötta klematisar som blommar dåligt ?
jag tror du har koll på hur dom blommar. jag beskär efter hur dom blommar. samma sätt som klippgrupperna är gjorda efter hur dom blommar. eller har jag förstått fel ?
men tillskillnad läser jag inte om alla vilken klippgrupp dom tillhör. utan tar bort det är som är visset på våren. ganska logiskt och säker metod tycker jag.
om det är nåt som är väldigt fel och som allvarligt skadar en klematis bör du väl då rätta mig ?
annars kommer jag ju fortsätta såhär och också känna mig mer taggad att fortsätta ge dessa råd.
Finn Klematis
20-09-2010, 17:28
CITAT (flaxss @ 20-09-2010, 14:38)  när ska du svara på varför man vansköter sin klematis med att klippa veck det döda på våren ? och klippa så som jag gör.
det är ju bättre att diskutera för och emot. än att bara komma med påstående att dom blir vanskötta, ingen lyckas om fler än du får ge råd m.m. så om inte du hade svarat någon, så hade ingen lyckas.
jag är nog mer för att alla får ge råd och sedan diskutera man om det och därefter får dom som frågar gå sin egen väg och ta till ALLAS råd och göra det som passar en bäst själv. Det skulle kanske vara bättre att göra det som passar klematisen bäst. Finn
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 17:37
jag ger upp.... det går ju inte diskutera nåt här när det ska kringgås frågor. men visst det är oki, vill du inte svara på frågan så får det vara så. men du ska knappast komma och säga att jag vansköter nått/eller att det blir vanskött när du inte kan diskutera varför och motivera ditt svar. dålig stil. så det kan vara ett tips till framtiden. förövrigt har jag inte mer att säga och jag kommer fortsätta göra så som jag gör och ge dessa råd. inget du kan styra över. CITAT (Finn Klematis @ 20-09-2010, 18:28)  Det skulle kanske vara bättre att göra det som passar klematisen bäst. men finn det är ju det jag gör.............jag låter klematisen bestämma vad som ska klippas. dvs det som är dött på våren. nu har jag sagt mitt
BjursBerit
20-09-2010, 18:26
hmmm...eftersom jag vet att Finn är den främsta clematisexperten vi har i landet..Jag har haft förmånen att höra en av hans föredrag i Burtäsk och faktiskt tillbringat en kväll med honom..så skulle jag nog lyssna på vad han säger.Han har helt rätt man ska klippa clematis i dom grupper han nämner för att få bästa blommningen.
fuchsian
20-09-2010, 18:43
Lite mer ödmjukhet skulle inte skadat, sen kvittar om man har blivit korad till vad som helst. Är man så bra så har nog det stigit, för då brukar man vara mer flexibel, men han kanske inte kan nåt mer än klematis. 'Helt onödigt att ta den tonen mot våran goa kille! fyj på dej. ....fuchian....
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 18:54
CITAT (BjursBerit @ 20-09-2010, 19:26)  hmmm...eftersom jag vet att Finn är den främsta clematisexperten vi har i landet..Jag har haft förmånen att höra en av hans föredrag i Burtäsk och faktiskt tillbringat en kväll med honom..så skulle jag nog lyssna på vad han säger.Han har helt rätt man ska klippa clematis i dom grupper han nämner för att få bästa blommningen. MEN som jag skrev jag klipper efter hur dom blommar. dvs tar veck allt som är visset på våren. men att jag bryr mig inte om grupperna dvs jag bryr mig inte vart dom ligger det behöver man inte om man vet hur den blommar, dvs har jag en klematis jag inte vet. så letar jag inte upp vilken grupp den tillhör. då jag redan har min regel att ta veck allt som är visset/dött. så sett behöver jag inte få huvud bry över hur jag ska klippa. dvs jag gör det enkelt för mig att ta bort det som är dött på våren, vilken grupp dom än tillhör så får man alltid mycket blommor så som jag gör. (om nu inte vintern gör att alla fryser ner) eller hur gör du och fin ? låter ni allt det vissna vara kvar på våren ? (det är då man brukar få väldigt risiga klematisar). har du Bjursberit ens förstått hur jag klipper ? har Finn förstått hur jag gör ? har ni tagit det till er ? eller har Finn bara skrivit för saken skull. sedan expert eller ej, dålig stil att inte svara på frågor, diskutera varför och motivera och säga att just min metod ger vanskötta klematisar. jag vet att Finn är duktig. men det är fortfarande fritt fram att ge råd. man måste inte heta finn för att klara av att sköta en klematis. sedan expert eller ej är inget jag bryr mig om.
fuchsian
20-09-2010, 19:16
Flaxss,
Det är just det jag ville få fram. Om man är världbäst i något (klematis) är det inte säkert att man trots det kan allt och jag blev rätt irriterad av den nedlåtande tonen mot dig (och mig), och sedan inte svara på dina frågor. Det är inte acceptabelt, för du är korrekt och saklig, det gillar jag och att du slår inte en på fingrarna för att få din åsikt fram, den kommer automatiskt, det gillar jag, för jag är åt det hållet i IRL. Näe, den grabben ska nog tänka sig för hur man uppträder utan att dens skull behöva överbevisa sina kunskaper, mer ödmjukhet och smidighet skulle jag velat ha, men han kanske är en besservisser och uppträder så stelbent, då är det inget att göra åt det. Ok, lillpojken, jag lämnar in för i kväll, har härjat runt med virkmönster så det känns lite segt, men i den tråden fanns mycket att hämnta och jag rullar inte precis tummar om jag inte har något att göra, eller som maken säger, man vet aldrig vad som händer när han råkar vända ryggen till, ta inte illa upp, men jag retade mig på detta och kunde inte sitta på fingrarna.. .....fuchian...
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 19:29
jag är inte expert på nåt. klematis är nog dom klätterväxter jag gillar minst, men bara för jag skriver hur jag klipper och skriver mitt råd, så behöver man ju inte få en käft smäll med att dom blir vanskötta (och nej dom blir inte vanskötta av att man klipper av allt det döda på våren, och bara har det som beskärningsmetod/regel). sedan att jag frågar varför dom blir det eller motivera varför mitt råd var dåligt så får man inget svar. sedan råd och råd. mitt var väl inget råd utan mer en input på hur jag gör. jag svarade ju inte ens och sa emot finn eller någon annan. men jag ska inte älta mer i denna tråd nu. jag har framfört mitt. och lycka till med era klemtisar CITAT (fuchian @ 20-09-2010, 20:16)  Flaxss, tack fuchian
Hej
Varför vi bjuder hela tiden fegis metod (ta bort vissna och sjuka delar) och vi struntar på hela högskolor och forskare i hela världen, Men kan inte går på gatan om forskare och skolor säger det är farligt, när beskära man måste vet vilken sort har och sen följer skolor och forskare ,men kan inte säga jag ska försöka själv, det finns inte olika metod finns bara en metod som kommer med hundra eller flera tusen försök i högskolor.
Obs De blir så på grund fel beskärning som lämnar inte sol och luft går genom krona också på fel gödsling.
Alexander-VG-zon3
20-09-2010, 21:41
CITAT (Bassam @ 20-09-2010, 22:18)  Hej
Varför vi bjuder hela tiden fegis metod (ta bort vissna och sjuka delar) och vi struntar på hela högskolor och forskare i hela världen, Men kan inte går på gatan om forskare och skolor säger det är farligt, när beskära man måste vet vilken sort har och sen följer skolor och forskare ,men kan inte säga jag ska försöka själv, det finns inte olika metod finns bara en metod som kommer med hundra eller flera tusen försök i högskolor.
Obs De blir så på grund fel beskärning som lämnar inte sol och luft går genom krona också på fel gödsling.
H:Bassam bassam ! för det första är du själv förtjust i att ta bort sjuka och vissna delar (det är ju bara att kolla dina andra inlägg). och varför ska sjuka och vissna delar vara kvar för det andra växtskötsel kommer inte enbart från högskolor och forskning. utan från folk som odlar dom (testodlingar och från andra erfarenhets). för det tredje när det gäller växter finns det inga rätt och fel (oftast) alla har olika förutsättningar. det finns hundra metoder för att lyckas. för det fjärde trial and error är väldigt lärorikt för en själv. för det femte tyvärr tror jag inte riktigt att du har förstått mig eller vad jag har skrivit.
Själv köper jag aldrig klematis om jag inte vet vilken klippgrupp dom tillhör, numera har jag lärt mig med åren att grupp 2 klematis inte är så bra i min trädgård, det blir lite för kallt. Tittar alltid på Clematis on the web först, där finns alla med. Att man lär sig vilken klipp grupp dom tillhör tycker jag är självklart när man köper klematis, håller helt med Finn klematis !
Alexander-VG-zon3
21-09-2010, 13:54
det jag skrev gällde ju enbart beskärning det är i det läget jag inte bryr mig om klippgrupper då jag har min regel att enbart ta veck det döda på våren all annan beskärning gör jag inte, så för mig när det gäller beskärning behöver jag inte veta klippgrupp. jag har ju min regel. när det gäller annat så klart ska man veta vilken klippgrupp dom tillhör exempel i ditt fall när det gäller vad som funkar i din trädgård. det jag skrivit i denna tråd är att jag bryr mig inte om klippgrupp när det gäller hur man klipper dom. då det till viss del är självklart beroende på hur dom blommar och växer. jag bryr mig om klippgrupp men inte när det gäller beskärning kan man enkelt skriva hur jag menar. exempel köper jag en klematis och så behöver jag inte veta/bry vilken grupp den tillhör i då jag redan vet hur jag ska klippa.
CITAT (Kajsa @ 11-09-2010, 20:24)  Klipp ner dom till ca 20 cm i oktober/november när kylan är på ggn. Brukar klippa ner mina sena klematis grupp 3 när jag krattar sista löven. Jag lånar tåten. Jag har en Sonnette klippgrupp 3. Gör det någon skillnad att klippa på hösten och våren?(Det stod att man kunde göra både och för klippgrupp 3 i den här länkenEftersom jag har den på en balkong kommer jag nog klippa på hösten, (för att slippa bekymra mig över rankor som slits av under vintern) Kommer klippa den på hösten av en till anledning. Jag begriper knappt vad som lever på växterna på våren, så om jag klipper, som det föreslås, i något som lever på hösten borde det bli rätt.(?) Beskär du ner till marken och sparar ett bladpar på varje ranka, (som länken jag bifogade beskrev)?
Det går lika bra att klippa ner grupp 3 klematis tidig vår. Klipper mina på hösten för jag vill inte ha stora skräpiga klematis hela vintern, har nog ca 50 klematis runt om här mest sena sorter och det blir ingen vacker vintersyn med dom blåsande till våren. Många av mina stöd ställer jag också in på vintern. Jag klipper ner till ca 20 cm.
Flaxss det som fryser det fryser, jag har en del stor blommiga klematis grupp 2 här som fryser ner varje vinter och blommar i augusti men det blir alltid sämre med blommor vid den tiden, dom blommar nog bäst tidigt i zon 1 - 3, jag bor på gränsen mer zon 4. Viticella sorterna blir stora och kraftiga dom måste klippas ner annars vet jag inte hur dom ser ut året efter, mest en stor rishög.
Alexander-VG-zon3
21-09-2010, 16:28
CITAT (Kajsa @ 21-09-2010, 16:48)  Flaxss det som fryser det fryser, jag har en del stor blommiga klematis grupp 2 här som fryser ner varje vinter och blommar i augusti men det blir alltid sämre med blommor vid den tiden, dom blommar nog bäst tidigt i zon 1 - 3, jag bor på gränsen mer zon 4. Viticella sorterna blir stora och kraftiga dom måste klippas ner annars vet jag inte hur dom ser ut året efter, mest en stor rishög. men då gör du ju samma sak som jag gör, klipper veck det döda på våren på dom som frusit ner ?. viticella är (väl en som blommar på årsskotten) antingen klipper man veck det som är visset och dött. eller som du skrev klipper ner den helt (lämnar 2-4noder). detta hade jag klarat av utan att veta klippgrupp dom tillhör. när man vet hur dom blommar och växer vet man (kan man tänka ut) hur man ska beskära dom. och detta gör jag utan att exakt fördjupa mig med klippgrupper när jag klipper. för mig är det inte så avancerat att klippa dom. och min ''latmetod'' (klipp veck allt dött på våren). brukar funka på de flesta. hursom att klippa veck allt dött på våren ger inte vanskötta eller döende klemtisar. sedan att man måste veta klippgrupp ur klimat synpunkt (som du skrev hinner inte blomma). är ju inte det jag har skrivit om. i det fallet är det ju viktigt att veta grupp.  (ps -- lättare att diskuterar detta med dig Kajsa )
Hej Flax
Faktiskt du är duktig och jag försöka att läsa och förstår allt som du skrev, och läste mig mycket av din praktik men ibland jag tycker att säga min åsikt, är det bra eller inte.
Obs
trädgård är botanik mycket stor det läser och försöka den gödsel beskärning jord och allt om miljö och sjukdom, du vet det är bra om man har sin praktik med studera, jag försöker att förstår bra dig med hjälp av olika translate sidor som jag tackar dem för att de gör mig stor chans att kontakta med duktig trädgård människor.
Alexander-VG-zon3
21-09-2010, 19:55
oki bassam,, det låter bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|