I dag var det 11 september ju ! och det glömmer man väl aldrig när man såg direktsändningen från CNN på tornen när flygplanen flög in i dom,när de som rasade, människor som skrek av skräck och förtvivlan dammet och förödelsen.Och en orsak till att man minns !vårt minsta barnbarn föddes 11 september förra året så han hade födelsedag i dag ,(nja igår då blir det ju nu)Vilken hemsk dag det var och jag tänker på alla dom som drabbades av det här hemska.
mamamaggan
12-09-2010, 02:08
Det var hemsk det som hände , oskyldiga männsikor som fick lida för något som som de inte gjort. Hade varit bättre om de som gjorde det hade protesterat på ett annat sätt och mot de som sitter och beslutar om invasioner och krig.
Men det var väl i mångt och mycket en maktdemontration för att visa vad man är kapabel till , tänk om de hade lyckats med Pentagon.
sqrulan
12-09-2010, 07:32

Ja nog minns jag det mycket väl. Hela dagen satt jag som i chock över detta fruktansvärda som hände och det glömmer jag verkligen aldrig.
Några veckor före så hadde jag gått och funderat på att sluta röka så då detta hände bestämde jag mej för att nu får det vara nog, så jag slutade tvärt den dagen.
Aqvakul
12-09-2010, 07:43
Två år senare dog Anna Lindh...
Meriona
12-09-2010, 09:07
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 08:43)

Två år senare dog Anna Lindh...
Var det samma datum? Det hade jag ingen aning om. Palmedatumet minns jag däremot.
Sonens bästis fyllde också år igår, så hans födelsedag är lätt att komma ihåg.
fuchsian
12-09-2010, 10:22
På den dagen satt jag här hemma och fick se en remsa överst på rutan och slog på nyheterna och där var det.
Maken med ett par andra skulle varit i New York i affärer, men de fick inte biljetter och de satte i möte för att boka den resan så snabbt det skulle gå.
Jag tror att de skulle varit där 1-2 dagar innan och en vecka.
Då tackade jag för dom där uppe att de inte hadde kunnat resa dit. ...........fuchian....
Det är mening med allt som sker!!!!

.... fuchian...
ninnisky
12-09-2010, 10:27
Kom hem från New York /Newark kvällen innan och blev minst sagt chockad när en kollega rusade in i mitt arbetsrum och berättade vad som hänt.....
netaave
12-09-2010, 11:15
Ja hur skulle man inte kunna minnas både det och Anna Lind
CITAT (netaave @ 12-09-2010, 12:15)

Och Estonia 28 september 1994. Förutsatt att man var gammal nog för att bry sig om det och förstå omfattningen av det.
ja 11 sept. Nära 3000 döda. Länder har gått i krig för mindre äm så. Och Anna Lindh som var den lysande stjärnan inom socialdemokratin. Hur är folk befuntade som med berått mod och med avsikt kan döda civila.
Meriona
12-09-2010, 19:29
CITAT (netaave @ 12-09-2010, 12:15)

Jag är övertygad om att för många människor finns det betydligt viktigare datum att hålla i minnet. Kanske datumet man fick asyl beviljad tillexempel.
ingrid fuxwall
12-09-2010, 20:15
CITAT (Meriona @ 12-09-2010, 20:29)

Jag är övertygad om att för många människor finns det betydligt viktigare datum att hålla i minnet. Kanske datumet man fick asyl beviljad tillexempel.
Du har så rätt
malcolm
12-09-2010, 22:32
Minns mycket väl den 11:e september när tvillingtornen i New York blev attackerade, TV:n i kontrollrummet på jobbet stod på och alla förfasades över det inträffade. Kommer också ihåg när Anna Lindh mördades, jag och min dåvarande flickvän var på väg i bil från Skogås till Huddinge när de sa på radion att hon blivit överfallen och skuren i armen vilket inte lät så farligt just då, innan vi var framme i Huddinge bröts dock radiosändningarna och det rapporterades att hon var död vilket var fullständigt ofattbart.
*Stintan*
12-09-2010, 22:48
Fast nu var det ju den 10 september på eftermiddagen som Anna Lindh blev knivskuren. Hon opererades på kvällen men hade svåra blödningar och fick massor med blod. Hon avled tidigt på morgonen (kl 05.29) den 11 september.
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2010, 23:48)

Fast nu var det ju den 10 september på eftermiddagen som Anna Lindh blev knivskuren. Hon opererades på kvällen men hade svåra blödningar och fick massor med blod. Hon avled tidigt på morgonen (kl 05.29) den 11 september.
Det meddelades till allmänheten först 9 på morgonen. Det skulle vara presskonferens med Göran Persson, den var försenad så någon gång efter 9 fick vi höra det, 10 över om jag minns rätt. Perssons röst sprack några gånger men han skötte det väldigt fint. Minns det så väl för att jag skulle köra i väg till Rehab men ville inte åka förrän jag hört det jag redan förstod. Jag blev 15 min sen.
malcolm
13-09-2010, 00:30
CITAT (Anma @ 13-09-2010, 00:36)

Det meddelades till allmänheten först 9 på morgonen. Det skulle vara presskonferens med Göran Persson, den var försenad så någon gång efter 9 fick vi höra det,
Minns tydligen fel då, var alltså dagen efter de berättade att hon var död.
CITAT (malcolm @ 13-09-2010, 01:30)

Minns tydligen fel då, var alltså dagen efter de berättade att hon var död.
Ja, det är inte så lätt att hålla reda på allt heller.
Klart att 11 sept aldrig glöms! Hela världen stannade upp ett tag. Vet precis vad jag gjorde.
10/9, jag, min moster och min far hade precis varit på kyrkogården första gången efter min mors begravning.
Vi satt o fika i min fars berså då radion bröt för att rapportera om knivdådet på NK. En rispa på ärmen var första beskedet.
Min skolkamrat Anna klarade inte natten, radiosändningen på morgonen då GP meddelade dödsbudet var tårgripande.
Yngsta dottern gick då på samma förskola som Annas systerdotter.
En annan bästis på samma förskola hade en kusin ( 6 år) som blev knivdödad på dagis av ett psykfall på permission den 11/9. Samma dag.
Det blev nästan för mycket ett tag där.
Estonia 1994 glömmer jag heller aldrig,min man var i affärer i Estland och skulle åkt hem med den båten men blev klar två dagar tidigare så han kom hem på söndagen Estonia skönk natten till onsdagen,flera av dom han lärde känna i Estland hade släktingar ombord som jobbade på Estonia en av dom släktingarna fick han veta senare överlevde.Ödet kanske men barnen och jag var tacksamma att han inte var med .
Hoppas vi slipper fler katastrofer nu det drabbar så många och är hjärtskärande på alla vis.
mamamaggan
14-09-2010, 02:52
Slippa fler katastrofer ? Det är väl det enda vi vet att vi INTE kommer att göra. Det är väl katastrofer varje dag nästan överallt i världen och även de bör väl räknas in , inte bara de som drabbar Sverige/Västvärlden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.