Full version: Milda goda tomater
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har lite halvnöjd med mina tomater i år. Samtliga är odlade i växthuset: Hundreds & Thousands, vildtomat, Big Boy, Voyage, Supersweet 100, Gardeners Delight och Vilma. De är jättegoda att gå och plocka av. Men häromdagen när vi skulle göra varma mackor, så fick vi handla tomat i affären. Anledningen är att tomaterna jag odlar är lite väl skarpa i smaken. De gör nästan ont på tungan och smakar definitivt inte gott på varma mackor wink.gif Skulle så jättegärna vilja ha tips på milda goda tomater att odla nästa år. Vilka tycker ni blir bäst?

Hoppas ni får en riktigt skön söndag!
//Linda
Evalina21
Hej!

Ponderosa pink tycker jag är en "mild" och god tomat. Den blir ju lite större men är jättegod och skära i skivor och äta till mat eller på smörgås. Annars finns det ju många andra goda också men kanske inte så milda, black cherry är ju annars en favorit som ger många små och goda tomater.

/Evalina
Geranium
Hej, jag tycker Gardeners Delight är perfekt till allt, inte för stark eller stickig. Kanske olika beroende på växtplats & gödning? Köpetomaterna är ju ofta tama i smaken, ofta smakar de ingenting tycker jag. Men men, smaken är väl som baken :-)
duo2010
Tigerella! Söt mild och "matig". Odlades i stor kruka mot varm vägg i ekojord/kompost/kopåpåse och nässelvattning i Göteborgsområdet.
Väl värd att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon