Trädgårdsmåstaren
12-09-2010, 08:46
Jag har sådan trädgårdsklåda i fingrarna, och idag bara måste jag får gräva i vår lilla förenings trädgård. Jag tänkte förbereda kryddträdgården genom att gräva upp allt ogräs och döda växter och sedan lägga grus i botten och en bra jordblandning ovanpå. En av anledningarna är att jag behöver få ned några kryddväxter som jag fick från min mamma, och som hittills stått i kruka.
Någon som vet om det är en bra idé att blanda i lite krossat/smulat äggskal i jorden som kalktillskott? Annars tänkte jag blanda torv och sand i jorden också.
kerstin z5-6
12-09-2010, 09:05
Äggskal är helt okey om du tror att någon av kryddorna är kalkälskare.Dock är få växter det.De flesta växter är kalktoleranta dvs tål kalk , medan en ganska stor grupp är kalkskyende -dvs surjordsväxter som Rhoddar azalea med flera.Om man håller sig till det brukar det går bra med de flesta växter.Dränerat är däremot mkt viktigt för solälskande kryddväxter.
Trädgårdsmåstaren
12-09-2010, 10:17
Jag har i alla fall läst att oregano, salvia och rosmarin (som jag vinterförvarar inomhus) gillar kalk, men det går kanske bra ändå
Jag håller som bäst på att gräva upp allt ogräs och oönskad massväxt av såpnejlika där kryddlandet ska vara. Är det jättejätteviktigt att man får upp varenda rotsnutt eller räcker det med de allra grövsta, de som är hårda och liksom vedartade? Det är himla tungt jobb, och tung jord...
Gunilla T
12-09-2010, 12:14
Japp, varje rotbit måste bort när det gäller såpnejlikan, ett av de värre ogräsen faktiskt.
Rötterna går djupt som du säkert märkt men är ganska lätta att känna igen.
Alexander-VG-zon3
12-09-2010, 12:19
''medelhavskryddor'' som timjan, lavendel, rosmarin, lager, isop, helgonört, curryört, salvia, oregano gillar kalk. även om dom alla tål vanlig jord utan extra kalk.
Mynta, citronmeliss, malört, vinterkyndel, stenkyndel, mynta är några som tål det mesta.
i zon 2 om läget är skyddat och varmt så klarar sig rosmarin på friland. annars kryddsalvia, timjan, oregano är det oftast inga problem med i zon 2.
och som redan skrivits dom som gillar sol och värme (medelhavskryddväxterna) vill ha lucker jord med mycket grus och grovsand inblandat och annatn som gör jorden lucker.
Trädgårdsmåstaren
12-09-2010, 12:56
Hm, rosmarin på friland, säger du? Jaa, vi bor ju i zon 2, och jag tycker nog att läget är skyddat. Jag kanske ska chansa och sätta den i jorden redan nu, och se hur den klarar sig.
Och Gunilla, jag ska genast ge mig ut igen och gräva vidare efter rötter!
Alexander-VG-zon3
12-09-2010, 13:25
vårplantering gäller för så känsliga kryddor som salvia, timjan, rosmarin. så övervintra dom ett år till inne eller/och köp nya till våren att testa med.
men det är inte alltid det går och under kalla vintrar så kan dom dö (denna senaste vintern slog ut alla mina rosmarinbuskar, fast dom stod väldigt oskyddat och blåsigt i nord/östra skåne).
i zon 0-2 så kan den klara sig på friland om som sagt läget är bra. läget ska vara varmt, soligt, vindskyddat ev nära en vägg eller framför en större sten på solsidan. bor man lite sämre till eller man inte tror man har ett bra läge så kan man skydda den med grön vinterväv och skotta över så mycket snö man har (snön är ett väldigt bra skydd). har man tillgång till eklöv eller halm kan man täcka med det också. jorden ska vara väldränerad.
skulle den frysa ner så kan den skjuta nytt nerifrån. ibland är det inte kylan som skadar den utan vinden och vårsolen (tjäletorka).
på skyddade platser i södra skåne och på väst/östkusten blir dom även i sverige små buskar på 50-80cm som blommar varje år och som klarar vintern utan skydd.
Trädgårdsmåstaren
12-09-2010, 16:20
Puh, nu har jag grävt färdigt för idag (eller en livstid). Fy sjutton vad jobbigt det är att gräva upp ogräs o.dyl - och det är bara 1,5 x 1,5 meter. Jag vet inte hur länge man kan hålla på och plocka bort alla jädrans rötter som ser ut som maskar. Det tar aldrig slut...
Tack för alla goda råd idag. Jag har tagit till mig allt, och bidar min tid och ska ta saker och ting i omgångar. Nästa helg tror jag att själva underarbetet och jordförbättringen kan ske, och så planterar jag nog mina två myntor i stora plastkrukor med hål i (inte hinkar utan botten alltså). Hoppas att det ska funka. Oreganon ska också få åka ned i jorden.
Bör jag förresten övervintra citronmelissen också, eller kan jag plantera den nu?
Sussie F-Flower
12-09-2010, 18:21
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 12-09-2010, 17:20)

Bör jag förresten övervintra citronmelissen också, eller kan jag plantera den nu?
Citronmeliss har jag ute i en pallkrage. Den har nog stått i 5 år och har överlevt alla vintrar, så dom tål nog en del.
Köpte den i en mataffär.
Zon 4.
Alexander-VG-zon3
12-09-2010, 18:54
de flesta härdiga kryddor kan planteras nu och ändå övervintra. salvia, timjan, lavendel, curryört, helgonört, rosmarin är några som behöver våren-sommaren att rota sig och växa och hinna med innan vintern slår till.
mynta, malört, citronmeliss är några som kan höstplanteras och hinna rota sig och klara vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.