Helen i Skåne
25-12-2002, 15:08
Det har inte varit en enda liten sparv hos oss de två sista veckorna! Maten är orörd och tar inte slut som den gjorde veckorna innan. Känns tomt och konstigt. Det enda jag sett är koltrastar och duvorna som bor i tallarna. Hittade en död duva idag, kanske den frusit ihjäl men SÅ kallt tycker jag inte det har varit. Har ni andra småfåglar? Jag saknar dem. Som det är nu så är det bara mössen i garaget som äter av solrosfröna.
*Felix matte*
25-12-2002, 15:21
Det beror nog inte på kylan.
Vi har -24 och ändå kommer hit
sidensvans, domherre, talgoxe och fink
och äter av frön och jordnötskärnor
Inger i Huddinge
25-12-2002, 15:24
jovisst har vi fåglar här. Nyss när vi satt vid köksbordet såg vi 2 st steglitser som satt på varsin sida om fågelmataren, men tyvätt hann dom flyga innan kameran kom fram. Talgoxe och blåmes är ju här titt som oftast. Har även hängt ut en påsen med jordnötskärnor precis utanför köksfönstren på så sätt får småfåglarna ha den i fred för skator och kråkor.
Nu är kameran framlagd på köksbordet för att kunna användas så snart någon raritet kommer fram.
Inger
P.s Trevlig fortsättning på julen önskar jag till alla.
andersen
25-12-2002, 19:48
Jo här hos mej är det ovanligt många småfåglar kanske det beror på den fina och långa sommaren? kan det vara så att din bild skrämmer i väg dom jag menar att fåglar tycker ju inte om katter

.
Eva i Skåne
26-12-2002, 21:11
Hos mig är det också likt sig från tidigare år, alltså många småfåglar på fågelbordet och i äppleträdet där det hänger talg och jordnötter. Nu är även koltrastarna här och äter äpplen. Det tyckte jag var oroligt i höst att koltrastarna inte kom, men då fanns det fortfarande rönnbär och annat kvar i naturen.
Lena i Torslanda
26-12-2002, 21:17
Jag har också tomt på fåglar. Det kommer en och annan liten blåmes och äter på talgbollarna och en nötväcka käkar solrosfrön men i övrigt är det öde. Saknar mina gäster som alltid brukar vara så trogna. Kanske grannarna har bättre mat.
Troligen finns det tillräckligt med mat i naturen för att de inte ska behöva komma nära oss och äta vad vi erbjuder.
Det är lika hos oss, talgoxe nötväcka och blåmes men skralt i övrigt - inte alls som förra vintern. Men än är det ett par vintermånader kvar
Helen i Skåne
27-12-2002, 14:45
Hoppas du har rätt Tommy för jag saknar deras flygande cirkus utanför köksfönstret!
Kajsa H
27-12-2002, 15:28
Jag som också bor i Skåne saknar vintergäster i min trädgård. Talgbollarna dinglar orörda utanför köksfönstret sedan flera veckor och solrosornas fröställningar som jag sparade i somras får hänga kvar inomhus som en annorlunda väggdekor.
Jag har gissat att det beror på att det varit ett riktigt ollonår i år och alltså gott om mat och ingen snö som gömmer den. Jag bor mitt i en bokskog dessutom!
Simulium
27-12-2002, 16:15
Här är det med fåglar (Blekinge/Svängsta)
det mesta är här tycker jag!..allt från små finkar och sparvar till Kattuggla,ormvråk!
=)
Så nog finns dom!
Att dom inte "rört" maten kan ha olika anledningar!
Pröva att flytta på maten...har ni den långt från ett träd?
Sparvar och finkar vill ha ett träd i närheten (helst en stor gran) så att dom lätt kan fly från "faran"
Lycka till!
//Markus
Gossen Ruda
27-12-2002, 18:45
För några dagar sen satt den här matgästen vid fröautomaten och väntade men inga andra dök upp. Kanske förståeligt. Men även en sparvhök skall ha mat. Undrar vad man kan lägga ut till den. Stekta sparvar kanske?
Åh, så vacker! Det var verkligen en tjusig matgäst, till mitt fågelbord
kommer bara de "vanliga" småfåglarna... utom en gång, då satt där en hackspett. Men den var så skygg att jag inte hann få fram kameran innan den flög iväg.
Helen i Skåne
27-12-2002, 21:22
Jösses, det var en stilig fågel det! Har all fågelmat i trädet och det finns häck och buskar runtomkring så det är nog åt annat, typ att det finns gott om mat ändå.
Hej,
CITAT
Undrar vad man kan lägga ut till den. Stekta sparvar kanske?
Ja, kungen har ju säkert en massa sparvar.
Vårat utskänkningsställe (!) frekventeras nu oftast av en liten skogsmus som bor under en sten precis bredvid. Gissa om han är glad åt nötväckans sprättande.
Helen i Skåne
28-12-2002, 13:15
Vi håller mössen i garaget. Där lever de loppan bland solrosfröna, helt sanslöst vad de kan sätta i sig! Men de är ju så söta...
Eva i Skåne
28-12-2002, 17:44
Vi har alltid mycket grönfinkar vid vårt fågelbord. Det är några ilska rackare! Helst ska en ha hela fågelbordet för sig själv fast det finns gott om plats. Det är inte bara andra arter den kör iväg utan lika mycket sina släktingar.
När min dotter var liten kallade hon grönfinkarna för
drakfåglar för att de attackerade så fort andra närmade sig. Nu när dottern varit hemma några dagar och suttit vid köksfönstret har hon även som vuxen suttit och retat upp sig på finkarna
Gossen Ruda
29-12-2002, 19:16
En del fåglar kan inte låta bli att hävda revir. Det är en lämplig strategi när dom har ungar men knappast på vintern. Vissa arter är värre än andra. Alla som har slängt ut äpplen på vintern åt trastar har säkert sett detta. Koltrastar kan samsas ganska bra men inte björktrastar.
Den starkaste skall ha ALLT. Alla artfränder och ibland andra arter skall jagas bort. Även om det så ligger flera kg frukt. När den har ätit sig mätt slår den sig ner på högen för att bevaka resten. Det enda rätta är att lägga ut frukt på flera ställen, helst så dom inte syns från varandra.
Men ibland när björktrastarna slagit sig ihop till stora flockar går det bra. Bara lite gnabb närmsta grannen. Jag hade drygt 50 trastar här för nån vecka sen och det var lugnt.
Sigge i D-mitt
30-12-2002, 07:23
Vistt är det lite mindre nu, men våra bofasta överger oss inte. De fick en liten näve om dagen när ungarna matades, för vid sämre väder behöver de lite energi själva för att komma igång. Nu är det kört för rödhaken som var framme för några veckor sedan, men det är roligt när stenknäcken visar sig ibland.
Vi matar på flera platser runt om, två av varje -solrosfrö, talgbollar, nötpåsar.
Gott slut och GOTT NYTT ÅR.
Annika i Korsholm, Finland
02-01-2003, 10:35
Jag har också vissa vintrar råkat ut för att fåglarna först har ätit massor i flera veckor och sedan plötsligt försvunnit, för att inte återkomma mera den vintern eller kanske först efter en månad. Jag tror att de blivit skrämda av någon rovfågel och därför inte vågar sig fram.
Gossen Ruda
02-01-2003, 21:59
Jag tror inte att en rovfågel kan skrämma iväg fåglarna helt och hållet så där. Det troliga är nog att dom flesta fåglar som stannar på vintern gärna stryker omkring för att leta mat. Beteendet skapades långt innan vi människor började lägga ut mat så dom sticker iväg trots att det finns mat.
Helen i Skåne
03-01-2003, 09:35
Jag tror intee heller att det är rovfåglar. Jag har sett olika sorters rovfåglar anfalla vid fågelborden, det tar ca 15 min sedan är alla småfåglarna tillbaka, glatt kvittrande. Som tur är! Igår kom det en hel flock talgoxar så det känns lite hoppfullt igen...
Jag gissar att fåglarna inte rör sig mycket nu i kylan, för man ser färre här än under de varmare dagarna. Kanske sitter de i en bärrik buske och kurar.
Sjöfågel är det gott om dock, överallt där det är isfritt packas de samman. Nu är det dock så kallt att jag tror vi får bryta upp lite där de brukar samlas.
Cilla
Jag tror att småfåglarna flyttar runt hela vintern i sin jakt på föda. Kanske nån har hängt ut en ny saftig svål i andra ändan stan så allihopa drog iväg dit en sväng??? Eller nån kanske har satt ut smarriga äpplen nånstans och då blev den trädgården populärast just då??? De kommer säkert tillbaka när det inte vankas så mycket gott nån annanstans!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.