Full version: Enveten bambu
russin
Jag mitt dumma nöt satte ju ett bambuskott för några år sedan, då jag sett en sådan och den va sååå fin. Det jag inte visste va att den då troligtvis är hårt spärrad runt om eftersom den fina aldrig "kutar iväg".

Nåväl. I två år nu har jag försökt utrota min, då jag har en pytteliten gräsmatta (ca 3x4 meter) där jag vill ha ett träd eller liknande som inte ränner iväg. Först grävde jag bort bambun och gjorde alltså ett enormt stort och djupt hål där det stått. Det räckte inte, för den skör senare upp skott längre bort. Till slut så blev jag "förbannad" och försökte utrota den med RounUp, vilket gjorde att jag sommaren efter fick så ny gräsmatta - för den dog på köpet men det gjorde inget bara bambun försvann.

Denna sommar har jag fått fin gräsmatta - men det kommer hela tiden upp små envetna skott av denna icke-utrotningsbara bambu. Än så länge orkar jag bara plocka bort de små skott som kommer, i hopp om att "trötta" ut den... Det kommer aldrig några skott på det ställe där den va nergrävd, utan dom kommer längre bort.

Går det trötta ut bambu genom att fortsätta riva skott, eller måste jag döda hela gräsmattan ?
kentbra
Låter mer som du planterat Parkslide (Fallopia) och inte Bambu.
Parksliden är envis och snabbväxande, mycket värre än Bambu.
I vilket fall som helst så är den enklaste lösningen att bara klippa gräsmattan kort och ofta.
Efter två somrars intensivt klippande, så verkar det som Parksliden gett sig hos mig. Inte ett enda skott har kommit upp i år.
Är det >Bambu du har så går det lika bra. Gräsmattan blir bara finare med bambu i den.

Kent
russin
Det stämmer nog att det är en sådan du säger - även om dom jag fick plantan av sa att det va bambu. Det ser nästan ut som gröna bambuspön smile.gif Plantan hann bli ca 2 meter hög innan jag insåg mitt misstag och grävde väck den...men som sagt den är envis även om skotten som kommer nu är små.

men bara fortsätta hålla efter alltså yes.gif
Gossen Ruda
Det går att få bort sliden med Roundup men man får vara ihärdig. Troligen är rotsystemet så stort att bladen inte suger upp tillräckligt med glyfosat. Möjligen finns det nån mer orsak. Oftast dör den ner men kommer tillbaka. Har du den i en gräsmatta räcker det nog att klippa noga i några år. Jag har den i rabatter och häckar...
russin
Tack för svar.
Det blir till att fortsätta klippa gräset kort, kort då för helst vill jag inte använda mer Roud Up då halva gräsmattan dör om jag använder det - trots noga pensling..
Bassam
Hej

Det är bra om du injicerar salt i rötter , jag såg den hand apparat säljer på woody affär.

H:Bassam
russin
CITAT (Bassam @ 23-09-2010, 21:50) *
Hej

Det är bra om du injicerar salt i rötter , jag såg den hand apparat säljer på woody affär.

H:Bassam

Tack för svaret - men är det inte risk att även gräset mår dåligt då ?
Skulle va så glad om jag slipper så om gräsplätten för 3:e gången....
Gunilla T
Sätt inte ut salt i naturen, det skadar allt som växer och lever, inkl. maskarna. Det bryts inte ner heller, späds väl ut så småningom bara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon