Red Top
Jag ställde den här frågan under 'Ogräs och skadedjur' för några dagar sedan. Ingen, av de drygt 50 som tittat, har gett något svar, så nu lägger jag en kopia av frågan här. Hoppas det inte gör något. Frågan handlar ju mer om larverna än de uppätna pelargonerna. flirting.gif

Är det någon som vet vilka larver det är?

CITAT (Red Top @ 09-09-2010, 20:51) *
För första gången på många, många år har någonting kalasat på bladen på mina pelargoner. Knappast någon pelargon har fått vara i fred.

En dag när jag rensade bort fula blad med stora hål och uppätna bladkanter, hittade jag de här "små", 2-3 cm, rackarna. Vad tänker de bli när de blir stora?

Den här bilden blev inte så bra, men larven var nästan svart, inte brun, som kompisarna ovan.

Den här mumsade på ett halvruttet äpple. Tycker den liknar den gröna pelargonmarodören ovan.

Rebecca
Kan den gröna kanske vara frostfjäril...?
Red Top
CITAT (Rebecca @ 12-09-2010, 13:41) *
Kan den gröna kanske vara frostfjäril...?

Skulle det kunna vara. Liknar ngr bilder jag hittade när googlade. yes.gif

Nu återstår frågan om de andra larverna.
Red Top
Inte minsta lilla gissning på de andra larverna?
Gossen Ruda
Jag skall titta på ärendet senare idag, hoppas jag. Tiden har inte räckt till.
Red Top
Tack! kompiskram.gif
fuchsian
Hej,

Jag har en pelargon kvar ute, där den varit hela tiden. Samma sak här, den är ihålig och det är inte precis små hål. Har tittat under, men då såg jag inget, men jag gav den en dusch av Provadia (hoppas rätt stavning) och då plockade jag bort de ätna bladen som låg längst ner i plantan, men såg att det kommer nya hål.
En sak som jag har undrat är att det finns väldig invation av fjärillar där på baksidan och de som kommer in hjälper jag ut. Det är den bruna sortes fjäril, mellanstora.
Kanske är det så att larverna håller på att kläckas? Tänkte på medesamma jag såg ditt inlägg, men mer kan jag inte om detta, så vi får hoppas på en mer kunnig medlem att ge tips och sina erfarenheter. Jag har dock ännu sett detta fenomen i en enda pelargonplanta som är för sig själv, utan andra växter i närheten. .....fuchian....
Gossen Ruda
Fjärilslarver är luriga, det finns en del som sticker ut men övriga är svåra. Att de varierar mycket underlättar inte. Jag är ganska övertygad om att det är ett nattfly och förmodligen ett jordfly. Ca 75 arter i Sverige. biggrin.gif Möjligen ett grönsaksfly men längre vågar jag inte sträcka mig.
fuchsian
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 21:58) *
Fjärilslarver är luriga, det finns en del som sticker ut men övriga är svåra. Att de varierar mycket underlättar inte. Jag är ganska övertygad om att det är ett nattfly och förmodligen ett jordfly. Ca 75 arter i Sverige. biggrin.gif Möjligen ett grönsaksfly men längre vågar jag inte sträcka mig.

Men det räcker väl så, svårt att säga om de små krypen, men jag reagerade på dessa fjärillar som inte verkar alla så stora heller. Nu vet jag ju inte hur en fjärilslarv ser ut, men skrev det som jag tänkte på. .....fuchian.....
Red Top
Tack Gossen!

Jag får nöja mig med det svaret. biggrin.gif

Lite lustigt att de aldrig gett sig på pelargonerna förut. Men det har ju varit ovanligt många av flera andra kryp i år. Både bevingade och andra.
Allt som har varit ovanligt mycket eller blivit ovanligt kraftigt skyller jag på den milda vintern vi hade. Under snötäcket alltså. flirting.gif
Meriona
Du får låta dem äta sig feta, bevaka förpuppningen och se till våren vad det var för nåt. smile.gif Jag tycker att de var söta iallafall!
Red Top
Ja, Meriona, tanken slog mig, men eftersom jag återvänder till mitt vinteride i Fjollträsk om en dryg månad, så släppte jag dem fria. Tror inte de skulle uppskatta flytten. giggle.gif
Meriona
CITAT (Red Top @ 15-09-2010, 09:47) *
Ja, Meriona, tanken slog mig, men eftersom jag återvänder till mitt vinteride i Fjollträsk om en dryg månad, så släppte jag dem fria. Tror inte de skulle uppskatta flytten. giggle.gif

Troligen inte, nej. Fjolliga fjärilar vill de nog inte bli. giggle.gif
fuchsian
Det jag undrar är att ska fjärillar börja sitt liv nu?
Det är ju inte lång tid för dom, även att jag har en hel del som blommar ännu.
de är så söta, brunmelerade och jag uppfattar dom som unga. det är ingen blåfågelsöga på dom och de är lika i storlek som citromfjärillen som nu är borta.
allt påpekar på vår förra vinter, dessa lite ovanliga saker som man ser även hos växterna, men naturen har väl sin gång. ..... fuchian....
malcolm
Mitt i naturen, ett avsnitt om fjärilar.

http://svtplay.se/t/102782/mitt_i_naturen
Eva i Skåne
CITAT (Red Top @ 15-09-2010, 00:22) *
Tack Gossen!

Jag får nöja mig med det svaret. biggrin.gif

Lite lustigt att de aldrig gett sig på pelargonerna förut. Men det har ju varit ovanligt många av flera andra kryp i år. Både bevingade och andra.
Allt som har varit ovanligt mycket eller blivit ovanligt kraftigt skyller jag på den milda vintern vi hade. Under snötäcket alltså. flirting.gif

Jag har mottsatt erfarenhet med larverna i år. Jag brukar få många bland mina (många) pelargoner på sensommaren, men i år har det knappt varit några hål i bladen och jag har klämt kanske fem stycken små tunna allt som allt. Andra år har jag varit med om att dom blivit stora och feta och kunnat tugga i sig hela blad på vissa pelargonplantor. Även om jag försökt granska plantorna för att inte få larver med i vinterförvaringen så har det alltid kommit med några. Framåt senvintern brukar det flyga runt några fula grå fjärilar (såna som jag kallar nattmal). Det har varit larver av den gröna sorten jag haft. Denna vintern har jag hopp om att inte ha fått några med in.
bert gustafsson
Här kommer ett sent svar. Larverna är av samma art såväl de gröna som de brunaktiga. Har nyligen kläckt ett exemplar från pelargonier som hade angripits i ett större växthus. De är nattflylarver av arten Sideridis albicolon, vitpunkterat lundfly, se http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/s/s..._albicolon.html
Red Top
Tack för svaret!

Vilken tur att jag släppte dem fria i naturen. Den är tydligen rödlistad, eftersom den förekommer så sällsynt.

Åtminstone i norra Uppland där jag hittade dem. Här räknas den visst som tillfällig gäst.

Men jag blir lite fundersam. g.gif

Larven ska ju endast vara nattaktiv, och dessa hittade jag mitt på dagen, i strålande sol, mumsandes på pelargonbladen.
Gossen Ruda
CITAT (bert gustafsson @ 14-07-2011, 11:29) *
Här kommer ett sent svar. Larverna är av samma art såväl de gröna som de brunaktiga. Har nyligen kläckt ett exemplar från pelargonier som hade angripits i ett större växthus. De är nattflylarver av arten Sideridis albicolon, vitpunkterat lundfly, se http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/s/s..._albicolon.html

Tack för upplysningen. Det är nästan den enda chansen att få reda på arten, att kläcka fram fjärilen. Då var jag på någorlunda rätt väg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon