Full version: Kaktus ifrån frö
Ozeloten
Hej!

Jag har sått kaktusar (ökenkaktusar) ifrån frön. Nu har det kommit upp små gröna kaktusar.
"Babykaktusarna" ser inte mycket ut till kaktusar utan är gröna och ca 5mm stora.
Jag håller jorden blöt genom att duscha krukorna ca varannan dag, sedan har jag en plastpåse över dom.

Men när ska jag sluta hålla jorden blöt på detta sett? Vanliga kaktusar dör ju av förmycket vatten.
Hur stora ska kaktusarna vara när jag flyttar dom? Antar att jag får använda en t-sked och flytta dom med till en annan kruka.

Mvh

Linda
Alexander-VG-zon3
små kaktusar är väldigt känsliga både för torka och för blötjord.

bäst är att vattna underifrån så att vattnet stiger till rötter och inte tvärtom att dom får en massa vatten på bladen ovanifrån. håll jorden lättfuktig ev låt torka upp lite på ytan.

ställ dom varmt och ljust (gärna extraljus). kallt mörkt och blötjord är en säker död. plastpåse tror jag inte du behöver använda längre när dom grott.

när dom börjar likna kaktusar och fått mer rötter och har blivit någon cm. kan du flytta dom försiktigt till en egen kruka. dom har litet rotsystem i början. du kan toppa jordytan med grus om du tycker dom står ostadigt.
Ozeloten
Tack för svaret.
Mina frön har grott olika fort (endast en 1/3 del har grott) så kaktusarna är i lite olika stadier.
Jag har ett gammalt tomt akvarium med 2 st lysrör där jag kan ställa krukorna.
Där kommer dom torka snabbt så frågan är om jag bör ställa krukorna på ett fat med vatten.
Skulle det fungera att ha ca 1cm vatten konstant på fatet och ställa krukorna (små terakotta krukor) där?

Hur känsliga är kaktusarna för uttorkning när dom är 5mm?

Nu står krukorna med plastpåsar i ett fönster mot nordväst.

Peztis
Jag sådde kaktusfrön för ett par år sedan och jag upplevde dem inte som särskilt svåra att driva upp...
De växte och blev rätt stora - ända tills jag glömde dem på den inglasade altanen under vintern. Det gillade de inte...
netha
Vi har en lååång kaktus som maken fick år 1991 av son som odlat den från frö ... den har odlats/stått i vanlig blomjord.
Alexander-VG-zon3
jag tror inte det blir bra att ha stående vatten längst ner. när du tycker ytan torkat upp lite så vattna lite underifrån. större dom blir mer torka tål dom.
Ozeloten

Ni har nog rätt i att det inte blir bra att låta krukorna stå i vatten.
Får hoppas att "babykaktusarna" är tåliga precis som stora kaktusar.
Man blir ju lite nervös när man helt plötsligt ska sluta att vattna fröna/minikaktusarna dagligen.
Jag har i alla fall ställt dom under 2 lysrör i det tomma akvariet.

aegd
Passar på å slänga in en liten fråga här, ska man så kaktusar från frön under någon speciell årstid, eller går det vilken tid som helst om man använder sig av extra ljus?
djur7
CITAT (aegd @ 14-09-2010, 17:38) *
Passar på å slänga in en liten fråga här, ska man så kaktusar från frön under någon speciell årstid, eller går det vilken tid som helst om man använder sig av extra ljus?

JAg har sått flera gånger kaktus under vilken årstid som helst det funkar bra bara man har extra ljus och passar med vattningen under vinter, de vill ej ha för blött. Vanliga kaktusar ( ej ökenros) skall man låta stå i ca 9 månader innan man planterar om.
Jag har en ökenros som jag sådde för 1,5 år sedan tror jag det var som är 10 cm nu, de växer ej fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon