katrin
Hej!

Jag ska anlägga en ny rabatt vid ett staket och behöver lite experthjälp!

Förutsättningarna är följande:

entre web.jpg

kompost-plank web.jpg

På framsidan av vårt hus, i bortre ändan av tomten, har vi vår kompost, både varmkompost för matavfall, och öppen trädgårdskompost för trädgårdsavfall. Vi har byggt ett (ca 1-1,2 m högt och ca 4 m långt) plank för att slippa se denna hörna när man kommer hem, då den är precis i blickfånget. (Förrådet där den gula vattenkannan står är grannens. Vi har tillsammans satt en häggmispelhäck på tomtgränsen.)

Nu skulle jag vilja bryta av denna faluröda "vägg" med växter. Förutsättningarna är följande:
Zon 3.
Morgon/förmiddagssol. Söder är ut mot gatan, så häggmispelhäcken skuggar, och sen ger ju planket total skugga på eftermiddagen.
Jorden är hysfad, men med ganska mycket lera i. När jag gräver så hamnar jag nog i varannat spadtag i lerklumpar som är några dm stora. Annars är det ganska lättgrävt tycker jag nog.
Vad jag än sätter så måste det vara snigelsäkert, för i och runt komposten frodas sniglarna! : (
Sen är det kanske bra att det inte har rötter som vill leta sig upp i komposterna.
Men att det ändå trivs med den extranäring som jag antar "läcker" ner i jorden ifrån komposterna (som ju ligger direkt på andra sidan planket).

Mina önskemål:
Lättskött men något som lyser upp och känns välkomnande då detta som sagt är ganska mycket i blickfånget när man kommer hem till oss. Gärna med vita/ljusa blommor eller kanske vitbrokiga (gråa?) blad?
Buskar? Ej för stora?
Drömmer om vita buskrosor men finns det några som klarar dessa kritrerier?
Jag har överbliven rosa myskmalva, och lammöron över som jag vill använda någonstans, kan de passa här? I så fall i kombination med vad? Jag fick nyligen två olika funkia av min mamma, men det känns ju lite riskabelt med tanke på sniglarna.

I anslutning till komposterna (bakom planket) har jag också några pallkragar, och en vinbärsbuske. Och de rabarber som på bilden huserar i en pallkrage är nu nergrävda på utsidan av den korta vinkelräta delen av planket. Bilderna är från förra sommaren. Återstår att se om det blir för skuggigt för pallkrageodlingarna när den nya häcken mot grannen vuxit upp, men det blir ett senare problem...

Är det någon som har tips och funderingar kring detta så blir jag jätteglad!!!
katrin
kan pion och/eller höstanemon passa?
kerstin z5-6
Rosa alba Maxima kan klara läget den blir mkt stor hos dej och blommar juni juli med stora fyllda blommor i vitt.Gråbladigt som lammöra vill ha sol o varmt läge...
Salix lanata ullvide har fina runda gråludna blad och klarar blir halv skugga, med tiden 1m bred och ca 1-1,5 m hög
katrin
Tack för ditt svar! Har googlat alba maxima. Den ser ju kanonfin ut, men verkar bli väldigt stor, kanske för stor??? unsure.gif Fast den kanske inte blir fullstor i detta läge?
Hur är det annars med Louise Bugnet? Kan det fungera tro???
kerstin z5-6
Ja och den blir lägre än maxima-du kan säkert få en fin combo med en fin clematis grupp 3 som du kan klippa ner på hösten så blir väggen ett riktigt blickfång kompiskram.gif
katrin
Åh, clematis!?! Det hade jag inte ens tänkt på! Det låter ju kul!
Lite fler frågor då: Grupp 3? Har du något tips på sort som kan passa? Men blir de inte för höga? Vad ska den klättra på?

Funderar också på om det ändå skulle vara möjligt att plantera min fina vita gamla ärvda bondpion sas längst ut till höger från häcken, Då får den ju lite mer sol i alla fall. Eller riskerar jag att döda den? Har den i en annan mycket solig rabatt idag, där den ios trivs, men den står väldigt tokigt till så jag måste ändå gräva upp och plantera om den.

I så fall kunde basen kanske bli från vänster sett:
Louise Bugnet, Klematis grupp 3- (Vilken?), Vit bondpion??

/kattis
kerstin z5-6
Låt den klättra i rosen och välj en viticella sort, du kan förstås även näta en del av planket,Pionen klarar säkert läget med:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon