Jag ska anlägga en ny rabatt vid ett staket och behöver lite experthjälp!
Förutsättningarna är följande:

entre web.jpg

kompost-plank web.jpg
På framsidan av vårt hus, i bortre ändan av tomten, har vi vår kompost, både varmkompost för matavfall, och öppen trädgårdskompost för trädgårdsavfall. Vi har byggt ett (ca 1-1,2 m högt och ca 4 m långt) plank för att slippa se denna hörna när man kommer hem, då den är precis i blickfånget. (Förrådet där den gula vattenkannan står är grannens. Vi har tillsammans satt en häggmispelhäck på tomtgränsen.)
Nu skulle jag vilja bryta av denna faluröda "vägg" med växter. Förutsättningarna är följande:
Zon 3.
Morgon/förmiddagssol. Söder är ut mot gatan, så häggmispelhäcken skuggar, och sen ger ju planket total skugga på eftermiddagen.
Jorden är hysfad, men med ganska mycket lera i. När jag gräver så hamnar jag nog i varannat spadtag i lerklumpar som är några dm stora. Annars är det ganska lättgrävt tycker jag nog.
Vad jag än sätter så måste det vara snigelsäkert, för i och runt komposten frodas sniglarna! : (
Sen är det kanske bra att det inte har rötter som vill leta sig upp i komposterna.
Men att det ändå trivs med den extranäring som jag antar "läcker" ner i jorden ifrån komposterna (som ju ligger direkt på andra sidan planket).
Mina önskemål:
Lättskött men något som lyser upp och känns välkomnande då detta som sagt är ganska mycket i blickfånget när man kommer hem till oss. Gärna med vita/ljusa blommor eller kanske vitbrokiga (gråa?) blad?
Buskar? Ej för stora?
Drömmer om vita buskrosor men finns det några som klarar dessa kritrerier?
Jag har överbliven rosa myskmalva, och lammöron över som jag vill använda någonstans, kan de passa här? I så fall i kombination med vad? Jag fick nyligen två olika funkia av min mamma, men det känns ju lite riskabelt med tanke på sniglarna.
I anslutning till komposterna (bakom planket) har jag också några pallkragar, och en vinbärsbuske. Och de rabarber som på bilden huserar i en pallkrage är nu nergrävda på utsidan av den korta vinkelräta delen av planket. Bilderna är från förra sommaren. Återstår att se om det blir för skuggigt för pallkrageodlingarna när den nya häcken mot grannen vuxit upp, men det blir ett senare problem...
Är det någon som har tips och funderingar kring detta så blir jag jätteglad!!!