Full version: Giant Tree Tomato
Rebecca
I julas fick jag en del frön köpta från E-bay, däribland "Giant tree tomato". Jag har inget annat namn för dessa och vet därför inte hur jag ska sköta dom riktigt. Jag planterade tre frön i våras varav 2 kom upp. De växte på bra under sommaren och något såhär ser den ena ut såhär:

Nu har den dock stannat i växten och den grenar sig inte. Och ja, jag har planterat om den till en större kruka. Den har haft knoppar men de har trillat av. Vad ska jag göra med den? På grund av dåligt läge på min balkong har jag tvingats ha den inomhus och jag har bundit upp den i en krok i taket då den är ostabil. Ska jag beskära den på nåt sätt för att stimulera den att växa mer?

Hjälp mig, det är läskigt att ha en växt jag inte vet nåt om! unsure.gif
kentbra
Träd tomat brukar vara vara Tamarillo Cyphomandra Betaceae. Men jag tycker inte bilden ser ut att vara detta.
Ser mer ut som en vanlig tomatplanta.
Sök på Cyphomandra Betaceae och kolla lite. Finns massor av fakta och hur man sköter den.
Rebecca
Tack för tipset, men jag tycker inte bladen ser ut som en Cyphomandra Betaceae. Mina blad är mer "riktiga" tomatblad. Hm, detta var klurigt...
kentbra
Klurigt att handla på Ebay. Men med tanke på att Tomater kan bli riktigt stora och egentligen är en perenn växt.
Det är bara i vårt kalla klimat som vi behandlar den som ettårig.
Jag har lyckats övervintra tomatplantor som varit sena i utvecklingen.
Ställ dem runt 20 grader på dagen och sänk till 15 nattetid. Ge dem mycket ljus och låt dem inte blomma eller sätta frukt.
Jag hadde mina i ett söderfönster med 4 st 40 watts lysrör som extra ljus. kallvita.
Man får toppa plantorna och skott för att de ska bli kraftiga och inte så rangliga.
Ibland kan det vara smartare att ta ett par sticklingar i stället.
Sticklar av tomat rotar sig fort och kan drivas upp på mindre plats än din stora planta.
De flesta av mina tomater som jag odlar är sticklingsförökade. detta ger stora och blommande plantor redan vid utplantering och frukt vid midsommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon