Nila
Allt i min jordkällare möglar. En hylla av trä som jag ställde in förra sommaren var helt full av mögel ett knappt år senare. Äpplena möglar (de flesta av dem) efter bara någon vecka. Så ska det väl inte vara???
Gunilla T
Nej, så skall det inte vara men det blir lätt så om ventilationen inte fungerar.
Sussie F-Flower
Nä, det låter som att ventilationen inte är fullgod! Du måste nog få bättre snurr på luften.

Tips: Ha INGENTING som drar åt sig fukt i din jordkällare.
Absorberar hyllan fukten så håller den fukten kvar likaså...
Nila
Men... hur får man bättre "snurr" på luften??! Låter som ett avancerat projekt. Och hur vet jag vad som "drar åt sig fukt"?

Känns så snopet att äntligen bo i hus och ha lyxen att ha en jordkällare och så kan jag inte använda den. tongue.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Nila @ 13-09-2010, 08:59) *
Men... hur får man bättre "snurr" på luften??! Låter som ett avancerat projekt. Och hur vet jag vad som "drar åt sig fukt"?

Känns så snopet att äntligen bo i hus och ha lyxen att ha en jordkällare och så kan jag inte använda den. tongue.gif

trostar.gif
Börja med att leta reda på ventilen, för en sådan finns garanterat om det är en jordkällare!
Se till att den är öppen så att ingen har "byggt bo" i den, eller satt igen med isolering.

Jag brukar själv stoppa gullfiber i min, för att det inte ska bli minusgrader därinne.
Om ni inte har bott så länge så kanske tidigare ägare har gjort samma sak hos er.

Sedan kan du ställa dit en fläkt någon/några vecka för att få snabbare luftombyte, eller tills du ser att möglet förvinner. Ha dörren lite på glänt så att NY lyft kan komma in.

Hoppas det går bra! Jordkällare är ju det bästa man kan ha så självklart så förstår jag att du vill att den ska funka! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Att veta vad som drar åt sig fukt är ju inte så svårt...
Trä kan ju bli fuktskadat. Lägg inte dit tidningar på hyllorna, de suger också fukt!

Icke fuktabsorberande borde bli plast och metall. Kanske du kan sätta in lagerhyllor...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon