Full version: Pallkrage-kompost
Betty
En kompostbehållare av
pallkragar har lagom stora
springor, är lätt att bygga
och enkel att tömma. En
plastpåse ovanpå ger rätt fuktighet.

Hittade detta i DN-Konsument 23/1 -04 när jag var ute och surfade lite...
karinmaria
En undran!
Ska man behandla pallkragarna på nåt sätt? Eller är det bara att ta dem som de är och sätta igång och stapla?
TeliaNet
hej.
de flästa kemikalier löser sig lite i vatten.
därför rek. jag att man låter träet torka minst en månad och sedan målar man med nån plastfärg minst 2 ggr.
Tittiluringen
plastfärg huh.gif

skulle inte rekommendera.... kommer det fukt under så ruttnar träet...

men vad vet jag... det bara kändes som ingen bra idé...
men berätta gärna att jag har fel så lär jag mig nåt idag oxå

Kram T-luringen laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Jag kör mina naturell till kompost och det fungerar superbra!

Vill Du spara pallkragarnas insida så häfta nån sorts plast på - typ byggplast, återanvända jordsäckar etc etc...men pallkragar håller bra ändå och är så pass billiga att naturell går så bra så bra. dessutom är det inge sueprvirke i pallkragar så det är itne meningen att de skall hålla i evigheter alls.

Hälsar Ingrid
Ella
Jag använde pallkragar till kompost tidigare, de rasade ihop efter 7 år! De var inte ens nya när jag började men å andra sidan så var det dit jag lade komposten varje vår när jag tömde hushållskomposten efter vintern så materialet var förkomposterat.

Hade jag använt pallkragar till kompost idag så hade jag förbehandlat med linolja och eventuellt färgat linoljan gemnom att blanda i oljefärg (sån som konstnärer använder) eller något annat pigment. Fördelen med en sådan behandling är att man kan bättra på skyddet med ren linolja utan att behöva skrapa och sånt.

Två saker var mindre smidiga med den komposten. Den ena var att få upp rullebören för töming när det var tre pallkragar på. Det andra problemet var att jag inte hade något färdigt lock till den utan jag täckte den med plast på hösten så att inte all näringen lakades ur under vintern. För att vattnet skulle rinna av byggde jag den som en kulle ovanför pallkragarna, så att vattnet skulle rinna av och inte igenom.
Den storyn är egentligen kuriosa men han som fixade pallkragar till mig hade inte hört talas om lock och på den tiden fanns ju inte internet.

Luftningen funkar perfekt, jag har aldrig kännt en muggig doft i pallkragekomposten.

När komposten är full bygger man bara en ny bredvid och när jorden krymper ihop i den gamla kan man lätt flytta den översta från den till den nya som då börjar fyllas på. Detta är en jättefördel för en ny trädgårdsägare som inte vet hur stor kompost just den behöver till just den trädgården.
Gröngölingen
Ska man ha kvar själva pallen under pallkragarna när man ska bygga en kompost? Eller ställer man pallkragarna direkt på marken?
Ingrid på Västkusten
Jag kör med pallrkagar direkt på backen!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon