Full version: Odla citron
Chiliman
Hej. smile.gif Förra året satte jag en citronkärna. Den kom upp efter ungefär en månad och såg fin ut.
Men när det blev kallare och jag tog in den, så dog den. sad.gif
Jag gjorde ett nytt försök detta år, men det hände samma sak. Vad har har jag gjort för fel.
Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
när togs den ut ? avhärdades den först ? när tog du in den ? hur kallt fick den som kallast ute ?

vad har du för zon ? i vilket läge stod den när den var ute ?

hur vattnar du den ? vad har den för jord ? när ges näring och hur mycket ?

hur står den när den tas in ? vad för temperatur och ljus har den inne ? hur mycket vatten får den när den tas in ?

ser du ohyra ? verkar rötterna mår bra ? växer den bra på sommaren ? växer den när den står inne ? fäller den blad om den gör hur ser dom ut ? dör stammarna eller hur dör den ?

du måste berätta mer
kentbra
Är du säker å¨att de var döda. Hadde en citron som tappade alla bladen, när vi tog in den. men under vintern kom det nya.

Avhärdning är viktigt när man tar plantor också.
Det går sällan bra att bara ställa in dem.
Inte så mycket för värmens skull, utan mest för luftfuktighet och så ljuset.
Själv så ställer jag alla planter i ett kallväxthus som är täckt med en vit pressenning.
Det är ljust där inne, men inget direkt solljus.
Sedan låter jag det bli ett par frostnätter utanför växthuset innan jag rar in dem. på detta sett har jag gett dem tid att gå i dvala.
Plantor som fått ett par nätters frost övervintrar bättre inomhus.
Alexander-VG-zon3
jag tar in alla mina citrusar direkt, och det är ingen som mår dåligt av det fast å andra sidan har mina extraljus sen in i nov. men det kan ju beror på hur bra klimat man har inne. för andra går det sämre och för andra går det bättre.

citron tål några frostnätter om dom invintrat men nytillväxt, blommor, kart, frukt, knoppar m.m. brukar frysa ihjäl. en del tropiska citrusar tål inte frost alls och måste in innan det går under +5c. medan citrusar från kallare områden tål en hel del frost.

sedan är det från frösådd brukar dom bli tåligare än köpa. därför tycker jag det är konstigt att den dör av att komma in.
Chiliman
Hmm. Den kanske inte var död. Jag ska försöka igen nästa år och låta den sitta kvar fastän den ser död ut.
Och det här med avhärdning har jag faktiskt inte haft en tanke på.
Jag skulle nog ha samlat på mig lite mer information innan jag började odla citron. Men tack för svaren. biggrin.gif
Nästa år ska jag lyckas
Alexander-VG-zon3
jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer om du inte svarar på mina frågor så jag får mer information.

varför den fäller bladen när den tas in eller mår dåligt eller dör, finns ja många orsaker.
Chiliman
CITAT (flaxss @ 13-09-2010, 14:28) *
jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer om du inte svarar på mina frågor så jag får mer information.

varför den fäller bladen när den tas in eller mår dåligt eller dör, finns ja många orsaker.

förlåt för sent svar. Jag sådde den i växthuset.Jag vattnade den när det blev tecken på torka.
Jag bor i zon 5. Jag lät den stå i växthus tills jag tog in den i början av september.
Den upplevde som kallast ungefär 5 plusgrader. När jag tog in den lät jag den stå i ett fönster.
Den verkade inte va angripet av någonting och rötterna såg ut att må bra.
Bladen skrynklades ihop och föll av och stammen och rötterna blev stel som en pinne.
Allt som allt han den växa 5 centimeter.
BigDaddy
Hej
Jag kan inte mkt men kan iaf berätta hur jag upplevt mina frösådder.
De som är minst 1 år gamla är inga problem att ställa ut. De tål mkt & jag har inte vart noga med avhärdning el kalla nätter. De klarar sig fint ändå vare sig de är citronkärnor, apelsin, clamentin, grape etc.
Men alltså om de är minst 1 år gamla.

De som jag satt på vintern/våren (samma år) har inte fungerat lika bra att sätta ut. De växer illa & blir väldigt fula & vissa har nästan dött så jag har ställt in dem igen.
Då har det inte heller alltid varit så kallt men de verkar inte gilla när det blir lite svalare & vinden blåse osv.

Så kanske är det att du ska vänta ngt år så de blivit lite starkare innan du börjar ställa ut dem.
Sedan har vissa av mina fått ngt skadade blad om det blivit för stark sol hastigt utan avhärdning men de flesta brukar vid äldre ålder för mig klara sig oerhört bra i alla väder fram tills septemeber & lite framåt. Alla mina står ute ff & mår fint.
1 åringarna står inne & mår bra. smile.gif

Lycka till & kom ihåg att jag ä'r väldigt okunnig men efter ett par år av många citrus-frösådder så har jag lärt mig lite & framförallt efter hjälp här. Men lite måste man alltid prova i praktiken själv.

Alexander-VG-zon3
ja alla ett års fröplantor är känsligare än äldre. dock avhärdar man dom så klarar dom sig utan skador när dom tas ut men dom är ju väderkänsligare än äldre robustare plantor samma gäller under vintern, första vintern är det bättre att fröplantor hålls lite varmare och äldre kan sedan ställas svalare. fast det konstiga här är ju att den dör/mår dåligt när den kom in. om jag fattat allt rätt ?

men det är ett bra tips att ha alla frösådder inne till nästa sommar alt ha i växthus eller annan skyddande miljö.

ett nytt inlägg -------------------------------------------

här är några orsaker till att dom kan må dåligt inne

några av orsakerna kan som vi skrev innan vara miljöchock (miljöbyte). att du inne har för mörkt och för torrt. speciellt varmt i samband med mörker. citroner brukar dock vara ganska tåliga mot torrluft och vintermörker. men det kan ju skilja hur torrluft man har. detta brukar göra bladen vissna (torra områden på bladen) och att den fäller bladen. är det mörker fälls dom gröna.

annan orsak är att du övervattnat den eller att den fått för lite vatten. vilket gör att rötterna får problem och därmed fäller bladen. bladen blir antingen vissna först eller fälls helt gröna.

har du kollat noga efter sköldlöss, bladlöss och spinn så tror jag inte du har fått problem med ohyra. spinn är små spindeldjur som sitter på undersidan av bladen. sköldlöss är platta runda löss med en vaxartad sköld på. sitter tätt emot stammarna och i bladveck och på undersidan vid bladnerverna. bladlöss sitter på unga blad och skott på solsidan oftast.

bladlöss och sköldlöss ger väldigt kletiga blad. och klet på fönster och fönsterkarmen.

sedan när man har dom inne är det bra att ha jämntemperatur över hela växten. så att inte rötter är kalla och bladen varma eller tvärtom det kan ibland orsaka blad fall.

fel jord kan ockås göra att rötterna mår dåligt och att växten (kronan, bladen) också mår dåligt.
Bassam
Hej

Du vattnade dom mycket så vattnet stannade i jorden så blir syre lite på jorden och blir rötter sämre, det är största fiender till små växter vatten.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon