Hej
Jag kan inte mkt men kan iaf berätta hur jag upplevt mina frösådder.
De som är minst 1 år gamla är inga problem att ställa ut. De tål mkt & jag har inte vart noga med avhärdning el kalla nätter. De klarar sig fint ändå vare sig de är citronkärnor, apelsin, clamentin, grape etc.
Men alltså om de är minst 1 år gamla.
De som jag satt på vintern/våren (samma år) har inte fungerat lika bra att sätta ut. De växer illa & blir väldigt fula & vissa har nästan dött så jag har ställt in dem igen.
Då har det inte heller alltid varit så kallt men de verkar inte gilla när det blir lite svalare & vinden blåse osv.
Så kanske är det att du ska vänta ngt år så de blivit lite starkare innan du börjar ställa ut dem.
Sedan har vissa av mina fått ngt skadade blad om det blivit för stark sol hastigt utan avhärdning men de flesta brukar vid äldre ålder för mig klara sig oerhört bra i alla väder fram tills septemeber & lite framåt. Alla mina står ute ff & mår fint.
1 åringarna står inne & mår bra.

Lycka till & kom ihåg att jag ä'r väldigt okunnig men efter ett par år av många citrus-frösådder så har jag lärt mig lite & framförallt efter hjälp här. Men lite måste man alltid prova i praktiken själv.