Full version: Vitlök i pallkrage
Zzzleepy
Hej
Kan jag odla vitlök i pallkrage eller blir det för kallt under vintern?
Är det rätt tid att plantera nu? Bor i Kalmar (zon 1)

Tack på förhand
Zzz....
Fågelvägen
Vi har odlat vitlök i 3 pallkragar i flera år här i zon 2-3. Det har gått bra: stora friska lökar. Speciellt när vi fattat att man behöver tillföra näring (t.ex. Algomin) några gånger under våren och försommaren. Vi har 2 pallkragar på varann, eftersom vitlökens rötter går ganska djupt.

För tidigt att sätta dem nu! Vi sätter vitlöken i slutet av oktober eller början av november. Gärna benmjöl i fåran där klyftorna läggs ner.
Zzzleepy
Okej tack så mycket för svar.
Jag får helt enkelt lugna mig lite smile.gif
MVH
Zzz.....
Senorita
Hej!
Jag satte vitlök förra hösten i en pallkrage (Blekingekusten) och den kom upp och såg jättefin ut - men p g a den kalla vintern (förmodar jag) dog allihopa och det blev ingenting - snopet!
Så nu vet jag inte om jag vågar mig på det igen!
Ett varningens ord...

M v h
Senorita
Fågelvägen
Senorita Vad besviken man blir! Kom vitlöken upp redan på hösten? Kanske den hann växa för mycket före vintern pga Blekinges milda klimat.
Misslyckandet kan bero på sorten också. I odlas vitlökstråd har många avrått från sorten Thermidrome, kanske den är knepig vid höstsådd.
imjoh
Vill prova vitlök i år. Kan man ta de som används till mat eller är det bäst att köpa sättlök isåfall är det någon sort som är bäst? Bor i zon 4. Om man sätter den nu i höst när är de färdiga att skörda då?Tacksam för tips. Kan så både i pallkrage och på friland.
Fågelvägen
I denhär tråden
finns många tips om vitlöksodling och svar på dina frågor, imjoh. Lycka till!
imjoh
Hittade en hel del bra tips, har redan varit och köpt sättlök, får alltid bra råd och tips här på odla, här finns så många som kan så mycket och är snälla att dela med sig av sina kunskaper som jag inte har.
Zzzleepy
Hur vet man hur varm det är i jorden? står i andra tråden att det ska vara +7 grader, är det nån speciell termometer man köper? Vilket djup ska man mäta på?

MVH
Zzz....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon