Har ganska många doftliljor i kruka i en vagn på altanen. De blommar otroligt fint och har gjort så länge
undrar hur jag gör med dem när kylan kommer - klipper jag ner dem trots blomning och förvarar knölarna svalt mörkt och torrt i vinter - eller planterar jag om dem i mindre krukor och låter dem blomma vidare inne i rumstemperatur - eller ska jag helt enkelt ställa ner krukorna i ett källarförråd som håller 8 - 12 grader och extraljus. Vad mår de bäst av för att kunna ge lika vacker blomning nästa år?
Alexander-VG-zon3
13-09-2010, 09:27
när bladen frusit lite, eller fått skador efter den första frostnatten. så ta in alla krukorna och placera dom svalt och frostfritt och helt torrt.
till våren kan du ta fram dom igen, antingen har kvar dom i krukan (ev plantera om rotklumpen eller ge näring) eller så rensar du alla knölar och planterar om dom på nytt.
varghem
13-09-2010, 20:11
Jag ska faktiskt riskera mina i vinter och enbart täcka dom med granris i landet.
Vet en som fick sina att överleva vintern här
Alexander-VG-zon3
13-09-2010, 20:18
ja dom tål att vara ute om man inte får allt för sträng tjäle. lucker jord. zon 1-(2-3) eller där snön skyddar mycket.
det som tar död på dom är vinterfukt och för mycket tjäle/lång varig. sedan kan dom få problemet att dom inte hinner att blomma på friland. skyddat och varmt läge är alltså bra så att dom ockås hinner att blomma.
CITAT (flaxss @ 13-09-2010, 10:27)

när bladen frusit lite, eller fått skador efter den första frostnatten. så ta in alla krukorna och placera dom svalt och frostfritt och helt torrt.
till våren kan du ta fram dom igen, antingen har kvar dom i krukan (ev plantera om rotklumpen eller ge näring) eller så rensar du alla knölar och planterar om dom på nytt.
Ställer alltså ner dem i källarförrådet då men menar du att de ska stå helt torrt i sina krukor hela vintern - inte som Fikon Oliv och annat - få ett stänk av vatten då och då
Alexander-VG-zon3
13-09-2010, 21:37
ge dom max 1-2gånger vatten i månaden under vintern (beroende på hur varmt dom står). annars ska dom hållas torrt. dom har knölar som gör att dom klarar sig. torka och kyla är det som gör att dom vilar.
Toppen Tack så mycket då vet jag hur de ska pysslas om i vinter
evelina
14-09-2010, 04:57
Jag gör alltid så här och jag har haft mina i många år.
Tar upp dem klipper av stjälken så det är ca 1 dm kvar av den, låter dem torka på ett tidning papper.
Rullar in dem i tidningar och lägger dem i en papperskasse förvarar dem i ca 15 grader.
Till våren klipper jag av stjälken och förgror dem i kruka inomhus, avhärdar och planterar sedan ut dem i rabatter.
CITAT (evelina @ 14-09-2010, 05:57)

Jag gör alltid så här och jag har haft mina i många år.
Tar upp dem klipper av stjälken så det är ca 1 dm kvar av den, låter dem torka på ett tidning papper.
Rullar in dem i tidningar och lägger dem i en papperskasse förvarar dem i ca 15 grader.
Till våren klipper jag av stjälken och förgror dem i kruka inomhus, avhärdar och planterar sedan ut dem i rabatter.
Tack för en kanonbra beskrivning som passar mig perfekt för jag har alldeles överfullt med krukor att övervintra i mitt källarförråd
Detta låter som en kanonbra lösning för min del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.