Zzzleepy
13-09-2010, 09:27
Hej
Jag är ganska ny på det här med trädgård och skulle behöva lite hjälp med förslag på en rabatt.
Tanken är att rabatten ska blomma från tidig vår till sen höst med olika typer av blommor.
Går det att genomföra? Och isf vilka blommor och hur anlägger jag den? Har inte bestämt var jag ska ha den i trädgården än men det blir troligtvis i soligt läge.
MVH
Zzz..
Solstorm
13-09-2010, 11:02
Då är det ju rätt säsong att börja plantera nu. Det är nu som du enkelt kan sticka ner alla lökar som ska ner på djupet, det kan bli lite besvärligare om plantorna redan finns på plats.
Antalet växter med olika blomningstid är ju oändligt. Välj om du vill att rabatten ska gå i någon speciell färgskala så har du ju begränsat urvalet lite och det kan gå lättare att välja.
Zzzleepy
13-09-2010, 11:31
Ja det är ju oändligt det är ju det som är lite av problemet jag vet ju inte vad jag vill ha och vilka växter som trivs i samma rabatt. Men jag tänkte ju köpa lökar nu och plantera dom som kommer upp tidigt på våren och sen sätta lite sommar blommor på våren. jag vill ha växter som kommer tillbaka varje år. Kanske även ha nån fin perenn i mitten..
Vilken färgskala skulle du ha valt har du nån favorit som du tycker hör hemma i alla trädgårdar?
Solstorm
13-09-2010, 12:13
Om rabatten ligger nära huset så kanske man vill ha något som passar ihop med det. Om den ligger långt från huset så syns ljusa färger bättre än mörka. Om man har långa arbetsdagar så syns ljusa färger längre på kvällen.
Jag tycker att aprikos är riktigt snygg färg men den kan vara lite svår. Passar ihop med vitt och silver. Någon enstaka blå växt som bryter blir snyggt.
CITAT (Zzzleepy @ 13-09-2010, 12:31)

Ja det är ju oändligt det är ju det som är lite av problemet jag vet ju inte vad jag vill ha och vilka växter som trivs i samma rabatt. Men jag tänkte ju köpa lökar nu och plantera dom som kommer upp tidigt på våren och sen sätta lite sommar blommor på våren. jag vill ha växter som kommer tillbaka varje år. Kanske även ha nån fin perenn i mitten..
Vilken färgskala skulle du ha valt har du nån favorit som du tycker hör hemma i alla trädgårdar?
Föreslår att du går till trädgårdshandeln, då en bra sådan, inte typ Plantagen, och ber om hjälp. Det är ju som sagt oändliga möjligheter och är otroligt olika vad man gillar, så mitt absoluta tips är att besöka en bra trädgårdshande.
Helén
kerstin z5-6
13-09-2010, 17:54
att ha den första rabatten i färgerna vitt blått och rosatoner är inte dumt , dels finns det eoner av sorter i de färgerna i perennväg.Dels går den inte att misslyckas med.Alla typer av nyanser i dessa tre färger stämmer med varandra utan att bli plotter.
1.Köp inte bara en av var sort utan minst tre, gärna 5..Plantera i grupper
2.Vårlök planteras bak i rabatten-de kommer först , kan gärna vara knalliga mixade färger för de är ofta överblommade när perennerna startar, Tulpaner ,narcisser ,kungsängsliljor allium bollar i lila eller vitt, pärlhyacint med flera
3.Tänk på att variera bladformerna -de finns där hela säsongen inte bara när växten blommar.
ovala mot spetsiga mot silver mot grönt osv
Vårblommande: Löjnandshjärta mellan hög (vitt rosa),Lungört, låg vit blå,japanska akleja vit eller blåvit,låg ,primula -finns i massor av färger,vallmo rosa vit med flera färger, låg,Aklejruta (högre)
Bladväxter i silver tex Lammöra
Bladväxter i gröna, grönvita med mera -Hosta
Alunrot, blad i alla färger du önskar rosa röda , guldgula aprikos, gnönmelerade
Sommar: Pioner, Riddarsporre,malva,Nävor,Kungsljus,vädd,campanula klockor höga och låga ,liljor tidiga
Höst: Rosenflockel, Bolltistel, Vackra gräs(hela säsongen)Gentiana,Liljor sena, stormhatt hög blå eller blåvit , rosa och vit
bara några exempel:)
Zzzleepy
13-09-2010, 21:43
Tack för alla svar, nu har jag lite på fötterna..
MVH
Zzz....
Jag är inne på mitt tredje år med trädgård. Ibörjan planterade jag allt möjligt och blandade hej villt.
Andra året flyttade jag några perenner när jag såg att det blev "hål" i rabatten när vissa blommor hade blommat över innan de nya hade tagit sig. Då planterade jag något nytt i hålet.
Nu tredje året har jag börjat kolla på färger och kombinationer och flyttat lite perenner igen.
Varje år har jag köpt en bunke lökar som jag petar ner lite här och var.
Mitt tips är att låta det ta tid och känna efter vad du själv gillar. Själv har jag surfat mycket och kollat in alla trädgårdar i min omgivning. Fina blommor har jag skrivit upp. Sen har jag googlat och frågat på odla och sen googlat lite till.
En trädgård ska vara levande. Men rådet om ojämnt antal är super. Välj 1, 3, 5, 7 osv av varje sort. Ett annat tips är att kolla på grannarna. Då ser du vilka växter som trivs i din jord eftersom om de trivs hos grannen så trivs de säkert hos dig med!