Trädgårdsmåstaren
13-09-2010, 09:27
Jag grävde upp ogräs i en rabatt igår, och jorden var väldigt hård och omedgörlig. Jag spräckte till och med skaftet på grepen... Ska jag gissa att vi har lerjord då, eller är den bara dåligt skött, dvs inte har luckrats och jordförbättrats eller gödslats? Jag menar, det har inte gjorts på ett par år i alla fall, som jag vet.
Vad gäller komposten: Vi har en sådan där varmkompost. Kan man slänga ex. möglig frukt och ogräs där i, eller gör man sig själv en otjänst då?
officinalis
13-09-2010, 14:37
Skulle kunna vara lerjord. Känn på jorden så känner du ifall det är stort lerinslag.
Möglig frukt och ogräs går bra att lägga i komposten. Se bara till att det inte är några sjukdomar på frukten. Rotogräs är också bra att låta torka ut innan de komposteras.
Trädgårdsmåstaren
14-09-2010, 07:36
CITAT (officinalis @ 13-09-2010, 15:37)

Skulle kunna vara lerjord. Känn på jorden så känner du ifall det är stort lerinslag.
Möglig frukt och ogräs går bra att lägga i komposten. Se bara till att det inte är några sjukdomar på frukten. Rotogräs är också bra att låta torka ut innan de komposteras.
Jag är inte säker på vad som är vad - mögel eller sjukdom. Till exempel på vårt plommonträd får en del av frukten på trädet mögel redan innan de ramlar ned. Det är väl en sjukdom, eller? Men om frukten är fin/frisk och bara ruttnar av sig själv på marken är den kanske alltså okej att kompostera, gissar jag.
Måste förresten komposten vara helt klar (ren jord) när man använder den, eller kan man jordförbättra med nästan klar kompostjord?
Jag tror inte att det är lerjord, den känns inte så när jag smular den mellan fingrarna. Den var nog bara hårt packad av att inte ha bearbetats någonting på flera år.
Det finns lite olika teorier om när kompostjorden är bäst att använda - det har jag märkt när jag läst om saken i svenska odlingsböcker. En teori (Nils Åkerstedt) är att komposten ger allra bäst resultat om man myllar ned den halvförmultnad på hösten. Det är så jag själv brukar göra, och det funkar bra. Det som är nackdelen är att det då finns en hel del lite grövre material som gör det bökigare att få till en bra slät såbädd, men om man t ex har färdiga plantor eller egna frösådder att plantera ner i myllan på våren, ja då är det inget som helst problem.
Och sen är ju det bästa att fortsätta med täckodling under säsong, dvs att du täcker den bara jorden mellan plantorna med exvis gräsklipp eller annat finfördelat växtmaterial. På så sätt ökar du mullhalten, masklivet, luckrar och tillför den näring som behövs. Då är jag säker på att du får en bra jord på några år. Nackdelen med täckodling är förstås att sniglarna gillar täcket, så du får kolla hur det ligger till med den saken.
officinalis
14-09-2010, 10:08
Trädgårdsmåstaren:
Du får se efter i någon litteratur. Är osäker på vad gäller plommonfrukterna.
Det går säkerligen bra att kompostera sjukt växtmaterial också. Men då gäller det att ha en viss aning om vilka sjukdomar det är och hur länge de överlever utan sin värdväxt. Patogenen som orsakar sjukdomen ska alltså dö i komposten innan den sprids.
Jag brukar jordförbättra med min kompostmylla på våren. Det grövre materialet blir jag kompostera vidare eller täckodla med.
Gör man så och är petig så är det nog bra att hålla koll på sjukdomar och liknande. Jag skulle aldrig göra så ifall det gällde en gemensam kompost.
Har varit lite försiktig med att ha för mycket färskt material i täckningen på grund av snigelproblem.
Principiellt kan du kompostera trädgårdsavfall direkt i odlingsbäddarna.
Hej
Det är inte bra att lägga sjukdelar i kompost på grund att sjukdom nya generationen ska flytta till växter som ska planta på den här komposten och börjar vi beklagar och fråga varför vi har sjukdom på andra växter (bränna alla skadad delar spela ingen roll varifrån kommer dom)..
H:Bassam
Trädgårdsmåstaren
14-09-2010, 20:11
Oj, tack alla för bra svar. Jag hoppas att jag inte tröttar ut det här forumet med frågor, men jag är ju så ny på det här, och för varje svar får jag nya frågor. :-S
Jag ska vara försiktig med angripen frukt, och fundera på att använda komposten vi redan har. Vi ska ändå bara sätta färdiga plantor, och det blir mest till våren. Apropå täckodling: Jag måste gräva i ännu en rabatt för att ta bort rötter från såpnejlika och trädgårdsgullris, och mycket annat. Är det en bra idé i sammanhanget att vi lägger på täckbark tills rabatten växt ihop lite efter vi nyplanterat? Skyddar det mot nytt ogräs, och framför allt, "kväver" det sådant som kan ligga kvar i marken? Det borde i alla fall vara bra för att få en lucker jord, föreställer jag mig.
Aqvakul
14-09-2010, 20:20
Att täcka har många fördelar. Det håller undan ogräset och bevarar fuktigheten i jorden. Nackdelen är att det skapar en utmärkt miljö för sniglar.
Taraxacum
14-09-2010, 20:22
Jag lägger möglig frukt i varmkompost. Blandar man i strö och rör om så stiger värmen och det tror jag räcker. Men säkrast kanske är att läsa på.
Beträffande rabatterna, så tror jag du tänker rätt. Ev. kan du strö lite benmjöl som ger långsamverkande näring innan du täcker med bark. Barken tar en del kväve från jorden, men inte mycket, när den ligger ovanpå. Gräv inte ner den.
Trädgårdsmåstaren
15-09-2010, 07:29
Jaha, sniglar är ju inte kul förstås... Men om man skulle räfsa lite då och då i täckbarken och liksom lufta den kanske man gör det jobbigare för sniglarna. Jag ska göra ett försök. :-)
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 15-09-2010, 08:29)

Jaha, sniglar är ju inte kul förstås... Men om man skulle räfsa lite då och då i täckbarken och liksom lufta den kanske man gör det jobbigare för sniglarna. Jag ska göra ett försök. :-)
Det hela handlar nog snarast om om du verkligen har mkt sniglar eller inte - jag har det inte och täckodlar därför utan problem - täcker landen också på vintern så håller sig jorden fin och luckrare och maskarna blir fler...
Trädgårdsmåstaren
15-09-2010, 11:18
CITAT (EKLO @ 15-09-2010, 10:19)

Det hela handlar nog snarast om om du verkligen har mkt sniglar eller inte - jag har det inte och täckodlar därför utan problem - täcker landen också på vintern så håller sig jorden fin och luckrare och maskarna blir fler...
Jaha! Nä, vi har inte problem med sniglar alls, som jag kunnat ser. Tack för klargörandet, EKLO.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.