mion
På framsidan huset, längst husväggen, hade jag tidigare en rabatt på ena sidan. Den tog jag bort i våras och la dit delvis ny jord och sådde gräsfrön. På samma sida fast lite längre bort har jag också försökt så gräs men det tar sig inte. Jorden känns torr och "sandig" nästan. Jag har där bytt ut mycket av jorden till matjord. Det ser alldeles dätt ut där, längst in mot väggen ligger plattor, och sedan är den döda remsan och sedan kommer gräsmattan, som är rätt ok, växer på bra men med mycket mossa i.

Solen lyser här på förmiddagen, på em o kväll är det mera skuggigt.

HUR ska man få detta döda att börja växa? Nu är det ju för sent eftersom sommaren är slut, men inför nästa vår/sommar? Tips mottages varmt.
Malvia
Hur mycket har du vattnat?
mion
När jag hade sått så vattnade jag nästan varje dag, varje kväll då... om det inte regnat. Men tillslut gav jag upp.

Men vänta, jag slänger upp en bild på den "flintskalliga" mattan smile.gif
Malvia

Hmm............

Gräsmattan ser lite mager ut. Du skulle nog behöva toppdressa den med ny jord.

Jag hade en bit på min gräsmatta som var väldig ful och torr. Strödde rejält med gräsfrön och la ovanpå ett lager ( ca 3 cm)med planteringsjord.
Vattnade med spridare ca en halvtimme på morgon och kväll under torra perioder.

Blev så bra.
mion
vad för planteringsjord? Riktig matjord då? för såna såna säckar "5 för 100" är inte så bra va?

Någon som kan se vad för slags jord det är?
FlitigaLisa
Jag har stödsått genom att strö ut frön och sedan lägga över ett lager med billig påsjord vilket har gått jättebra.
Dessutom är det inte för sent att så gräsfrö nu, det är nästan bäst att så nu på hösten då det inte torkar ut så lätt. Framför allt hinner det gro nu och bilda rötter innan vintern, och till våren är det bara för gräset att fortsätta växa.
Lycka till!
jordekorren
Är även olika krav på jord beroende vilken sorts gräsfrö du har sått. En del gräs vill ha mullrik fuktig jord.
Vi försökte med Weibulls Extra Green. Den innehöll mycket ängsgröe. Blev först en fläckig limegul gräsmatta som grodde ojämt. Såg för jäkligt ut. Tog ett och ett halvt år innan den såg grön ut. Men man fick inte klippa den. Då blev det genast en halmmatta.

Nu verkar någon sort av svingel tagit överhand, ängsgröet är nästan borta. Och gräsmattan går att klippa och ser grön ut.

Har för mig att grässortet ven är torktålig och tål dålig jord. Hör med någon handelsträdgård vilken sort eller gräsblandning som är lämpligt för dig
skogstroll
har du nåt stort träd som står där kanske och dricker vatten?
Källtorpet L&T
ett förslag, om än lite besvärligt är att du "skalar av" lite frisk och välväxande gräsmatta (ca 4-5 cm tjockt) ifrån den befintliga gräsmattan och lägger ut vid huset, lite som gräsmatta på rulle..
sen sår du ny gräsmatta på den ytan som du stulit gräsmatta ifrån, se till att du tillför lite ny jord som du blandar upp med den befintliga innan du sår nytt där bara..

en fundering, är huset nyligen grunddränerat?
då kan det vara så att du har 2 problem med remsan vid plattorna..
dels att det är för bra dränering så jorden torkar ut fort..
men sen kan det också vara så att när man har återfyllt så har man inte sorterat massorna "rätt", dvs att man har sparat matjorden till det sista lagret utan man har bara skyfflat igen det man grävt upp..
Bassam
Renovering av gräsmattan

Gräs som inte längre ser ut som den sköna gröna matta som du drömt om kan behöva en renovering.
• Börja med att klippa gräset kort, räfsa ihop allt gräsklipp och ta bort det.
• Använd en vertikalskärare som drar upp en del av döda rötter, mossa och ogräs. Räfsa ihop och ta bort allt material som kommer upp. Vertikalskäraren gör spår i underlaget vilket gör det lättare för gräsfröna att få markkontakt.
• Så med en gräsfröblandning av hög kvalitet
• Dressa gräsmattan och välta med en gallervält för att fröna ska få markkontakt och börja gro.
• Vattna och håll ytan fuktig under de närmaste veckorna för att om ytan torkar kommer fröna som grott att dö.
• Klipp inte för snart efter utan låt de nya gräsplantorna börja växa och klipp inte mer än 1/3 av grässtrået åt gången.
Renovera gräsmatta
1 klippa gräset kort .
2 använda vertikal som ta bort döda rötter mossa och ogräs.
3 så med gräsfröblandning som är hög kvalitet.
4 dressa gräsmatt och välta med gallervält för att frö ska kontakt med mark och gro.
5 Vattna och hålla ytan fuktig första närmaste veckor för att om ytan torkat ska frö som grott ska dö.
6 klippa inte före nya gräs växa bra och klippa bara tredje del av länge gräs.

Det är bra att vet:

1 klippa gräs matta bra .
2 gödsla 5 gångar med gräs gödsel men gödsla inte under vinter.
3 kalka under hösten för att stärka rötter och gräs.
4 bekämpa mossa med järnsulfat.

Obs
om du försorg bra gräsmatta ska får bra gräsmatta som står stark mot ohyra och mossa.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon