Full version: Vilken röd ros?
jordekorren
Har tittat på tre olika röda rosor men kan inte riktigt bestämma mig

William Shakespeare 2000
L D Braithwaite
Feuerwerk

Har även sneglat på rosen Summer Song, även fast den inte är röd.

Bor i zon 3-4 på väg upp mot det småländska höglandet. Blåsigt ställe .
Vad tror ni? Är dom här sunda rosor eller är dom kinkiga?
octachoron
L D Braithwaite ska vara en ganska så härdig ros, den frös ner under denna extrema vinter men har kommit upp med en gren nu. Dock så blev det bara en blomma under hela sommaren:-(
Annars så hade den lite svartfläck i höstas men inte extremt mycket.

Jag bor i zon 4.
stanwell
Hej Ekorren!

L D Braithwait är inte min favorit då den tycks angripas av rosrost hela tiden. Detta är nog värre i skåne i och för sig, tror att ditt klimat är bättre på så vis.

William Shakespeare 2000 är friskare, men jag har en ny favorit, Munstead Wood, som verkar mycket frisk och har även bekanta som har den i zon 4. Doftar härligt dessutom!
Kajsa

Feuerwerk är en gammal ros från 60 - talet, den är tuff och klarar zon 5 och blir ca 1.5 m, den lär inte frysa bort.

Dom andra Austinrosorna som du räknar upp kan alla frysa ner hårt varje år men ändå klara sig, har också köpt Munstaed Wood i år men hur den klarar vintern här i zon 3 - 4 återstår att se. Glöm Summer Song den är klen och dör nog snart hos mig.

Munstaed Wood, blev lite mörkare röd nu mot hösten än på denna bild.

L.D Braithwaite har jag som stamros, den har till skillnad från de flesta Austinrosor bara en svag doft, får en del svartfläck också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon