Full version: Hortensia
luca
Hej,

Var på Ulriksdals slottsträdgård igår och köpte två hortensior. En vanlig och en syrenhortensia.
Min fråga är om jag kan plantera ut de i trädgården på en gång.
Den vanliga hortensia har 3 blommor som fortfarande är i blom, ska jag vänta till de är slut innan jag planterar ut den?
Syrenhortensia har början på blommor, ska jag plantera den på en gång.
En annan fråga är hur jag ska gå tillväga när jag planterar de, hur djup och bredd gropp ska jag ha till de, vad ska det vara för jord?
Kan jag möjligen använda mig av en geotextilduk som jag gör håll i för att slippaogräss runtomkring eller ska jag bara köra på och plantera ut?
Om det är bättre med geotextil, har ni tips om hur man ska göra när man lägger ut det?

Tack så mycket för svar

\Raluca
Ezereht
Plantera ut nu det är utmärkt. grop 50*50 kanske. Får gärna vara lite sur jord, men det är inte så jättenoga. Jag tror jag blandade ut jorden jag hade med en säck rhododendronjord.

Du kan ha geotextilduk, men jag tycker det är bättre att ha kantavgränsning mot gräset av något (planka, metall, marksten). Då växer inte gräset så snabbt in, det är lätt att klippa gräsmattan och blir ändå inte så farligt att rensa. Och är lätt att gödsla.

Sen gillar jag att ha på lite barkmull eller kompost överst, som håller fukten, men det är för jag har så sandig jord. Kanske inte behövs där du bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon