Hej,
Funderar på att sätta upp lite pallkragar.
Har en del ogräs.
Min fråga är om jag ska använda mig av markväv eller geotextil som duk mot ogräs.
En annan fråga är hur ska jag gå tillväga, ska jag bre ut duken, lägga på kragarna, sätta i jord i kragarna och sen odla i kragarna eller ska jag lägga ut jord, duken, kragarna och sen göra håll i duken i kragarna och lägga dit grönsakerna?
Tacksam för svar
\Raluca
Senorita
14-09-2010, 16:15
Hej!
Jag har många pallkragar och jag gör så att jag först ställer själva träramarna/pallkragen där jag vill ha den, sedan praktiskt taget fodrar jag hela insidan med markduk, inbillar mig att de ska hålla längre om inte jorden kommer i kontakt med själva träet. Dessutom försöker alltid en massa växter (ogräs) smita in i pallkragen längs sidorna och detta försvåras om man täcker helt.
Har börjat bli fundersam betr. den markduk som vanligen säljs, tycker att den inte verkar kunna stå emot sådana kraftiga ogräs som kvickrot och vissa grässorter. Kanske finns det någon bättre dyrare sort?
Funderar på att lägga dubbelt i botten eller försöka med en annan sorts duk till nästa år. Duken måste ju släppa igenom vatten.
När du har "klätt" pallkragen med duk fyller du på jord och sedan är det bara att sätta och så!
M v h
Senorita
Jan Lindgren
14-09-2010, 19:40
Hej!
Jag använder vanlig tät plast. Det fungerar utmärkt.
MVH
Jan Lindgren
Taraxacum
15-09-2010, 07:43
Jag har stött på samma problem beträffande markduk. Hos mig finns mycket kirskål och de har tagit sig genom markduken, inte barkduk, utan den kraftigare sorten och det blev dessutom mycket billigare. I sommar la jag ut presenning på marken och ställde pallkragar ovanpå. OBS två på varandra så att det blev lite volym på jorden i lådorna. Jag täckodlar också för att slippa vattna så mycket/ofta.Det fungerade utmärkt trots att presenningen inte släpper igenom vatten. Runt om bildades vattenpölar men då la jag ut halm för att det inte skulle bli för vått att gå på ytorna runt om. Kanske funkar det bara när det är en torr sommar. Under en fuktig sommar kanske det blir för blött i kragarna. Vi får se, för jag tänker fortsätta minst en säsong till och då på med mer halm runt om. Det blir ju kompost av den täckningen och det ska förstås tas tillvara.
Hej
Det är bra om du gör några hål på presenning för att släppa till vatten att gå genom.
H:Bassam
Lilla hjärtat
21-09-2010, 05:48
Hej!
Jag har också försökt med markduk, men det hjälper inte. Kirskål och i vårs fall vass verkar kunna tränga igenom hur lätt som helst - och då har vi vår duk dubbelvikt. Retligt.
Vänligen
//Linda
Hej
Du ska satsa på stark markduk som jag sa från Bauhaus, det är dyrt men det fungera bra.
Obs
Du kan köpa metal nät lägga på marken och täcka den på parktäck.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.