Full version: Humleholk
Brandklipparen
Goddag.
Finns det någon som vet ett bra sätt att bygga en humleholk? Humlor är ju så trevliga och fina.
Jag har försökt med en uppochnedvänd blomkruka men har inte lyckats något år. Kanske gör jag något fel..............................

Någon som vet?
Berith
Hittade det här på SFN:s sida - har inte testat själv. Däremot har jag också byggt av blomkruka men jag tror inte att det var nån som flyttade in där. unsure.gif
*Felix matte*
Här får du tips om bygge
Berith
biggrin.gif tongue.gif
*Felix matte*
Tajming laugh.gif
Brandklipparen
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Eva i Skåne
Min svärfar har byggt en humleholk som ser ut som en liten fågelholk, men med mycket mindre ingångshål. Den sitter på norrväggen på huset och där har varit humlor sen den kom upp. Kanske han haft fantastisk tur. smile.gif
vitsippa2
ohmy.gif nått jag missat! kan man ha små humlor som husdjur också!
Var händer på hösten ohmy.gif dom dör väll inte då eller.....en blomkruka låter inte så vinterbonat sad.gif men jag vet inte hur humlor övernattar vintern...hmhm skall fråga bigurun det är kanske samma sak tongue.gif
KURT
Drottningen övervintrar ensam, de brukar bygga bo i gamla sorkbon. Så man rekommenderar att man fyller blomkrukan med ett gammalt sorkbo (eller bara torrt gräs).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon