Nu i helgen har Skandinaviska killisällskapet en internationell utställning i Köpenhamn, närmare bestämt i Valby kulturhus vid Toftegårds plads. Massor av vackra och spännande fiskar från hela Europa kommer att ställas ut. Själv deltar jag med ett par av arten Fundulopanchax amieti, där hanen glänser i gult, blågrönt och rött. Honan är anspråkslöst brunbeige som de flesta killihonor. De utställda fiskarna bedöms i 12 klasser + 2 klasser för fiskfoton. Inträdet är gratis, så har ni vägarna till Köpenhamn är det bara att titta in! De flesta killiarter är otroligt färggranna, men ändå ser man dem mycket sällan i zooaffärer. Höjdpunkten för många blir därför när alla de utställda fiskarna säljs på en stor auktion på söndag eftermiddag. Ett unikt tillfälle att få tag i fiskar man aldrig ser annars.
Välkomna!!!
Olle
Solstorm
14-09-2010, 19:23
Jag vet ju att du brukar ha fina killis. Har du möjlighet att fota och visa tro?
Meriona
15-09-2010, 07:33
Lycka till Olle!
Tack Meriona!
CITAT (Solstorm @ 14-09-2010, 20:23)

Jag vet ju att du brukar ha fina killis. Har du möjlighet att fota och visa tro?
Inte just nu tyvärr. De går i ett ganska repigt litet akvarium, och jag vill inte stressa dem med att flytta dem mer än nödvändigt nu. I morgon ska de till ett tillfälligt litet akvarium i mammas lägenhet, och på fredag får de vara i en påse i flera timmar innan de kommer till utställningsakvariet. Det klarar de utan problem, men jag vill ändå inte utsätta dem för mer än nödvändigt.
Olle
Whiskuchi
15-09-2010, 17:58
CITAT (Olle A @ 13-09-2010, 16:29)

De flesta killiarter är otroligt färggranna, men ändå ser man dem mycket sällan i zooaffärer.
Mycket synd, jag ville ha killis i mitt lilla kar men det fick bli guppy istället.
Jag kunde inte låta bli att försöka ta ett par bilder på utställningsfiskarna i alla fall, trots att de absolut inte går i något fotoakvarium.
Här är hanen...
[attachment=54914:Fp_amieti_hane.jpg]
...och här är honan.
[attachment=54915:Fp_amieti_hona.jpg]
Whiskuchi, var bor du? Har du tur kanske det finns någon killiakvarist i din närhet.
Olle
Meriona
15-09-2010, 19:44
Vilka fina firrar Olle! Men inte är väl honan så färglös inte, jag tycker att hon är jättevackert tecknad!
Tack Meriona! Visst kan även killihonor vara vackra om man ser dem på nära håll.
Olle
Solstorm
15-09-2010, 20:53
Jag har legat lågt med mina akvarier länge nu. Känner att det börjar bli dags igen.
Fina bilder och fina fiskar Olle!
Tack Solstorm! Just nu har jag inget överskott, men så småningom kan du säkert få köpa lite killis av mig om du vill.
Olle
Så var jag hemma igen, efter en trevlig utställning. Mina fiskar vann andra pris i sin klass, där det var väldigt jämnt i toppen!

Jag köpte en hel del fina fiskar på auktionen också, som jag hoppas kunna börja odla på snart.
Olle
Meriona
22-09-2010, 07:40

Oj vad jag skäms, jag har missat att det gick så bra för dig Olle!
Grattis!
Tack Meriona!

Det är inte lätt att hänga med överallt när man har mycket att tänka på.
Olle
Orkidétjuven
23-09-2010, 21:42
Gratulerar Olle

Vad blev det för nya fiskar?
Tack Orkidétjuven! Mina favoritkillis finns i släktet Fundulopanchax, så det var mest sådana jag köpte. Lite nya Fp. amieti samt Fp. sjoestedti, Fp. fallax och Fp. puerzli. Dessutom ett par Rivulus sp. aff rubrolineatus och ett par Archiaphyosemion guineense. Tyvärr kan jag inte visa några bilder, eftersom det inte går att ladda ner bilder från kameran till datorn nu. Jag ska försöka få det åtgärdat så fort jag kan.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.